Evanghelia dupa Marcu, cea mai veche dintre Evanghelii

Evanghelia dupa Marcu, cea mai veche dintre Evanghelii

Evanghelia după Marcu nu este doar cea mai veche dintre Evanghelii, ci se pare că ea a inaugurat un nou gen literar în literatura universală. De asemenea, a fost sursa principală a celorlalte două Evanghelii sinoptice, după Matei şi după Luca. Autorul ei este Ioan Marcu, colaboratorul lui Petru şi Pavel, şi el este amintit limpede în Faptele Apostolilor şi în Epistolele Apostolului Pavel. Locul scrierii se consideră a fi Roma, iar timpul se bănuieşte undeva între anii 65 şi 70; posibil să fi fost scrisă în perioada persecuţiilor din vremea lui Nero şi destinată a fi citită de creştinii proveniţi din păgâni din afara Palestinei. Cu toate că în Evanghelia lui Marcu nu se poate distinge o tendinţă stăruitoare de a încorpora Vechiul Testament în cel Nou, totuşi legătura dintre cele două Testamente se face firesc şi chiar de la început, prin începutul Evangheliei lui lisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, aşa cum au grăit prorocii - cum se zice - de la început despre Ioan Botezătorul, care pregătea calea Domnului (Is. 40, 3; leş. 23, 20; Mal. 3,1). Cu alte cuvinte, nici în această Evanghelie nu lipseşte ţesutul profetic uşor de distins, care constituie continuitatea istorică neîntreruptă între comunitatea lui Israil şi Biserica lui Hristos.

Puncte şi înţelesuri axiale ar putea fi amintite următoarele:

1. Printr-un discurs sobru, scurt, expresiv şi cuprinzător, Marcu derulează cu meşteşug dramatic un decor în care activitatea, învăţătura şi patimile lui Hristos ne introduc în etape istorice fundamentale ale omenirii, etape care trimit la un parcurs dureros şi totodată la o eliberare de greutăţile aferente acestui parcurs. Este vorba despre un mesaj de mântuire prin apropierea unei stăpâniri de neclintit. Sunt scoase în evidenţă, aşadar, eliberarea de puterile care provoacă stricăciunea şi totodată lupta prin care trebuie biruită moartea şi consecinţele ei. Foarte limpede este proiectată puterea izbăvitoare a lui Hristos, prin jertfa pe Cruce şi prin înviere. Prin urmare, în mod foarte nimerit, Evanghelia se adresează păgânilor, evidenţiind cu meşteşug dramatic lucrarea de mântuire, iar învăţătura comentează, tâlcuieşte foarte concis această lucrare. Altfel spus, acest cadru se impune mai mult prin activitate, iar cuvântul sobru, explicând-o, o evidenţiază la maximum.

2. Ceea ce izbeşte în paginile Evanghelici este accentul pus pe puterea eliberatoare a lui Iisus Hristos. Şi cu mult mai mult iese în evidenţă dorul oamenilor de a fi eliberaţi de tot felul de greutăţi; s-ar piutea spune că un mediu bolnav se tanguieşte, dorind izbăvire. Indrăciţi, surzi, muţi, paralitici, leproşi, chiar şi morţi, înfometaţi de pâine şi de cuvânt, tânjesc la propriu să se atingă de Mântuitorul Hristos; un vaiet puternic şi o cerere stăruitoare de vindecare! De cealaltă parte, Hristos, chezaşul acestei vindecări şi căpetenia împărăţiei lui Dumnezeu care vine, Domnul vieţii, al morţii şi al stihiilor firii, le vindecă pe toate şi învaţă prin minuni, precum şi prin tâlcuire şi in pilde: iar fără pildă nu le grăia (Mc. 4, 34). Această comunicare între Hristos şi mediul înconjurător, între Hristos şi oameni, care are un fundament duhovnicesc, cel al Duhului Sfânt, se exprimă într-un mod palpabil şi foarte concret. Cei ce flămânzesc şi însetează după izbăvire sunt plini de dorinţa de a se atinge de Hristos: că pe mulţi i-a tămăduit, încât năvăleau asupra Lui, ca să se atingă de El toţi câţi aveau suferinţe (Mc. 3, 10). Insă această atingere era reciprocă; în multe situaţii şi Hristos îi atingea pe oameni, pe orbi şi surzi, chiar şi cu gura Lui pe mădularele bolnave (Mc. 7, 33; 8, 23), fapt care înseamnă împărtăşire cu sufletul şi cu trupul! S-ar putea spune că este vorba despre o comunicare sacramentală, despre un preludiu al participării la tainele împărăţiei lui Dumnezeu. Pe de o parte, domină eliberarea printr-o vindecare regeneratoare, iar pe de alta, o legătură concretă şi palpabilă, prin suflet şi trup, deci faţă către faţă.

Prin urmare, când cineva cercetează sau, mai bine, trăieşte o astfel de realitate, chiar şi prin mijlocirea textelor, înţelege vorbăria fără valoare a celor ce fac morală sau interpretează moralizator şi moral textele biblice, considerând, de pildă, închinarea la icoane un gest inferior al poporului imatur, în timp ce ei deţin superioritatea intelectuală! Respectiva lor vorbărie seamănă cu vorbăria mai mult sau mai puţin ipocrită a intelectualilor şi oamenilor de stat de astăzi despre drepturile omului. Aşadar, în primul rând este nevoie de vindecare şi de împărtăşire. Iar dacă moraliştii şi puritanii nu înţeleg aceasta, ar putea să le-o spună eventual şi Tucidide: aceleaşi şi aceleaşi, totdeauna aceleaşi cor face oamenii cât firea omenească va rămâne aceeaşi! (Tuc. 3, 81). Legat de cele de mai sus este şi acea corectitudine politică (political correctness) până la un punct deranjantă şi ipocrită, o născocire a mai mult sau mai puţin ipocriţilor care fac parte din stăpânirea rafinată, care urmăresc ca printr-un limbaj frumos să ascundă faptele lor murdare. Ce să facem cu numirile când nu avem realităţile? In orice caz, întotdeauna, lucrurile preced, iar numirile vin după.

3. Definitorie este o diferenţiere pe care Marcu o face în ceea ce priveşte transmiterea numirilor date persoanei lui Hristos. Dumnezeu Tatăl, îndrăcirii şi sutaşul roman sub cruce îl rmmesc pe Hristos Fiul lui Dumnezeu (Mc. 1, 11; 5, 7; 15, 39). Hristos însuşi Se numeşte pe Sine Fiul omului (Mc. 2, 28; 8, 38; 9, 9; 13, 26; 14, 21). Cu siguranţă, această diferenţiere nu este întâmplătoare.

4. In Evanghelia lui Marcu se poate distinge uşor o puternică tendinţă în acţiunile lui Hristos de a ascunde taina mesianităţii Sale. Uneori, această tendinţă este foarte accentuată. In mod evident, ducerea la bun sfârşit a lucrării asumate de Hristos se afundă într-un curs dureros, s-ar putea zice, într-o rătăcire nocturnă. Acest fapt, alături de celelalte, creează o imagine fermecătoare, care are legătură cu maturarea unui eveniment important. De altfel, în timpul zilei nimeni nu vede stele. Mai târziu, Părinţii Bisericii, bazându-se îndeosebi pe Evanghelistul loan şi pe Apostolul Pavel, ne vor spune că Mesia este Cuvântul, Care locuia netrupeste în patriarhi, în Moisi, în proroci, şi Care în trup, după ce a plinit Legea şi Prorocii, S-a făcut capul Bisericii Mângâietorului.

Nikolaos Matsoukas

Cartile Bibiliei, Editura Bizantina

Cumpara "Cartile Bibliei"

Pe aceeaşi temă

25 August 2017

Vizualizari: 4345

Voteaza:

Evanghelia dupa Marcu, cea mai veche dintre Evanghelii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact