Starea primordiala a omului dupa invatatura protestanta

Starea primordiala a omului dupa invatatura protestanta

 

Starea primordiala a omului dupa invatatura protestanta

 

Cu totul opusa doctrinei catolice este doctrina protestanta despre sta­rea primordiala a omului. Pe cat de mult separa catolicismul chipul dumnezeiesc in om de dreptatea originara, pe atat de mult le identifica protes­tantismul. Dreptatea originara e tot una cu chipul dumnezeiesc, sau constituie partea cea mai esentiala a lui si consta pe deoparte in starea excelenta a trupului care e liber de boli si de pasiuni, pe de alta si in mod principal intr-o suma de insusiri alese de ordin intelectual si moral, ca de pilda in cunostinta de Dumnezeu, in temerea de El, in increderea in El, si in puterea de a implini poruncile Lui, desi voia libera a omului putea sa se abata de la aceasta pornire naturala spre Dumnezeu.

 

Identificand dreptatea originara cu chipul dumnezeiesc, protestantii res­ping caracterul supranatural al dreptatii originare. Aceasta ii situeaza la extremitatea opusa a catolicismului si uneste intre ele toate ramurile pro­testante.

 

In general Luther a respins deosebirea intre chip si asemanare, afirmand ca acestea exprima acelasi lucru, conform paralelismului evreiesc. Prin aceasta a negat deosebirea catolica dintre naura si harul supranatural si cea ortodoxa intre starea potentiala primordiala si desfasurarea ei viitoare cu ajutorul harului.

 

El a procedat just cand a inlaturat teoria catolica a celor doua etaje in starea primordiala a omului, cand a unit strans dreptatea originara cu chipul sau cu natura omului, evitand impartirea artificiala a starii primor­diale in status naturae purae si status naturae integrae si socotind ca puterile morale si spirituale ale omului prim tindeau cu tarie spre Dumne­zeu si omul iubea de la sine pe Dumnezeu si se temea de El. Luther a voit sa restabileasca pe om ca un intreg. Dar a mers prea departe cand a consi­derat dreptatea originara parte esentiala a naturii, sau a identificat-o cu chipul dumnezeiesc. Pe drept cuvant intreaba catolicii cum e posibil sa fie parte esentiala a omului un lucru care se pierde prin cadere si cum daca se pierde o parte esentiala a firii nu inceteaza lucrarea naturala a acesteia? Unii teologi protestanti incearca sa raspunda la intrebare, spunand ca dreptatea originara este parte naturala a omului, dar nu esentiala, ci accidentala, fara ca sa vina totusi din extern. Dar distinctiile acestea incurca si mai mult chestiunea. Apoi nedeosebirea intre chip si dreptate originara duce pe protestanti la afirmarea contrara Scripturii si Traditiei, ca prin pierde­rea dreptatii originare s-a pierdut de tot si chipul dumnezeiesc si nu mai ramane nici o raza de lumina si nici o inclinatie spre cele duhovnicesti in omul cazut.

 

Din punct de vedere ortodox, nu se poate accepta aceasta conceptie naturalista care nu mai vede nimic supranatural in omul primordial, care neaga legatura omului primordial cu Dumnezeu prin har. Adam a iesit, desigur, din mana lui Dumnezeu inzestrat cu toate insusirile spirituale si morale necesare atingerii scopului sau. Dar desfasurarea acestor insusiri inascute se putea face numai prin ajutorul lui Dumnezeu. Protestantii gresesc spunand ca omul primordial fiind bun, drept si inzestrat de Dum­nezeu in mod deplin, nu mai avea lipsa  de ajutorul  dumneiezesc care sa ocroteasca si sa calauzeasca viata morala si spirituala a lui, deci harul dumnezeiesc nu exista in paradis. O analogie ne ofera organismul ome­nesc, care oricat de perfect ar fi construit, are lipsa de aer ca sa poata vietui si ca sa se poata dezvolta. Harul dumnezeiesc e necesar nu numai pentru a ridica pe omul cazut la viata in Hristos, ci si pentru a se mentine omul intr-o stare moral buna si pentru a atinge scopul fixat lui de Dumnezeu.

 

Invatatura ortodoxa evita atat impartirea omului primordial in cele doua etaje al naturii si al supranaturii, cat si inchiderea lui in planul pur natural. Omul prin natura avea o armonie interioara a pornirilor sufle­testi si trupesti si tindea spre cele dumnezeiesti, dar spre aceasta era nece­sara in acelasi timp legatura cu Dumnezeu prin har.

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3293

Voteaza:

Starea primordiala a omului dupa invatatura protestanta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact