Morala ortodoxa

Morala ortodoxa


Morala ortodoxa

 

Din nefericire, ne intalnim astazi mai des cu o morala impersonala, decat personala. Il privim pe om mai mult ca un individ si mai putin ca o persoana.

 

Insa, ignorarea adevarului persoanei in domeniul teologiei are drept consecinta crearea unei etici juridice, exterioare, straina de relatia personala. Problema etica a omului nu mai este una existentiala, a mantuirii, care sa ne elibereze de moarte. Astfel, atunci cand in teologia crestina, categoriile rationale si conventionale iau locul adevarului si revelatiei, problema mantuirii este intunecata de "lege".

 

Biserica ortodoxa a refuzat sa vada pacatul ca pe o calcare individuala a unui cod impersonal. In Occident pacatul a fost identificat cu o incalcare juridica, iar mantuirea cu justificarea. Pentru Biserica ortodoxa pacatul nu este juridic, ci este un eveniment existential, este refuzul de a face trecerea de la chip la asemanare.  Participarea la trupul lui Hristos, nu este asigurata de meritul individual ci de pocainta. Dumnezeu ii cere omului sa refuze suficienta individuala, sa doreasca a trai iubit si iubitor. Morala evangelica se refera la o transfigurare reala si existentiala a naturii omului. Chiar daca stim ca in Sfanta Scriptura exista o lege a lui Dumnezeu si ca omul trebuie sa asculte de poruncile acestei legi, nu trebuie sa uitam ca adevarul acestei legi nu are sensul pe care il dam legislatiei statului, si nici acela pe care il intalnim la farisei. Legea le-a fost data celor din Vechiul Testament ca o posibilitate imediata si reala de a fi altfel si altceva decat "neamurile". Etica evanghelica urmareste transfigurarea vietii si nu doar schimbarea atitudinilor exterioare, imbunatatirea a comportamentului social.

 

O morala care tine seama doar de legi, legi care sunt privite ca fiind asemanatoare celor civile, poate aduce imbunatatiri de caracter sau comportament, dar nu duce la impliniri existentiale. Este o morala impersonala, o etica care nu poate fi privita decat ca obligatie sau achizitie individuala. Notiunile bine si rau, au o accentuata dimensiune impersonala, conventionala si prin aceasta sunt respinse din preocuparea autentica a moralei ortodoxe. Astfel, nu ne mai miram de ce astazi notiunea de individ si de persoana au devenit sinonime.

 

Avand in vedere cele relatate, pacatul nu mai trebuie privit ca o calcare a legii, ci ca un refuz al relatiei cu Dumnezeu. Sfanta Scriptura nu pastreaza in memorie ceea ce a facut Hristos pentru noi, ci ceea ce face si va face pentru noi pana la sfarsitul veacurilor. De aceea etica Bisericii se refera la realitati ontologice, nu la o scara a valorilor.

 

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 6428

Voteaza:

Morala ortodoxa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact