Morala ortodoxa

Morala ortodoxa


Morala ortodoxa

 

Din nefericire, ne intalnim astazi mai des cu o morala impersonala, decat personala. Il privim pe om mai mult ca un individ si mai putin ca o persoana.

 

Insa, ignorarea adevarului persoanei in domeniul teologiei are drept consecinta crearea unei etici juridice, exterioare, straina de relatia personala. Problema etica a omului nu mai este una existentiala, a mantuirii, care sa ne elibereze de moarte. Astfel, atunci cand in teologia crestina, categoriile rationale si conventionale iau locul adevarului si revelatiei, problema mantuirii este intunecata de "lege".

 

Biserica ortodoxa a refuzat sa vada pacatul ca pe o calcare individuala a unui cod impersonal. In Occident pacatul a fost identificat cu o incalcare juridica, iar mantuirea cu justificarea. Pentru Biserica ortodoxa pacatul nu este juridic, ci este un eveniment existential, este refuzul de a face trecerea de la chip la asemanare.  Participarea la trupul lui Hristos, nu este asigurata de meritul individual ci de pocainta. Dumnezeu ii cere omului sa refuze suficienta individuala, sa doreasca a trai iubit si iubitor. Morala evangelica se refera la o transfigurare reala si existentiala a naturii omului. Chiar daca stim ca in Sfanta Scriptura exista o lege a lui Dumnezeu si ca omul trebuie sa asculte de poruncile acestei legi, nu trebuie sa uitam ca adevarul acestei legi nu are sensul pe care il dam legislatiei statului, si nici acela pe care il intalnim la farisei. Legea le-a fost data celor din Vechiul Testament ca o posibilitate imediata si reala de a fi altfel si altceva decat "neamurile". Etica evanghelica urmareste transfigurarea vietii si nu doar schimbarea atitudinilor exterioare, imbunatatirea a comportamentului social.

 

O morala care tine seama doar de legi, legi care sunt privite ca fiind asemanatoare celor civile, poate aduce imbunatatiri de caracter sau comportament, dar nu duce la impliniri existentiale. Este o morala impersonala, o etica care nu poate fi privita decat ca obligatie sau achizitie individuala. Notiunile bine si rau, au o accentuata dimensiune impersonala, conventionala si prin aceasta sunt respinse din preocuparea autentica a moralei ortodoxe. Astfel, nu ne mai miram de ce astazi notiunea de individ si de persoana au devenit sinonime.

 

Avand in vedere cele relatate, pacatul nu mai trebuie privit ca o calcare a legii, ci ca un refuz al relatiei cu Dumnezeu. Sfanta Scriptura nu pastreaza in memorie ceea ce a facut Hristos pentru noi, ci ceea ce face si va face pentru noi pana la sfarsitul veacurilor. De aceea etica Bisericii se refera la realitati ontologice, nu la o scara a valorilor.

 

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 6462

Voteaza:

Morala ortodoxa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact