Pacatul - continutul moral al neantului

Pacatul - continutul moral al neantului


Pacatul, continutul moral al neantului considerat ca fapt existential

Staruirea in distanta individualitatii inseamna esecul omului de a fi ceea ce este cu adevarat", inseamna, adica, decaderea de la Fiinta, un fel de existenta impotriva" existentei, un mod de a fi al omului in afara Fiintei, impotriva-firii".

Aceasta decadere este pacatul, adica neatingerea telului, ratarea in ceea ce priveste existenta autentica, adevarata". Parintii Rasaritului ortodox sunt aceia care, din nou, staruie in aceasta interpretare a pacatului ca ratare si esec - esec al omului de a ramane in omenescul dupa fire".

Maxim Marturisitorul scrie despre aceasta: Esecul si neputinta introduc raul, facand ca din lipsa a ceea ce este dupa fire sa se nasca ceea ce este impotriva firii". Iar in alta parte, comentandu-l pe scriitorul Areopagiticelor, scrie: Pacatul, adica neimplinirea telului si caderea de la ceea ce ii e propriu, il numeste faptul insusi al lipsei si neatingerea tintei, in loc sa spuna ca a aruncat pe langa tinta, folosind o metafora din limba arcasilor. Gresind tinta noastra care e binele si miscarea cea potrivita firii, adica ordinii, suntem purtati spre inexistenta care e impotriva firii, irationala, totala si lipsita de fiinta".

Asa cum am subliniat si mai sus, Parintii greci refuza sa vada pacatul ipostatic, existand in fiinta, ca realitate naturala, asa cum refuza sa-l vada si juridic-legal, ca o abatere fie si psihologica.

Pacatul nu este o natura

Pacatul nu este o natura, o natura rea, care exista ipostatic, ca un pol opus bunatatii lui Dumnezeu; nu exista nimic in creatia lui Dumnezeu care sa fie, ipostatic si natural, rau. Pacatul este un esec, esecul persoanelor de a se intregi, de a se implini ca persoane in relatia si in comuniunea lor universala cu Dumnezeu, este o alegere libera, o optiune gresita.

Optiunea gresita are, oricum, urmari asupra naturii omului, de vreme ce autonomizeaza vointa individuala si natura si, prin urmare, fragmenteaza si perverteste Unitatea personala si universalitatea naturii, faptul de a fi un tot.

Dar aceasta prefacere" a naturii nu inseamna transformarea ei esentiala intr-o natura rea. Maxim, pentru a exclude o asemenea interpretare, ajunge sa caracterizeze caderea naturii ca pacat fara stiinta, in opozitie cu pacatul facut cu stiinta al alegerii. Scrie: Alegerea pe care a facut-o Adam, corupta mai inainte de a-i fi corupta judecata potrivita cu firea, a pervertit prin sine deopotriva si firea, care a respins harul nepatimirii si care a devenit pacat; prima a fost decaderea de la bine care s-a facut prin alegerea raului; ea s-a facut prin uneltirea celui rau; a doua, care este din cauza celei dintai, e prefacerea facuta fara uneltire a firii, care din nepieritoare a devenit pieritoare.

Doua pacate (s-au salasluit) in protoparintele prin calcarea poruncii dumnezeiesti: pacatul uneltit si cel neuneltit, care insa isi are cauza in cel uneltit. Unul este pacatul alegerii care s-a lepadat de buna voie de bine, iar celalalt este al firii, care s-a lepadat fara de voie de nemurire din cauza alegerii facute".

Prefacerea" firii, decaderea de la Fiinta (de la universalitatea comuniunii personale) in distanta si fragmentarea individualitatii, este un fel de inexistenta", o forma de existenta impotriva" existentei, impotriva-firii", in afara Fiintei.

Pornind de la o asemenea conceptie asupra pacatului, teologia ortodoxa rasariteana a refuzat sa vada relatia omului cu Dumnezeu intr-un cadru juridic-legal, ca o incalcare individuala a dispozitiilor obiective si numai ca o vinovatie psihologica.

In literatura ecleziastica a Rasaritului, Dumnezeu n-a fost niciodata inteles ca un pedepsitor sau ca acela care terorizeaza, n-a avut niciodata vreo legatura cu Dumnezeul traditiei dreptului roman.

Dumnezeu este judecatorul" oamenilor nu in sensul unui judecator ce hotaraste si impune pedeapsa certificand incalcarea, ci este judecator fiind ceea ce este: posibilitatea vietii celeia adevarate" si a existentei adevarate" a omului.

Cand omul se izoleaza, se desprinde de buna voie de aceasta posibilitate existentiala, si atunci e judecat" in legatura cu aceasta posibilitate; nu hotararea, ci existenta lui Dumnezeu il judeca.

Dumnezeu este numai o revarsare de dragoste, o bogatie de bunavointa", o daruire de bunatate". Dumnezeu, fiind totusi dragoste si implinire a adevarului Fiintei, este si o prezenta critica pentru om, o prezenta care-l judeca: Dumnezeu este (Treimea Sfanta si de-o fiinta) si creatorul dupa fire (al omului), (Treimea) prevazatoare si judecatoare a faptelor lui".

Pacatul este o autopedepsire pe care o alege omul in mod liber, refuzand comuniunea cu Dumnezeu, refuzand sa fie ceea ce a fost chemat sa fie, refuzand Fiinta, existenta dupa fire" si adevarata", si preferand ratarea, neimplinirea scopului sau" in ceea ce priveste telul dupa fire" al existentei sale, preferand decaderea de la Fiinta.

Pacatul, ca neipostasiat, lipsit de fiinta, ci existand doar ca o posibilitate real-morala a ratarii existentiale, a neimplinirii scopului existentei sale si a decaderii de la Fiinta, se raporteaza la neant, a carui dimensiune morala o masoara".

Pacatul este continutul moral al neantului considerat fapt existential, masura aneantizarii plinatatii existentiale, a caderii neintrerupte in neexistenta care nu se implineste, nu se intregeste niciodata, de vreme ce persoana este salvata chiar si in ultima sa negare de sine.

De aceea, si ca experienta morala, pacatul nu se limiteaza la cunoasterea constienta a unei incalcari a legii, ci este o experienta a neantului, a irationalului sau a absurdului existentei, experienta abisului lui in afara" comuniunii personale, durerea plinatatii existentiale aneantizate, cea de-a doua moarte", in terminologia apocalipsei.

Neantul poate fi, asadar, determinat in final nu ca un concept, ci ca o realitate morala, ca o confirmare a adevarului existential al persoanei, a posibilitatii omului de a spune nu lui Dumnezeu - anuland", dar nu si desfiintand adevarul existentei sale personale.

Caracterul omului este aceasta aventura a libertatii sale, optiunea sa neintrerupta intre Fiinta si neant, optiune care confirma intotdeauna adevarul sau personal.

Astfel, adevarul persoanei sintetizeaza atat ontologia, cat si Morala filosofiei Bisericii. Caracterul Bisericii este Adevarul ei, adevarul despre om si adevarul despe lume si despre Dumnezeu, iar acest adevar, care este credinta si regula de viata, este realitatea persoanei.

Restabilirea perseanei in integritatea si universalitatea sa, faptul de a fi omul in totalitate o persoana", defineste telul existential al omului si sfarsitul evolutiei sale morale, telul indumnezeirii pe care il urmareste Biserica - asa cum defineste caracteristic Macarie Egipteanul, atunci cand scrie:

"Sufletul care se invredniceste sa se impartaseasca in Duh din lumina Sa (a lui Dumnezeu) si care se lasa cuprins de frumusetea slavei Sale negraite, pe care Dumnezeu il pregateste in Sine pentru tron si pentru salas, devine cu totul lumina, cu totul persoana si cu totul ochi".

Christos Yannaras

Pe aceeaşi temă

05 Iulie 2012

Vizualizari: 4184

Voteaza:

Pacatul - continutul moral al neantului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact