Homosexualitatea

Homosexualitatea


Homosexualitatea

In ultimii ani am fost martorii unei polarizarii intre cei care confunda "orientarea" homosexuala cu comportamente specifice, alaturi de condamnarea persoanei respective, si cei care afirma ca homosexualitatea este neutra din punct de vedere moral si, prin urmare, ea este "alternative un mod de viata viabil". Cei care se considera ca facand parte din miscarea homosexual-lesbiana sunt intr-un conflict adanc cu cei care apara valorile traditionale (exclusive unirile heterosexuale in cadrul mariajului). Conflictul s-a largit in sfera publica prin cererile homosexualilor si ale lesbienelor, care-si doresc o legislatie speciala care sa permita casatoriile"homosexuale",adoptiile in cadrul acestora si un acces fara restrictii la cazare si angajare. In cadrul Bisericii, problema esentiala a dezbaterii este legata de accesul homosexualilor active la serviciul divin (laTaina Preotiei). Conflictul este sporit de limbajul folosit de "homofobi" (epitete care ii denigreaza pe homosexuali si acuza comportamentul homo-erotic) si "homofili" (acuze de "homofobie" si "hetero sexism patriarhal" aduse fara discriminare celor care nu sunt de accord cu ei).

Homosexualitatea este definita de regula ca o "atractie psihosexuala predominanta si persistenta fata de membri ai aceluiasi sex". In general, termenul desemneaza atat dorinta sexuala pentru o persoana de acelasi sex, cat si comportamentul legat de aceasta dorinta.Unele studii clinice recente au aratat ca homosexualitatea este conditionata de factori multipli: fiziologici, psihologici, genetici sisociali. Este inca greu de precizat relatia reala intre"natura" si "educatie"(intre modul in care datele genetice si mediul influenteaza orientarea homosexuala). Homosexualii militanti insista asupra componentei genetice, pentru a apara teoria conform careia homosexualitatea este innascuta si ireversibila si pentru a se putea constitui legal ca grup minoritar. Altii accentueaza rolul factorilor de mediu, in general problemele de relatie care apar in sanul familiei.

In1991, neurobiologul Simon Le Vay a descoperit ca un mic grup de neuroni din hipotalamusul creierului barbatilor homosexuali este doar a treia parte dintr-o jumatate din marimea celui intalnit la barbatii heterosexuali si aproape de aceeasi marime cu cel al femeilor heterosexuale. Intrucat atat barbatii homosexuali cat si femeile heterosexuale sunt atrasi de barbati, s-a ajuns la concluzia ca marimea nucleului hipotalamic este legata de orientarea sexuala. (Hipotalamusul regleaza temperatura corpului, somnul, foamea, ritmul cardiac si alte activitati autonome, incluzand-o pe cea sexuala). Totusi, intrebarea care se pune este daca marimea redusa a nucleului este cauza sau consecinta homosexualitatii. In 1992, psihologul J.M.Bailey si psihiatrul R.C.Pillard au adus alte dovezi care sprijina idea ca factorii genetici sunt semnificativi in formarea orientarii sexuale. Alte cercetari au sprijinit, dar nu au stabilit definitiv justetea teoriei ca genele ar juca un rol in preferintele sexuale. Oricum, toti specialistii insista sa se ia in considerare si factorii sociali si psihologici. Asa cum a aratat John F. Harvey, faptul ca aproape jumatate din gemeni nu au orientarea sexuala a celuilat intareste idea ca dezvoltarea psiho-sexuala depinde intr-o oarecare masura de mediul in care creste copilul.

Distinctia intre actele homosexuale si orientarea homosexuala este una recenta, bazata pe opera lui Freud si a altor cercetatori din aria sexualitatii umane. Aceasta distinctie era necunoscuta in vremurile biblice, cand se afirma ca comportamentul homosexual este o pervertire voita si pacatoasa a posibilitatilor sexuale daruite de Dumnezeu. Intrebarea este in ce fel trebuie revizuita aceasta judecata acum cand "orientarea" sexuala este un fapt stabilit? Pe de alta parte, realitatea "orientarii" implica considerarea faptelor ce decurg din ea ca fiind juste din punct de vedere moral?

Pozitia Bisericii Ortodoxe este ca toate faptele homosexuale sunt inacceptabile din punct de vedere moral: ele denatureaza scopul si functiunea fireasca a organelor trupesti, nu au nici o valoare procreativa si reprezinta o parodie a unirii "intr-un singurt rup". Caracterul de promiscuitate al comportamentului homosexual in genere il arata ca fiind un pacat, in timp ce actele specifice - incluzand relatiile anale si stimularea oral-genitala sioral-anala -provoaca multora repulsie si dezgust. Acest esentimente sunt oglindite in multe pasaje biblice si scrieri patristice care condamna activitatea homosexuala.

Textele scripturistice principale sunt:

Gen.19,4,11 - barbatii Sodomei incearca sa violeze musafirii lui Lot

Lev.18,22: "Sa nu te culci cu barbat ca si cu femeie; aceasta este spurcaciune" si Lev.20,13: "De se va culca cineva cu barbat ca si cu femeie, amandoi au facut nelegiuire si sa se omoare, ca sangele lor asupra lor este".

Rom.1,26,27: barbatii au renuntat la relatiile naturale cu femeile, "savarsind rusinea si luand in ei rasplata cuvenita ratacirii lor".

ICor 6,9,11: intre cei care nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu se numarara idolatrii, adulterii si sodomitii (arsenokoitai-se refera la homosexualitatea masculina).

ITim1,8,11: legea este pusa pentru cei fara de lege si pacatosi, ca si pentru pornois, arsenokoitais si andrapodistais (desfranati, homosexuali si vanzatori de oameni).

Iuda 7: se refera la imoralitatea sexuala si pofta nefireasca (ekporneusasai...sakosheteras) a Sodomei si Gomorei. La aceasta am mai putea adauga Dt. 23, 17 care interzice prostitutia feminina si cea masculina in Israel IRegi 14, 24 si 22, 46 care include prostitutia masculina intre "spurcaciunile" savarsite in fata lui Dumnezeu.

Unii reputati biblisti si altii alaturi de ei au facut eforturi considerabile pentru a arata ca aceste pasaje nu pot fi citite ca o condamnare fara echivoc a homosexualitatii. O parte a acestor eforturi au fost rodnice, dar cea mai mare parte a fost motivata de un plan al "corectitudinii politice", care a produs o exegeza inselatoare. Conform acestei exegeze, barbatii sodomiti sunt vinovati nu de "sodomie", ci de nerespectarea ospitalitatii orientale; prescriptiile levitice se refera la "curatia cultica"; in Epistola catre Romani, Sfantul Pavel critica idolatria, alaturi de pofta care-I urmeaza; iar in Epistola catre Corinteni si Timotei, referirea trebuie inteleasa ca o condamnare exclusive pederastiei Greco-romane si nu a homosexualitatii in sine.Daca aceste text sunt citite in context- si mai ales cand sunt private in lumina invataturii lui Iisus despre casatorie si unireaconjugala -este putin probabil ca ele sa nu condamne actele homosexuale.

O atitudine similara intalnim in literature patristica. In Didahii 2, 2 se spune: "sa nu savarsesti crima, adulter, pederasty (paidophthoreseis), pacat trupesc...". Teofil al Antiohiei, Clement si Atanasie al Alexandriei, Ioan Damaschin si multi altii condamna paidophthoria, dar aceasta s-ar putea limita la ceea ce numim pedofilie (sau abuzz sexual infantil).

Mai putin ambigue sunt scrierile Sfantului Vasile cel Mare si mai ales ale Sfantului Ioan Hrisostom. Canonul 7 al Sfantului Vasile din prima Epistola canonica, precizeaza: "Stricatorii de parte barbateasca si stricatorii de animale, si ucigasii, si fermecatorii, si adulterii si idolatri sunt vrednici de aceeasi pedeapsa, iar in privinta celor ce 30 de ani s-au curatit pentru necuratirea pe care au facut-o intru nestiinta, nu se cuvine nici a ne indoi de primirea lor".

John Breck

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 4880

Voteaza:

Homosexualitatea 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Horatiu MironPostat la 2009-11-12 06:03

    Un articol, indraznesc sa spun, obiectiv! Felicitari, crestinortodox.ro, sincer sa fiu, nu ma asteptam.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact