Pictura catapetesmei

Pictura catapetesmei

Iconografia catapetesmei

 

Evolutia iconogra­fiei catapetesmei de astazi incepe cu icoanele Mantuitorului, ale Sfintei Fe­cioare, ale sfintilor ingeri si ale sfintilor apostoli. Aceste icoane impodo­beau la inceput coloanele care sustineau grilajul despartitor dintre altar si naos, precum si arhitrava (grinda orizontala) de deasupra lui, din vechile biserici crestine. Evolutia aceasta se incheie insa abia prin sec al XVI-lea, cand programul iconografic al bisericilor ortodoxe se formeaza in chip de­finitiv si cand el incepe sa fie fixat si sub forma unor reguli scrise, in asa numitele erminii (calauze) ale zugravilor.

 

In forma sa de azi, suprafata dinspre naos a tamplei e impartita in mai multe zone sau registre orizontale, suprapuse una peste alta si avand fie­care iconografia ei proprie, bine precizata si stabilita in traditia iconogra­fica ortodoxa de pretutindeni, indiferent de dimensiunile variate ale dife­ritelor biserici, de destinatia lor, ca si de materialele din care poate fi con­fectionata tampla (lemn, zid, piatra sau marmura, metal).

 

Pe usile imparatesti se zugraveste icoana Bunei Vestiri, in asa fel, incat cele doua personaje principale ale scenei - Sf. Fecioara si Sf. Arhan­ghel Gavriil - sa fie fata in fata, fiecare pe cate un canat al usilor (de obi­cei, Sf. Fecioara pe cel din dreapta, Sf. arhanghel, pe cel din stanga). Sf. Fecioara se zugraveste aci, pentru ca ea este cea care ne-a deschis usile mi­lostivirii Cerului, pe care le simbolizeaza usile imparatesti. 

 

La cele patru colturi ale scenei Bunei-Vestiri ori jos sub scena prin­cipala, se zugravesc, in medalioane mai mici, chipurile celor patru sfinti evanghelisti. Pe usile laterale (diaconesti) se zugravesc chipurile sfintilor arhan­gheli Mihail si Gavriil, ca pazitori ai usilor raiului, unul pe o usa, al doilea pe cealalta, ori chipurile a doi sfinti diaconi, invesmantati in stihar si orar si cu cadelnite in maini (de obicei Sf. Stefan protomartirul si Sf. Filip ori Sf. Laurentiu) ; diaconii se zugravesc aci, atat pentru ca in oficiul lor litur­gic reprezinta pe ingerii din ceruri, cat si pentru ca pe aceste usi circula diaconii cand ies din altar sau intra pentru cadire. Se mai pot zugravi in locul diaconilor doi dintre sfintii militari (Sf. Gheorghe sau Sf. Dumitru), ca pazitori ai usilor altarului.

 

Pe spatiile dintre usile imparatesti si cele laterale se zugraveste, in dreapta (adica spre sud), icoana imparateasca a Mantuitorului (Hristos ca imparat ori arhiereu, sezand pe tron, ori ca prooroc si invatator, cu Sfanta Evanghelie deschisa si binecuvantand), iar in stanga (adica spre nord de usile imparatesti), icoana imparateasca a Maicii Domnului (Maica Domnu­lui ca imparateasa, sezand pe tron, cu Pruncul dumnezeiesc pe brate).

 

Corpul principal al catapetesmei (baza cu cele doua icoane impara­testi si cu usile imparatesti si cele laterale) se continua in sus, cu un pe­rete (panou) care, in iconografia clasica a tamplei, sustine trei randuri orizontale de icoane, suprapuse, cuprinzand fiecare cate 13 icoane, astfel : Primul rand (registru) dintre acestea, de jos in sus, il alcatuiesc icoa­nele celor 12 praznice imparatesti: Nasterea Maicii Domnului (8 sept.), Inal­tarea Sfintei Cruci (14 sept.), Intrarea in biserica sau aducerea Sfintei Fe­cioare la templu (21 nov.), Nasterea Domnului (25 dec), Botezul Domnului (6 ian.), Intampinarea Domnului (2 febr.), Buna Vestire (25 martie), Floriile sau Intrarea Domnului in Ierusalim (duminica dinaintea Pastilor), Inalta­rea Domnului (joi in saptamina a 6-a dupa Pasti), Pogorarea Sfantului Duh sau Cincizecimea (Duminica Rusaliior, a 8-a dupa Pasti), Schimbarea la fata (6 aug.) si Adormirea Maicii Domnului (15 aug.). In mijlocul lor (in­tr-un medalion sau panou separat, ceva mai mare) este zugravita Invierea Domnului sau Cina cea de taina ori Rastignirea.

 

In registrul median (al doilea de jos in sus), se zugravesc chipurile celor 12 sfinti apostoli, infatisati de regula cu trupul intreg, stand in pi­cioare si avand in mijloc icoana centrala a Mantuitorului ca invatator, ca imparat ori ca arhiereu, infatisat aici fie singur, fie in cadrul grupului Deisis sau Trimorfion : Mantuitorul infatisat ca judecator si incadrat de o par­te de Sfanta Sa Maica, iar de alta de Sf. Ioan Botezatorul.

 

In registrul cel mai de sus (al treilea de jos in sus), se zugravesc chipurile a 12 dintre proorocii mari si mici ai Vechiului Testament, avand in mijloc icoana Maicii Domnului cu Pruncul in brate, adica Cel in care s-au implinit prevestirile proorocilor. Intre "prooroci" zugravii pun insa si alte personaje din istoria biblica a Vechiului Testament, ca de ex. : patriarhi si drepti, Aaron, Moise, Ghedeon, David, s.a. Toti acestia sunt infatisati, ca si Sfintii Apostoli, de regula, cu trupul intreg, in picioare (mai rar numai bust) si purtand in maini simboluri, ca de ex. : Moise cu Tablele Legii, David cu chivotul, Isaia cu clestele de foc vazut in vede­nia sa.

 

Sus de tot, deasupra tamplei, in mijloc, se inalta Crucea pe care este zugravit Mantuitorul rastignit, iar la picioarele Crucii, sub bratul ei trans­versal, in doua iconite mai mici, se infatiseaza cele doua "moleme" (molene: sau molenii), adica la dreapta Mantuitorului sta Maica Domnului, iar in stanga Sf. Ioan Evanghelistul, amandoi stand in picioare in atitudine de adorare, de rugaciune, ori de jelire.

Pe aceeaşi temă

19 Iunie 2012

Vizualizari: 8315

Voteaza:

Pictura catapetesmei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact