Femeile lui Dumnezeu

Femeile lui Dumnezeu

Femeile lui Dumnezeu1

Despărţirea în parte bărbătească şi parte femeiască s-a făcut de către Dumnezeu pentru preînchipuirea căderii. Este o stare vremelnică, menită numai pentru această lume. In Cer, ni se spune, nu va mai fi parte bărbătească ori femeiască. Şi Sfinţii Părinţi ne spun că sufletele nu sunt nici bărbăteşti, nici femeieşti; sufletele bărbaţilor şi ale femeilor sunt la fel, cu aceleaşi putinţe, înzestrări şi nevoi duhovniceşti. In acelaşi timp, stările felurite ale oamenilor din lume sunt cât se poate de reale şi înrâuresc întreg cursul vieţii de aici. Sfântul Antonie cel Mare, care era pustnic, L-a întrebat odată pe Dumnezeu: „Doamne, cum se face că unii, puţin trăind, mor, iar alţii prea îmbătrânesc? Şi pentru ce unii sunt săraci, iar alţii bogaţi? Şi cum cei nedrepţi se îmbogăţesc, iar cei drepţi sunt în nevoi?" Şi lesne am putea adăuga aici: „De ce unii sunt bărbaţi, iar alţii femei?"

Dumnezeu i-a răspuns astfel: „Antonie, ia aminte de tine, că acestea sunt judecăţi ale lui Dumnezeu, şi nu-ţi este de folos a le şti." Putem fi însă încredinţaţi că starea în care ne găsim în lumea aceasta nu este fără purtarea de grijă a lui Dumnezeu, Carele a murit atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi, dorind, în marea Sa dragoste pentru noi, ca toţi să se mântuiască. Viaţa noastră vremelnică de aici este un răstimp de încercare şi probare, spre a se vădi dacă dragostea noastră de Dumnezeu este adevărată. Şi aşa cum nu se află două zidiri ale lui Dumnezeu cu totul asemenea, tot aşa şi Dumnezeu cheamă pe fiecare într-un alt chip la mântuire prin aceste felurite împrejurări în care Dumnezeu l-a aşezat pe om. Toţi sunt asemenea înaintea lui Dumnezeu, Care nu caută la faţa omului, şi totuşi fiecare are propria chemare, calea lui aparte către mântuire, călăuzit de Pronia lui Dumnezeu.

Ce vom zice dar despre femei? Care este calea aparte dată lor de către Dumnezeu?

In Sfânta Scriptură vedem ca rânduială de obşte că răspunderea stăpânirii şi cârmuirii lucrurilor lumii acesteia este dată bărbaţilor, lui Adam, care la cădere a fost legat de pământ şi i s-a poruncit să-l lucreze „întru sudoarea frunţii." Femeii i s-a dat să se ţină deoparte de treburile lumeşti. Ea nu trebuie să se îngrijească de împodobirea cea din afară, cum zice Apostolul Petru, ci de omul cel tainic al inimii, întru nestricâcioasa podoabă a duhului blând şi liniştit (I Petru 3,4). Ea e chemată să fie martora vie şi aducătoarea-aminte a faptului că adevărata noastră viaţă nu este pe acest pământ, ci în ceruri. Ea trebuie să fie în lumea aceasta mai ales o purtătoare şi predanisitoare a duhului vieţii viitoare, a „nelumescului". Această chemare o vedem mai cu desăvârşire împlinită în Maica Domnului. Ea, cea mai minunată si desăvârşită femeie şi cea mai sfântă dintre toţi sfinţii, a fost unealta prin care Nelumescul însuşi, Hristos Dumnezeul nostru, a intrat în lume. Fiece femeie, oricare ar fi starea vieţuirii ei, trebuie să ţină minte că este chemată îndeosebi spre a oglindi în sine acest duh al nelumescului.

Chemarea aceasta îşi află întruchiparea îndeosebi în creşterea copiilor. Femeilor le este încredinţată sarcina de a aduce pe lume noi suflete, de a întipări în lume noi „chipuri ale lui Dumnezeu". Copilul este mai apropiat de maica sa decât de oricine altcineva. Ea este cea dintâi persoană în care se încrede şi pe care o iubeşte. Astfel că, în perioada cea mai impresionabilă şi mai formativă a vieţii copilului, ei îi revine răspunderea de a insufla în noul suflet suflarea vieţii viitoare, de a aţâţa scânteia Duhului lui Dumnezeu până ce se face flacără, astfel încât copilul să fie în stare să treacă toate furtunile vieţii care îi sunt date, ştiind întotdeauna încotro merge, care îi este ţelul, fiindcă maica sa a semănat sămânţa acestuia în inima sa. Dar dacă maica sa nu se gândeşte decât Ia lucrurile lumii acesteia, cu-atât mai greu îi va fi copilului să-şi afle vreodată adevăratul cămin, care nu este din lumea aceasta. Citim adeseori în Vieţile Sfinţilor că sfântul a învăţat evlavia de la maica sa, sau uneori se spune de-a dreptul că maica sfântului a fost şi ea o sfântă, deşi adesea nu ni se mai spune nimic altceva. Chiar şi în acest din urmă caz putem observa nelumescul chemării ei - căci rareori are parte de multă slavă în această lume.

Fireşte, chemarea către duhul nelumescului îşi află expresia cea mai deplină şi desăvârşită în monahism. Monahismul este chemarea de a te lepăda pe faţă de lume cât mai mult cu putinţă. Starea monahală, la fel precum cea a căsătoriei, e blagoslovită de Dumnezeu prin una din slujbele Bisericii numită tundere. Monahul se dezbracă chiar şi de veşmintele acestei lumi, spre a se îmbrăca cu cele blagoslovite cu blagoslovenia lui Hristos. în chip neştiut şi tainic monahul se face mireasă a lui Hristos - Nelumescul însuşi -, lepădându-se astfel de orice gând la o căsătorie pământească şi la naşterea de prunci. Şi aceste lucruri sunt bune şi blagoslovite de Dumnezeu, dar sunt lucruri doar ale vieţii vremelnice, legate de căderea omului.

Monahismul ar putea fi caracterizat poate cel mai bine prin chemarea sa către liniştire, aducându-ne aminte de unul din cuvintele Sfântului Pavel: femeile să tacă (I Corinteni 14 34). In monahism încercăm să păzim tăcerea, atât cea din afară, ieşind din tumultul lumii, cât şi pe cea lăuntrică, liniştindu-ne mintea de gândurile şi patimile lumeşti care despart de Dumnezeu. Amândouă aspectele, cel din afară şi cel lăuntric, sunt însemnate şi se ajută unul pe celălalt, întrucât în Sfânta Scriptură chemarea către linişte este dată îndeosebi femeilor, nu este de mirare să vedem că întotdeauna au existat mai multe monahii decât monahi. în Rusia de dinainte de revoluţie erau de trei ori mai multe călugăriţe decât călugări.

Lucrarea liniştirii este lucrarea rugăciunii. Marele sfânt şi lucrător al liniştii, Sfântul Isaac Sirul, spune că liniştea „te face luminat în Dumnezeu precum soarele... Liniştea... te uneşte cu Dumnezeu... Iubeşte liniştea mai presus de toate lucrurile." Iar mai încolo el desluşeşte că „tăcerea este taina veacului viitor, iar cuvintele unealta acestei lumi". Femeile chemate la linişte se fac ele însele taină a lumii viitoare.

Lucrarea liniştirii este o ştiinţă foarte întinsă, despre care Sfinţii Părinţi au scris multe tomuri. Numele ei tehnic este „isihasm", iar cei ce o practică se cheamă isihaşti. Acest imbold de a te slobozi de lume pe cât e cu putinţă, spre a fi slobod a te afierosi cu totul dragostei de Dumnezeu - de a nu mai trăi decât pentru Dumnezeu - este absolut fundamental pentru monahismul ortodox. Este temelia pe care se ridică toate celelalte lucruri. Lucrarea de propovăduire, spitalele, orfelinatele şi alte lucrări de acest fel, chiar atunci când apar, sunt secundare, nefăcând parte efectiv din chemarea monahală. Acelaşi lucru se poate spune despre preoţie, care, fiind o slujire publică, este legată într-o anume măsură de lume, şi de aceea mulţi monahi au fugit la mari depărtări spre a o ocoli, fiind potrivnică chemării lor.

Ocrotitoarea cerească şi întâi-stătătoarea cinului monahicesc, atât a bărbaţilor, cât şi a femeilor, ca şi cea mai desăvârşită pildă a sa, este o femeie - Preasfânta Maică a lui Dumnezeu. Sfântul Grigorie Palama explică aceasta în predica sa la Intrarea în Biserică a Maicii Domnului. După învăţătura Bisericii, Maica Domnului, la vârsta de trei ani, s-a dus să trăiască împreună cu alte fecioare între zidurile Templului din Ierusalim. Marele Preot al Templului, înştiinţat fiind de Dumnezeu că acea fecioară avea să împlinească o minunată lucrare, i-a îngăduit să intre după voia sa în Sfânta Sfintelor, un loc unde numai el avea voie să intre, şi doar o dată pe an. Şi acolo, în Sfânta Sfintelor, ea a intrat în lumea liniştii.

Sfântul Grigorie tâlcuieşte: „Ci Preacurata, lepădându-se oarecum de însăşi sălăşluirea lumii, a ieşit dintre oameni şi, fugind de viaţa prihănită, a ales o vieţuire nevăzută de nimeni şi fără vorbire, sălăşluindu-se într-un loc unde nimănui nu-i era slobod a intra. Acolo, dezlegată de orice legătură materialnică şi lepădându-se de orice atingere cu cineva şi de dragostea faţă de cineva, şi trecând dincolo de mila faţă de trup, ea şi-a adunat mintea întru o singură întoarcere către El, şi înspre sălăşluirea cu El, şi luarea-aminte numai la El, şi către rugăciunea neîncetată. Prin aceasta, sălăşluindu-se înlăuntru său şi ridicându-se deasupra tulburării şi gândurilor celor de multe feluri, şi chiar deasupra oricărei întruchipări şi oricărui lucru, a străbătut o nouă şi negrăită cale către Cer, care este, zic eu, liniştirea gândurilor. Şi dându-se pe sine cu sârguinţă acesteia, şi cu mintea urmând-o, deasupra întregii zidiri s-a suit, şi mult mai bine decât Moisi slava lui Dumnezeu a văzut."

Fireşte, lucrurile săvârşite de Maica Domnului sunt cu totul mai presus de ceea ce noi, cei slabi, din vremurile de pe urmă, am putea vreodată să ne gândim a săvârşi, şi totuşi ea trebuie să ne fie pildă şi insuflare în lucrarea monahală. Cum zice Fericitul Paisie Velicikovski: „Preacurata Fecioară, Maica lui Dumnezeu, sălăşluindu-se în Sfânta Sfintelor, cu lucrarea rugăciunii minţii s-a suit la cea mai mare înălţime a vederii dumnezeieşti; şi prin lepădarea de lume pentru dobândirea păcii, prin sfânta liniştire a minţii, prin liniştirea gândurilor, prin aţintirea minţii întru neîncetata vedere a lui Dumnezeu - a dat ea însăşi dumnezeiescului şi îngerescului cin monahicesc o pildă de vieţuire cu luare-aminte, după omul cel dinlăuntru, astfel ca monahii, după ce s-au lepădat de lume, uitându-se la râvna ei atât de fierbinte, după putere şi prin rugăciunile ei, să o urmeze cu osârdie întru [...] nevoinţele şi ostenelile călugăreşti."

Pentru ca viaţa monahală întru linişte să fie autentică, ea trebuie clădită pe temelia virtuţilor curăţiei, ascultării, supunerii, blândeţii şi smereniei - tocmai virtuţile de care Sfântul Pavel spune că trebuie să fie dobândite mai ales de femei. Vieţile sfinţilor monahi şi textele scrise pentru monahi, care explică cum se înfrânează patimile aflate în noi toţi şi cum se dobândesc aceste virtuţi, trebuie să fie foarte dragi oricărei femei, în orice împrejurări de viaţă s-ar afla. Ele îi pot fi călăţize spre mântuire şi insuflare în chemarea sa. De mare ajutor sunt mai ales Vieţile Sfinţilor, fiindcă în ele Şe poate vedea felul cum sfântul a pus în practică principiile vieţii duhovniceşti şi cum a dobândit virtuţile.

Indrăznească dar femeile şi să fie tari, şi să înţeleagă înalta şi însemnata chemare la care au fost chemate de Dumnezeu! Dumnezeu să ne dea tuturor puterea şi înţelepciunea de a împlini cu vrednicie măreaţa lucrare pe care ne-a pus-o înainte în viaţa aceasta!

Maica Brighita

1 Cuvânt ţinut la pelerinajul de iarnă al Sfântului Gherman, Redding, California, februarie, 1981.

Fragment din cartea "FERICITA MARIA DE OLONEŢ", Editura Sophia

Cumpara cartea "FERICITA MARIA DE OLONEŢ"


 

Pe aceeaşi temă

05 Martie 2018

Vizualizari: 1164

Voteaza:

Femeile lui Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

femeia in biserica

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact