Ortodoxia - teologia slujirii

Ortodoxia - teologia slujirii

 

Ortodoxia - teologia slujirii

 

Bisericile crestine au depus si de­pun eforturi sustinute pentru a descoperi in invataturile lor principii si elemente dinamice care sa inlesneasca un punct de legatura cu lumea moderna ca si prezenta lor activa in lume, prin slujirea ei si printr-un dialog continuu si multilateral cu ea. Ele au ajuns astfel la concluzia aproape quasiunanima ca singura lor atitudine justa fata de lumea in rapida transformare, nu este nici cea de dominare triumfalista asu­pra ei, nici cea introvertita, de fuga de ea, ci numai cea de slujire a ei, in toate nevoile si aspiratiile sale fundamentale.

 

Inca la cea de a IV-a Adunarea generala a Consiliului Ecumenic al Bisericii de la Uppsala (1968), s-au facut simtite, in Apus, doua directii teologice de interpretare a mesajului evanghelic in ce priveste slujirea : una verticala, care pune accentul pe lucrarea mantuitoare a lui Dumnezeu in viata insului si cealalta orizontala, care accentueaza realizarea sa in relatiile sociale in lume. La Upsala s-a facut in­cercare de a se uni aceste doua directii, dar nu s-a reusit, problema ramanand deschisa. Asa cum a accentuat si marele ecumenist W.

A. Visser't Hooft sarcina Miscarii ecu­menice in continuare este de a invinge situatia aceasta dualista si "a iesi din oscila­tiile acestea atat de primitive de la o extrema la alta, intrucat lucrul acesta nu e demn de o miscare care prin esenta ei cauta sa cuprinda adevarul evanghelic in plenitu­dinea lui".

 

In 1968, la Ravelo, W. A. Visser't Hooft a propus ca tema principala pen­tru Adunarea generala a Conferintei Bisericilor Europene, Nyborg VI (1971) : Slujirea lui Dumnezeu si slujirea oamenilor.  La propunerea delegatiei romane a fost modificata in : Slujitori ai lui Dumnezeu, slujitori ai oamenilor, pentru a da un sens mai concret si dinamic unitatii intre cele doua slujiri; s-a avut in vedere ca noua tema sa exprime unitatea dintre slujirea lui Dumnezeu si slujirea oamenilor in imaginea unitatii dimensiunilor verticale si orizontale, pentru a preintampina primejdia alunecarii   sau  in   "verticalism",   sau  in   "orizontalism".  Pentru   ca   astazi   colaborarea ecumenica a Bisericilor in domeniul slujirii, e mult ingreunata prin formarea celor doua fronturi antagoniste : al verticalistilor si orizontalistilor, fiecare reprezentand un element de adevar al credintei pe care il absolutizeaza ducand prin aceasta la in­gustarea si unilateralizarea mesajului evanghelic; verticalistii prin refugierea intr-o religiozitate rupta de realitatile de aici, iar orizontalistilor imputandu-li-se ca dizolva teologia in antropologie si sociologie.

 

Desi schema dimensiunii vertical-orizontal in care cauta sa se exprime in Apus, slujirea crestina, nu este biblica si prezinta cele doua planuri prea distantate fara perspectiva sinergiei, dualismul acesta arata ca in teologia protestanta si catolica, mai persista inca vechea separatie si opozitie chiar, intre sacru si profan, natura si har, Dumnezeu si credincios, Biserica si lume, fara sa fi ajuns la o viziune teologica unitara a vietii crestine.

 

Spre deosebire de teologia apuseana care, de teama nejustificata a secularizarii prin o extindere prea adanca a slujirii crestine in problemele lumii contemporane, mai mentine inca separatia intre planul divin si uman, sacru si profan, Biserica si lume, Ortodoxia are o orientare cuprinzatoare a slujirii crestine. In aceasta viziune, in care se face o distinctie, dar nu si o separatie, intre natura si har, sacru si profan, universul intreg al credintei, sustinut de Dumnezeu-Pantocratorul ca inceput, mijloc si tinta a lui, este o grandioasa "Biserica cosmica" in care sunt orientati credinciosii ontologic si dinamic spre slujire.  

 

Dupa Sfintii Parinti toti faptuitorii binelui in lume, sunt nu numai slujitori ai semenilor, ci si slujitori ai lui Dumnezeu, prin insasi con­lucrarea lor cu harul lui Dumnezeu, la realizarea binelui. Caci asa cum explica Sfantul Maxim Marturisitorul, indata ce voia personala se misca in conformitate cu ratiunea firii, care e in acelasi timp si in conformitate cu voia lui Dumnezeu, primeste lucrarea lui Dumnezeu intr-ajutor, spre savarsirea binelui. In consecinta, datoria crestinilor nu e nu­mai aceea de a-i considera ca slujitori ai lui Dumnezeu si ai oamenilor, ci si de a-i sprijini, coopera si merge impreuna cu ei pana la capatul tuturor actiunilor lor bune.

 

In aceasta viziune liturgic-euharistica cele doua planuri : sfant si desavarsit, haric si uman, nu numai ca nu sunt separate, ci si se intrepatrund, realizandu-se in aceasta slujire unica, comuna, atat o slujire a lui Dumnezeu, cat si o slujire a tuturor intreolalta.  Iata  de  ce  Ortodoxia nu  se  teme  de  secularizare, pentru  ca toti credinciosii progresand in slujirea lumii, progreseaza in acelasi timp in slujirea lui Dumnezeu.  

 

Prin intruparea, viata si jertfa Sa pe cruce Mantuitorul Hristos nu numai ca a confirmat vocatia slujitoare, ci a facut din slujire nota cea mai definitorie si specifica a Bisericii Sale si a vietii crestine in general, unind atat slujirea fata de Dumnezeu cat si cea fata de semeni intr-o unica slujire neimpartita.

 

"Eu am venit ca lumea viata sa aiba si din belsug sa aiba" (Ioan X, 10). "In aceasta am cunoscut dragostea Lui, ca El si-a pus sufletul Sau pentru noi" (I Ioan III, 16). "Mai mare dragoste decat aceasta nimeni nu are ca viata lui sa si-o puna pentru prietenii sai" (Ioan XV, 13).

 

Iisus insusi si-a definit misiunea Sa ca slujire. "Caci Fiul Omului n-a venit sa I se slujeasca, ci ca El sa slujeasca si sa-si dea viata rascumparare pentru multi" (Marcu X, 45). "Iata, Eu sunt intre voi ca unul care slujeste" (Luca XXM, 27). In acest sens, spalarea picioarelor ucenicilor de catre Mantuitorul, inainte de Patima Sa, e un simbol cu semnificatii generale, iar cuvintele rostite cu acest prilej au valoare cu adevarat testamentara ca un ultim mesaj pentru ucenicii Sai, pe care a tinut sa le exemplifice practic ca sa nu mai ramana vreun dubiu. De aceea "dupa ce le-a spalat picioarele, le-a zis : intelegeti voi ce v-am facut ? Voi Ma numiti pe Mine: invatatorul si Domnul, si bine ziceti, caci sunt. Deci, daca Eu Domnul si invatatorul vostru v-am spalat picioarele si voi sunteti datori sa va spalati picioarele unii altora. Caci v-am dat voua pilda, ca, precum v-am facut Eu voua, sa faceti voi" (Ioan XIII).

 

Hristos slujind oamenilor a slujit Tatalui im­plinind voia Sa si slujind Tatalui ne-a slujit noua credinciosilor facandu-ne cunoscuta iubirea Lui fata de noi. "Eu Te-am preamarit pe Tine pe pamant. si le-am facut cu­noscut numele Tau si-1 voi face cunoscut, ca iubirea cu care M-ai iubit Tu sa fie in ei si Eu in ei" (Ioan XVII, 4, 26).

 

Slujirea crestinului, ca urmare a slujirii lui Hristos si ca raspuns la dragostea si slujirea Sa fata de noi, asemenea slujirii lui Hristos, este una singura, slujire teandrica, slujire a lui Dumnezeu si slujire a semenilor in acelasi timp.  

 

Temeiul dogmatic si ontologic al legaturii indisolubile si complementare a slu­jirii lui Dumnezeu in slujirea credinciosilor si invers, este insasi intruparea lui Hris­tos. Pentru ca din momentul intruparii Sale, Hristos nu mai este singur, ci e legat ontologic si indisolubil, pentru totdeauna, prin firea Sa omeneasca si lucrarea Duhu­lui Sfant, de toti credinciosii. De aceea slujind lui Hristos, slujim in acelasi timp tuturor celor cu care Hristos este legat inseparabil si slujind acestora slujim in ace­lasi timp lui Hristos care este legat ontologic de ei.

 

Atat de strans e legat si atat de mult se identifica Hristos cu toti crestinii de pe pamant, incat la judecata de apoi, criteriu de apreciere a slujirii noastre fata de El, este tocmai slujirea noastra fata de semenii nostri, ca madulare ale Trupului Sau. Atunci  va zice Hristos :  "intrucat  ati  facut  unuia din acesti  frati  ai  Mei  prea  mici, Mie Mi-ati facut", "intrucat n-ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut" (Matei XXV, 40-45).

 

Slujirea semenilor nostri e socotita de Mantuitorul Hristos ca o slujire a Sa insasi si ca o conditie indispensabila a dobandirii imparatiei Sale sau osandei vesnice, "Caci am flamanzit si Mi-ati dat sa mananc, am insetat si M-ati adapat, strain am fost si M-ati primit, gol am fost si M-ati imbracat, bolnav si in temnita am fost si M-ati cercetat" (Matei XXV, 35-36). Acesta este cri­teriul slujirii autentice a lui Hristos si al dobandirii imparatiei ; temeiul slujirii lui Hris­tos prin slujirea fapturilor sale.

 

 

.

09 Octombrie 2006

Vizualizari: 3626

Voteaza:

Ortodoxia - teologia slujirii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact