Painea Pustniceasca

Painea Pustniceasca
Painea Pustniceasca 08 Februarie 2017

Painea pustniceasca este un aliment intalnit mai ales in viata pustnicilor din vechime, de la care aceasta paine isi trage si numele. Numita uneori si paine harica, fapt care i-a facut pe unii sa se pronunte prea repede impotriva ei, aceasta paine este numai un aliment pustnicesc, aducator de mult folos celor care se nevoiesc in liniste si rugaciune.

Instructiuni:

Painea pustniceasca este un aliment intalnit mai ales in viata pustnicilor din vechime, de la care aceasta paine isi trage si numele. Numita uneori si "paine harica", fapt care i-a facut pe unii sa se pronunte prea repede impotriva ei, aceasta paine este numai un aliment pustnicesc, aducator de mult folos celor care se nevoiesc in liniste si rugaciune.

Painea pustniceasca nu inlocuieste Sfintele Taine si anafura, ci constituie numai baza unui regim alimentar sanatos, intalnit mai ales in viata pustnicilor. Painea pustniceasca este pusa adesea in legatura cu parintele Ghelasie de la Frasinei, care o recomanda tuturor ucenicilor sai. La randul sau insa, parintele Ghelasie a preluat aceasta traditie de la cuviosul pustnic Arsenie Praja, care, la randul sau, a aflat despre ea din traditia pustniceasca pusa in legatura cu pustnicul Neofit din Carpati (secolul XI). Renumitul pustnic din Apuseni, Cuviosul Arsenie Praja, trecut la cele vesnice in anul 1974, a fost duhovnicul parintelui Ghelasie de la Manastirea Frasinei. Painea pustniceasca, un ajutor in viata isihasta Pentru pustnici, calugari si nevoitori duhovnicesti, mancarea reprezenta adesea o problema esentiala. Daca locul singuratic este prima conditie a unei vieti pustnicesti, mancarea este a doua. Astfel, deparece pustnicii isi consacrau tot timpul lucrarii duhovnicesti, a umbla "cu bucataria in pustie" era un fel de contrazicere a vietii pustnicesti. Pentru aceasta, pustnicii din vechime au gasit o solutie, pe cat de simpla, pe atat de roditoare: un aliment a carui preparare nu solicita mult timp, nici foc, dar care hranea suficient si sanatos. Deoarece fructele de padure si verdeturile aflate la indemana se aratau uneori insuficiente, pustnicii din vechime au ajuns la "chipul painii", adica la "painea pustniceasca". Aceasta paine, care nu necesita bucatarie, caci nu are nevoie de foc, este o paine speciala, ea fiind mult intrebuintata de pustnicii din vechime. Painea pustniceasca devenise in vechime hrana cea mai obisnuita a pustnicilor, ca un fel de "lege a pustnicilor". Se spune ca cine nu manca aceasta paine, fie nu putea ramane multa vreme in pustnicie, fie slabea mai inainte de vreme si se imbolnavea. Pentru aceasta, painea pustniceasca si verdeturile aflate la indemana erau de ajuns, atat pentru tineri, cat si pentru batrani, spre a vietui indelung si sanatos. Cu timpul insa, odata cu inmultirea vietuitorilor din pustie si a a intemeierii manastirilor cu viata de obste, painea pustniceasca a inceput a fi uitata, locul acesteia fiind luat de painea alba, coapta pe vatra. Impreuna cu painea coapta, in alimentatia monahilor au intrat si multe alte produse nefolosite pana atunci de acestia. Pentru aceasta, calugarii si pustnicii au inceput sa isi piarda sanatatea trupului. Vechea traditie pustniceasca autohtona, identificata de catre parintele Ghelasie cu cea "carpatina", a ramas astazi mai mult o amintire de demult, aceasta avand tot mai putini urmasi. Cand parintele Ghelasie de la Frasinei a vorbit despre valoarea painii pustnicesti in viata mistica, acesta a fost judecat ca inselat. Painea pustniceasca nu are nici o legatura cu mistificarea vreunui aliment. Pentru aceasta, cand parintele Ghelasie vorbea despre importanta acestei paini in viata isihasta, el nu facea catusi de putin vreo "mistica a mancarii", ci vroia numai sa arate ca viata mistica sta intr-o foarte stransa legatura cu alimentatia trupeasca. Reteta pentru painea pustniceasca Se macina graul, obtinandu-se faina integrala. Cu putina apa, faina integrala se framanta pana ce ajunge sub forma de coca tare. Odata obtinuta coca, aceasta se lasa la dospit, intr-un loc uscat si cald, in jur de zece ore. Odata dospita, aceasta paine se poate manca asa cum este sau, daca se usuca si mai mult, sub forma de pesmet. Potrivit cuviosului Ghelasie de la Frasinei, "aceasta paine are toata hrana". In acelasi sens, Sfantul Grigorie Sinaitul spune: "Nu intaresc trupul celelalte mancaruri, cat il intareste impartasirea de paine si apa". In continuare, isihastul de la Frasinei, spune: "Sfantul Antonie cel Mare manca o astfel de paine si a trait peste o suta de ani. Multi pustnici, ajungand sa foloseasca painea coapta, s-au imbolnavit, facand carente de hranire. Aceasta paine aduce o ameliorare indeosebi in bolile psihice si in potolirea patimilor.
Indeosebi in specificul traditiei carpatine este folosita aceasta paine pustniceasca, deodata cu gestul iconic al inchinarii (rugaciunea)".

.

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

08 Februarie 2017

Vizualizari: 28383

Voteaza:

Painea Pustniceasca 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

Painea Pustniceasca

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Aboneaza-te la newsletter Retete de post
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact