Icoana Inaltarii Domnului

Icoana Inaltarii Domnului Mareste imaginea.

Inaltarea Domnului cu Trupul la Cer s-a petrecut la patruzeci de zile dupa Invierea Sa din morti. Acest eveniment sta la baza unei dogme a Bisericii Ortodoxe, el fiind inclus si in Simbolul de Credinta (Crezul), unde marturisim ca Iisus Hristos "S-a rastignit pentru noi, in zilele lui Pontiu Pilat, si a patimit, si S-a ingropat, si a inviat a treia zi, dupa Scripturi; si S-a inaltat la ceruri si sade de-a dreapta Tatalui."

Inaltarea Domnului este o sarbatoare cu data schimbatoare, pentru ca depinde de data Pastelui. Este una dintre cele mai vechi sarbatori, ea fiind atestata in repetate randuri inca din secolul al IV-lea. Initial, ea se praznuia la cincizeci de zile dupa Pasti, impreuna cu Rusaliile, insa incepand cu secolul al V-lea, ea a inceput sa fie praznuita in a patruzecea zi dupa Inviere, adica Joi, dupa Duminica orbului din nastere.

Ce aflam din Sfanta Scriptura ?

Evanghelia dupa Matei si Evanghelia dupa Ioan nu fac nici o referire la Inaltarea Domnului. Singurele informatii scripturistice privind acest eveniment se afla in Evanghelia dupa Marcu, in Evanghelia dupa Luca, in Faptele Apostolilor si in Epistola intai catre Timotei a Sfantului Apostol Pavel.

"La urma, pe cand cei unsprezece sedeau la masa, li S-a aratat si I-a mustrat pentru necredinta si impietrirea inimii lor, caci n-au crezut pe cei ce-L vazusera inviat. Si le-a zis: Mergeti in toata lumea si propovaduiti Evanghelia la toata faptura. Cel ce va crede si se va boteza se va mantui; iar cel ce nu va crede se va osandi. (...) Deci Domnul Iisus, dupa ce a vorbit cu ei, S-a inaltat la cer si a sezut de-a dreapta lui Dumnezeu. Iar ei, plecand, au propovaduit pretutindeni si Domnul lucra cu ei si intarea cuvantul, prin semnele care urmau. Amin!" (Marcu 16, 14-20).

"I-a dus (pe Apostoli) afara, pana spre Betania, si, ridicandu-Si mainile, i-a binecuvantat. Si, pe cand ii binecuvanta, S-a despartit de ei si S-a inaltat la cer. Iar ei, inchinandu-se Lui, s-au intors in Ierusalim, cu bucurie mare. Si erau in toata vremea in templu, laudand si binecuvantand pe Dumnezeu" (Luca 24, 50-53).

"Carora S-a si infatisat (Iisus) pe Sine viu, dupa patima Sa, prin multe semne doveditoare, aratandu-li-Se timp de patruzeci de zile si vorbind cele despre Imparatia lui Dumnezeu. (...) Pe cand ei priveau, S-a inaltat si un nor L-a luat de la ochii lor. Si, privind ei, pe cand El mergea la cer, iata doi barbati au stat langa ei, imbracati in haine albe, care au si zis: "Barbati galileieni, de ce stati privind la cer? Acest Iisus care S-a inaltat de la voi la cer, astfel va si veni, precum L-ati vazut mergand la cer." Atunci ei s-au intors la Ierusalim de la muntele ce se cheama al Maslinilor, care este aproape de Ierusalim, cale de o sambata" (Fapte 1, 3-12).

Icoana Inaltarii Domnului

Icoana Inaltarii Domnului este imaginea Bisericii, in plenitudinea ei. Apostolii, avand in mijlocul lor pe Maica Domnului, inconjurata de ingeri, inchipuie comuniunea de iubire si rugaciune, sub binecuvantarea Domnului Celui inviat si ridicat intru Slava.

Icoana Inaltarii Domnului poate fi structurata in doua registre, unul superior si unul inferior. Locul evenimentului: Muntele Maslinilor. In registrul superior este zugravit Iisus Hristos, inconjurat de un nor de lumina, purtat de ingeri, iar in registrul inferior este zugravita Maica Domnului, inconjurata de ingeri si de cei doisprezece Apostoli.

Icoana Inaltarii Domnului

Aceasta icoana apare in Biserica inca din secolul al VI-lea, atat ca icoana portabila, cat si ca fresca. Una dintre cele mai vechi reprezentari iconografice ale Inaltarii Domnului este o miniatura din "Evangheliarul lui Rabula", care dateaza din anul 586. O icoana portabila cu Inaltarea Domnului, zugravita la granita dintre secolele VI-VII, se pastreaza in Manastirea Sfanta Ecaterina, de pe Muntele Sinai. In biserica, Inaltarea Domnului este asezata pe bolta Sfantului Altar, la baza turlei, deasupra catapetesmei.

Maica Domnului, mijlocitoare catre Fiul

Maica Domnului a fost de fata la Inaltarea Domnului dupa marturia Sfintei Traditii. Acest lucru nu este mentionat in Sfanta Scriptura. O text liturgic din Canonul praznicului spune: "Bucura-te, Nascatoare de Dumnezeu, Maica lui Hristos Dumnezeu, ca, vazand astazi pe Cel ce L-ai nascut inaltandu-se de pe pamant, impreuna cu ingerii L-ai marit."

Maica Domnului este asezata in partea de jos a icoanei, la mijloc. Ea sta in picioare si priveste drept, spre inchinator, in timp ce mainile si le tine inaltate in rugaciune, catre Fiul ei. De o parte si de alta a ei sta cate un inger, fiecare imbracat in haine luminate.

Cei doi ingeri tin in maini fie cate un toiag, fie cate un filacter (hartie desfasurata), pe care stau scrise cuvintele amintite de Sfantul Apostol Luca, in Faptele Apostolilor: "Barbati galileieni, de ce stati privind la cer? Acest Iisus, care S-a inaltat de la voi la cer, astfel va si veni, precum L-ati vazut mergand la cer" (Fapte 1, 11). Cu cealalta mana, in semn de inchinare, fiecare inger arata spre Fiul lui Dumnezeu, care se inalta la cer.

Adaugarea unui Apostol

Sfintii Apostoli sunt asezati de o parte si de alta a Maicii Domnului, sase inspre dreapta si sase inspre stanga. Potrivit marturiei scripturistice, la acest eveniment mantuitor au participat doar cei unsprezece Apostoli, locul lui Iuda fiind inca neocupat de Apostolul Matia. Cu toate acestea, in icoana apar doisprezece Apostoli. Ei nu au aureola.

Evlavia poporului l-a adaugat in soborul de ucenici pe Sfantul Apostol Pavel, care L-a cunoscut pe Iisus Hristos abia in drumul sau spre Damasc (Fapte 9, 1-5), pe cand inca nu era crestin. In aceasta privinta, Photios Kontoglou, cel mai renumit iconograf grec al secolului al XX-lea, spune: "In multe situatii, iconografia ortodoxa nu reprezinta un subiect evanghelic cu acuratete istorica, ci in chip simbolic."

Iisus Hristos, intru Slava

Iisus Hristos s-a inaltat cu Trupul la Cer de pe Muntele Maslinilor, inaintea ucenicilor Sai si a Preacuratei Sale Maici. Mantuitorul este infatisat intr-o mandorla, sezand pe un curcubeu si binecuvantand cu mana dreapta. In mana stanga El tine un filacter strans, care inchipuie Evanghelia. De o parte si de alta stau doi, patru sau sase ingeri. Acestia ating cu mainile marginea mandorlei, in semn de evlavie. Deasupra lui Iisus sta scris: "Inaltarea".

Mandorla este un nor tainic, de forma rotunda, ovala sau care combina cercul cu diferite forme geometrice. Simbol al slavei divine, mandorla infatiseaza norul cel minunat amintit in Faptele Apostolilor.

Iisus Hristos s-a inaltat la Cer nu doar intru slava Sa dumnezeiasca, ci si in slava trupului Sau inviat si indumnezeit. Trebuie retinut faptul ca, la Inaltare, Fiul lui Dumnezeu este prezentat in ipostaza de Rascumparator (mila), iar la Parusie, cand va veni in acelasi chip, El se va prezenta ca Judecator (dreptatea).

Icoana Inaltarii Domnului

Troparul praznicului Inaltarea Domnului: "Inaltatu-Te-ai intru slava, Hristoase Dumnezeule, bucurie facand ucenicilor Tai, prin fagaduinta Duhului Sfant, incredintandu-se ei prin binecuvantare ca Tu esti Fiul lui Dumnezeu, Mantuitorul lumii."

Teodor Danalache

26 Mai 2014

Vizualizari: 2393

Voteaza:

Icoana Inaltarii Domnului 5.00 / 5 din 5 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE