Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
In viaţa omului vine o vreme când el simte că tot lucrul mâinilor sale poartă ascunsă în sine sămânţa stricăciunii şi înaintea Feţei Judecătorului celui veşnic e ca pleava. Un asemenea simţământ îl aduce pe om la ceea ce Părintele Sofronie numea „binecuvântata deznădejde...
Inima este mai mult decât un organ al trupului nostru. În înțelesul spiritual al cuvântului, în limbajul Sf. Scripturi și al Sf. Părinți, inima este partea cea mai dinlăuntru a omului, numită și „inima duhovnicească”. Între inima duhovnicească și inima trupească există o leg...
Invârtoşarea inimii, care poartă numele de împietrire morală, este insensibilitatea morală a inimii. Atunci când omul se află în această stare, face răul fără să-i fie ruşine şi, mai mult, se mândreşte cu păcatele sale. Şi pentru că inima lui a ajuns să fie nesimţitoare, con...
Rugăciunea de chemare a numelui Domnului este numită Rugăciunea lui Iisus, Rugăciunea minţii sau Rugăciunea inimii. Este o rugăciune scurtă, plină de putere, care vine de la Mântuitorul Hristos şi de la Sfinţii Apostoli, cuprinsă în aceste cuvinte: Doamne, lisuse Hristoase, Fiul lui...
As vrea ca sa fiu tacuta de multe ori si intre oameni sa nu fi fost. Dar pentru ce vorbim asa lesne si glumim cu atata placere unul cu altul, de vreme ce rareori ne intoarcem la tacere cu constiinta nevatamata? Pentru ca prin convorbire cautam mangaiere unul la altul si inima cea impovarata de...
La vorba Apostolului: Intaiul om din pamant e pamantesc, al doilea om, Domnul, e din cer. Si cum dezbracam pe omul pamantesc si ne imbracam in Hristos, facandu-ne rude si frati ai Lui. Frumos ospatandu-ne fericitul Pavel la prima masa a dumnezeiestilor lui cuvinte
Omul trupesc îşi are toată mintea şi intenţiile sale îndreptate numai spre dobândirea celor vremelnice, iar cel duhovnicesc tinde întotdeauna spre cele veşnice. Omul trupesc îşi săvârşeşte profesia numai pentru câştigul său vremelnic, iar cel duhovnicesc se osteneşte spre slava...
Nici mâna nu va fura, nu va răpi fără de vrerea sufletului, nici trupul nu va preacurvi de nu va fi poftă în inimă; limba nu va grăi de rău dacă inima nu vrea. Așadar, vezi, creștine, că tot cuvântul lui Dumnezeu către sufletul nostru tinde. Dumnezeu vrea ca sufletul nostru să fie...
După ce mai întâi, Dumnezeu a creat din nimic lumea spirituală, apoi lumea materială, la sfârşit, pentru a încorona opera Sa, l-a creat pe om ,,care participa cu sufletul său la lumea cea dintâi, iar cu corpul la cea de-a doua.“ El este ultima ,,creaţiune a lui Dumnezeu.
Vorbind despre dorinta pervertita a omului cazut, Sfantul Vasile cel Mare scrie: Pofta este o boala a sufletului. Si putem spune ca este asa, din multe privinte. Mutandu-si dorinta de la Dumnezeu, Care era telul ei firesc, propriu, normal, spre sine insusi si spre cele sensibile, si aflandu-si in...
Terenul luptei "intru cele ascunse” este inima. Adversarii acestei confruntari sunt "duhurile rautatii”, gandurile (logismoí) cu o semnificatie fireste peiorativa. Este vorba de „gandurile necurate” sau „cugetele viclene” (Om. 15, 21), o amprenta evidenta a demonilor. Autorul nostru...
In răstimpul rugăciunii, omul trebuie să-şi adune mintea şi s-o închidă în cuvintele rugăciunii, trebuie, în fapt, să-şi despartă mintea-nous de raţiune, de patimi şi de mediul exterior şi, ca un fiu risipitor care şi-a venit întru sine, să se întoarcă la casa părinteasc...
Rugaciunea inimii - Ceea ce voi spune mai jos sunt, pe de o parte, informatii pe care le-am primit de la un calugar din Romania care practica aceasta rugaciune intemeiata din plin pe traditia Parintilor rasariteni, iar, pe de alta parte, sunt cateva reflectii.
Despre inima se graieste aproape in fiecare pagina a Bibliei, iar cel care o citeste pentru intaia oara nu poate sa nu observe ca inimii i se acorda importanta nu doar ca unui organ primordial al simtirilor, ci si ca organului cel mai important al cunoasterii - organ al gandirii si al perceperii...
Pentru teologia occidentala, omul duhovnicesc este un om natural caruia i se supraadauga harul. Natura umana cuprinde viata intelectuala si viata animala, iar viata spirituala -supranatural- se supraadauga si intr-o oarecare
A fost o vreme când omul îl căuta pe Dumnezeu în cele din afară; prin Har, însă, întâlnirea omului cu Dumnezeu se face în inimă, în sine însuşi. Aflându-L pe Dumnezeu înlăuntrul său, omul se regăseşte pe sine şi realizează îndumnezeirea, căpătând conştiinţa de împărat...
Credem că oricine a ajuns să observe cum se formează în sufletul său un păcat sau altul, o patimă sau alta, un viciu sau altul a băgat de seamă cum aceste, patimi, păcate şi vicii se furişează treptat în sufletul nostru şi îl fac pe de-a-ntregul rob al lor: la început, ele robesc...
Unii, în vremea lucrării rugăciunii, se opresc la imaginaţie, alţii la lucrarea minţii. Dar, pasul cel adevărat îl fac cei care, trecând peste aceste popasuri, ajung cu mintea în inimă şi se ascund în ea. Dumnezeiescul Sfânt Părinte, Isaac Sirul, spune că liniştea şi cugetarea la...
Odată zidit de Dumnezeu, omul se afla în starea de luminare, ceea ce înseamnă că avea rugăciunea minţii. Inainte de cădere, mintea omului se îndeletnicea cu pomenirea lui Dumnezeu şi astfel umbrea cu Har raţiunea şi puterile pătimitoare ale sufletului, adică mişcările sale dup...
Acesta este pentru noi Iisus Hristos, Mantuitorul nostru. El este cel care ne insoteste intotdeauna cand suntem la marginea puterilor, Cel ce este cu noi in salbaticia gheturilor sau in cuptoarele de foc. Si fiecaruia dintre noi, in momentul celei mai mari singuratati sau incercari i se spune: Nu...