Lexicon al Bunei Cuviinte


In loc de prefata

Intr-una din lucrarile sale, filosoful moralist Seneca a scris: "Ceea ce nu opreste legea, opreste buna-cuviinta."

Aceasta afirmatie se refera la legile Imperiului Roman, dar ea a ramas valabila si pentru legile statelor pana in zilele noastre, caci nici un legiuitor n-a facut, pana acum, o lege care sa cuprinda toate raporturile dintre oameni, in orice imprejurare, spre a nu mai fi nevoie de regulile bunei-cuviinte.

Legea statului este obligatorie, buna-cuviinta este voluntara. Legea statului nu ma obliga sa ajut unui batran, unui invalid sa se urce in tramvai, nu ma obliga sa aduc un urcior de apa rece vecinului din satul meu, care zace singur in casa, nu ma obliga sa fiu recunoscator etc., si nici nu ma opreste sa invidiez, sa urasc, sa fiu badaran in fapta sau obraznic in vorbire etc.

Faptele si atitudinile care vadesc o aleasa purtare le datoram bunei-cuviinte, ale carei reguli le urmam de bunavoie, convinsi fiind ca asa e bine, asa e uman, asa trebuie sa se poarte oamenii intre ei, spre a trai in pace si buna intelegere.

Aplicarea legilor unui stat este supravegheata de organele sale executive. Respectarea regulilor bunei-cuviinte este observata, este controlata de public, de cei multi, de oricine si-n tot locul. Oricine are dreptul si datoria de a atrage atentia unui necuviincios ca fapta sau vorbele lui sunt contrare regulilor bunei-cuviinte, iar daca nu totdeauna i se spune in fata, cei ce au vazut sau au auzit necuviinta lui pot sa-i formeze o atmosfera defavorabila intre cei din jur, mai ales intre cunoscuti si vecini. Si cui ii place sa fie apreciat ca lipsit de buna-cuviinta?

Cel ce calca legea e pedepsit, cel ce calca regulile bunei-cuviinte e certat si probabil iertat. Legea nu poate ierta, pentru ca trebuie sa fie dreapta, impartiala pentru toti.

Execut legea din constiinta datoriei ori din teama de a nu fi pedepsit, insa respect regulile bunei-cuviinte din convingere ori cel putin de rusine fata de cei ce ma vad sau ma aud - "Rusinea este o intristare si tulburare pentru cele rele, care parca aduc dezonoarea." (Aristotel, Retorica II, VI.) "Definim rusinea ca teama de ocara." (Aristotel, Etica nicomahica, IV, XV, 1128 b.)

Buna-cuviinta arata stadiul de civilizatie la care au ajuns oamenii sau popoarele. Totusi, exista oameni civilizati, dar lipsiti de buna-cuviinta, dupa cum exista indivizi mai putin civilizati sau chiar primitivi, care respecta unele reguli ale bunei-cuviinte fata de semenii lor.

Este o legatura intre sensibilitatea unor oameni si buna cuviinta, dar nimeni nu poate spune ca e cunoscator al bunei-cuviinte fara s-o fi invatat de la cineva, fara educatie.

Buna-cuviinta este rezultatul educatiei, este efectul educatiei, este chiar scopul educatiei - "In sens restrans, prin educatie se inteleg masurile privind formarea caracterului si comportarea omului in societate." (Dictionar enciclopedic roman, vol. II, Bucuresti, 1964.)

pr. Gheorghe Paschia

Carti Ortodoxe
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact