Pastorala la Invierea Domnului, IPS Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi

Pastorala la Invierea Domnului, IPS Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi

+NICOLAE
din mila lui Dumnezeu
Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi
Iubitului cler si dreptmaritorilor crestini,
pace si bucurie sfanta de la Hristos Domnul,
iar de la noi arhiereasca binecuvantare.
Prea Cucernici Parinti,
Iubiti Credinciosi,

Hristos a inviat!
In dimineata Invierii, dupa citirea Sfintei Evanghelii vestind aflarea mormantului gol de catre femeile mironosite si explicatia data de ingeri privind ridicarea Domnului din morti, cantam troparul Hristos a inviat din morti. Auzim intai vestirea evenimentului istoric relatat de primele martore, femeile mironosite si abia apoi ne vestim unii altora minunea Invierii.

Evenimentul istoric capata semnificatie vesnica prin aceasta vestire de-a lungul veacurilor pana la sfarsitul lumii.

Invierea Domnului este praznicul praznicelor si sarbatoarea sarbatorilor. Numim aceasta sarbatoare Sf. Pasti preluand numele sarbatorii iudaice Pesah, care inseamna trecere. Pentru evrei, Pastile insemna trecerea de la robia egipteana la libertatea fagaduita de Dumnezeu. Iar aceasta schimbare s-a implinit printr-o trecere efectiva prin Marea Rosie, sub calauzirea proorocului Moise, dupa multe pedepse suferite de egipteni pentru invartosarea inimii lui Faraon. Ultima dintre acestea a fost uciderea celor intai nascuti de parte barbateasca din famiile egiptenilor si salvarea celor din famiile evreilor. Ceea ce inseamna ca trecerea lor de la robie la libertate s-a implinit prin suferinta si jertfa omeneasca pentru neintelegerea poruncii lui Dumnezeu.

Invierea Mantuitorului este tot o trecere, dar nu numai o trecere de la o stare la alta, ci una ce zguduie asezarea insasi a fiintei umane, caci este trecere de la moarte la viata, dupa cum marturisim in cantarile de la slujba Utreniei: Ziua Invierii, popoare sa ne luminam! Pastile Domnului, Pastile! Ca din moarte la viata si de pe pamant la cer, Hristos-Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce cantam cantare de biruinta! Hristos ne-a trecut si pe noi din robia pacatului la libertatea de a fi fii ai lui Dumnezeu. Prin jertfa pe Cruce, Hristos ne-a castigat libertatea trecandu-ne de pe pamant la cer. Ne-a eliberat din moartea pacatului, din indepartarea de Dumnezeu si necunoasterea voii Lui si ne-a adus la viata comuniunii cu Dumnezeu izvorata din intimitatea de fii ai lui Dumnezeu dupa har. Hristos s-a pogorat intru cele mai de jos ale pamantului, in intunericul mortii, pentru a aduce la lumina pe cei ce asteptau rascumpararea, eliberarea din legaturile iadului si primirea vietii celei vesnice. Aceasta este prima trecere operata de Invierea lui Hristos: trecere a omului de la moartea necunostintei si indepartarii de Dumnezeu la viata izvorata din comuniunea cu Dumnezeu.

Al doilea sens al Invierii Domnului ca si trecere se refera la abolirea mortii ca si esec al existentei umane, ca si pecetluire a pacatului, a indepartarii omului de Dumnezeu. Marturisind Invierea din morti a lui Hristos afirmam ca moartea celui credincios nu mai semnifica sfarsitul vietii pamantesti, ci trecere din aceasta viata la o alta a comuniunii mai depline cu Dumnezeu. Viata pamanteasca nu se termina la mormant, crestinul nu trece in nefiinta cum spun necredinciosii, ci trece la o alta viata. La acest inteles dat mortii ca si trecere se refera Parintii Bisericii cand vorbesc de amintirea mortii ca si indemn la trezvie si lucrare a poruncilor lui Dumnezeu. Sf. Antonie cel Mare spune: Moartea de o va avea omul in minte, nemurire este; iar neavandu-o in minte, moarte este.

Dar mai exista si un al treilea sens al Invierii Domnului ca si trecere. Sf. Apostol Pavel vorbeste crestinilor din Corint despre acest lucru: Taina va spun voua: Nu toti vom muri, dar toti ne vom schimba. Deodata, intr-o clipeala de ochi la trambita cea de apoi. Caci trambita va suna si mortii vor invia nestricaciosi, iar noi ne vom schimba. Caci trebuie ca acest trup stricacios sa se imbrace in nestricaciune si acest (trup) muritor sa se imbrace in nemurire. (1 Cor. 15, 51-53). Trecerea noastra de la moarte la viata se va desavarsi la sfarsitul veacurilor cand cei morti vor invia, iar cei ce vor trai inca se vor schimba. Este vorba de o schimbare a trupurilor, de o trecere a lor de la stricaciune la nestricaciune, de la moarte la viata. Sf. Pavel vorbeste foarte clar de schimbarea trupurilor si de imbracarea lor in nemurire. La sfarsitul veacurilor, cand insusi Domnul, intru porunca, la glasul arhanghelului si intru trambita lui Dumnezeu, Se va pogori din cer (1 Tes. 4, 16) sufletul se va reuni cu trupul si impreuna se vor prezenta la judecata. Iar aceasta trecere, aceasta transformare de la sfarsitul veacurilor a persoanei umane vine sa dovedeasca Invierea Mantuitorului. Caci Sf. Pavel continua descoperirea acestei taine: Iar cand acest (trup) stricacios se va imbraca in nestricaciune si acest (trup) muritor se va imbraca in nemurire, atunci va fi cuvantul care este scris: "Moartea a fost inghitita de biruinta. Unde iti este, moarte, biruinta ta? Unde iti este, moarte, boldul tau?" (1 Cor. 15, 54-55). Biruinta vietii asupra mortii adusa de Hristos se va implini asadar la sfarsitul veacurilor cand trupul si materia se vor imbraca intru nemurire.

Iubiti credinciosi,
Prin Inviere, Hristos ne daruieste sansa nemuririi, a vietii vesnice. Prin botez, primim fiecare acest dar. Iar toata vietuirea crestina are sensul cultivarii acestui dar. Darul Invierii lucreaza o schimbare treptata, o trecere progresiva a crestinului de la moarte la viata. Trecerea se va implini, dupa cuvintele Sf. Pavel, la a doua venire a Domnului, la invierea intregii fapturi. Indemnul meu la acest praznic slavit este sa primim descoperirea Sf. Scripturi privind Invierea Mantuitorului si invierea noastra ca si trecere, in mai multe etape, de la moarte la viata, sa primim si sa facem lucrator darul Invierii, sa vestim tuturor ca, pe urma Invierii lui Hristos, si noi inviem la vietuirea cea adevarata.

Anul 2009 este si el unul aniversar caci se implinesc 80 de ani de la intemeierea Episcopiei Ortodoxe pentru romanii din America. Sa ne rugam Domnului celui Inviat sa ne daruiasca intelepciunea si puterea de a desavarsi in acest an planul unirii celor doua Eparhii Ortodoxe Romanesti de pe continentul american. Si sa aducem marturia noastra ca darul Invierii lucreaza si plineste toate cele de trebuinta.

Hristos Domnul sa va daruiasca lumina Invierii Sale dimpreuna cu pacea Sa si bucuria de a vesti lumii biruinta vietii asupra mortii!

Va imbratisez frateste in Hristos Domnul Cel Inviat si va urez Sarbatori fericite!
Hristos a inviat!
Al vostru frate intru rugaciune catre Dumnezeu,
† NICOLAE

Chicago,
S. Nicolae Condrea - Pastorala la Praznicul Invierii domnului 2006' class='linking auto'>Praznicul Invierii Domnului, 2009
 

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2821

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Newsletter

Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact
Paste 2026 | Acatiste | Rugaciuni | Predici | Calendar Ortodox | Paste | Sarbatori | Sfintii Constantin si Elena | Inaltarea Domnului | Sfintii Apostoli Petru si Pavel | Adormirea Maicii Domnului | Audio | Foto | Nunta | Botez | Parastas | Carti | Manastiri | Post | Inmormantarea | Biblia | Nume baieti | Orthodox Calendar