Negarea sinelui

Negarea sinelui

Ideea budistă de negare a unui „eu" permanent, substanţial, existent prin sine însuşi este redată prin termenul de anattă, termen care are multiple semnificaţii în plan metafizic, dar mai ales în plan practic. In ceea ce priveşte budismul, este greu de făcut o distincţie între cele două planuri, mai ales că însuşi Buddha condamnă orice tip de abordare speculativă. De aceea negarea „eului", dincolo de orice platformă de argumente logice, dincolo de orice silogism, rămâne o problemă care ţine de planul practicii spirituale. In acest sens, „eul" reprezintă o construcţie conceptuală, o iluzie care naşte egoismul şi egocentrismul. Meditaţia budistă are scopul de a descotorosi mintea de acest „eu" închipuit; meditând la vacuitatea tuturor lucrurilor şi fenomenelor - inclusiv a „sinelui" - practicantul budist ajunge să nu mai vadă o diferenţă între „eul" său şi „eul" celorlalţi şi, dorind în mod firesc să suprime suferinţa din viaţa sa, va dori, în aceeaşi măsură, să suprime suferinţa tuturor fiinţelor. Prin negarea „eului" se ajunge, aşadar, Ia compasiune, la o dăruire de sine în vederea eliberării tuturor fiinţelor de suferinţă. Negarea „sinelui" nu trebuie înţeleasă ca o desconsiderare a „sinelui", o înjosire a „sinelui", ci mai degrabă ca o eliberare a lui din constrângerile unui hăţiş ideatic, discursiv, care îl face să se vadă deosebit de ceilalţi şi, astfel, să acţioneze într-un mod egoist.

Creştinismul nu face o distincţie între „sine" şi „persoană" şi, în consecinţă, nu neagă existenţa „sinelui". El este totuna cu persoana care este creaţia unui Dumnezeu personal. In sens spiritual însă, se vorbeşte despre un „eu de suprafaţă", care este rodul patimilor, al ataşării faţă de lucruri şi, totodată, este rezultatul ruperii relaţiei cu Dumnezeu, IN acest sens, negarea „sinelui" trebuie asociată cu virtutea smereniei, care este opusul „afirmării de sine". „Afirmarea de sine" sau exacerbarea „eului" înseamnă, într-un sens mai profund, o încercare a omului de autoîndumnezeire, de înlocuire a lui Dumnezeu cu propriul „sine". De aceea scrierile ascetice vorbesc de o luptă continuă a omului cu sine însuşi, o luptă care trebuie să conducă în cele din urmă la eliberarea omului de propriul „eu" care îl ţine înlănţuit în propriile iluzii şi îi creează doar o falsă impresie de libertate.

Cu toate că asemănările par uneori frapante, există o diferenţă de fond între cele două religii, aşa cum subliniam încă de la începutul acestui capitol. Chiar dacă scopul negării „sinelui" pare să conducă la aceleaşi rezultate, în plan spiritual, şi anume la sfărâmarea egoismului şi a ataşamentului, în termenii folosiţi de budism, sau la „omorârea patimilor", în limbaj ascetico-mistic creştin, totuşi nu trebuie să ne hazardăm şi să tragem concluzia că, de fapt, cele două religii vorbesc în termeni diferiţi despre aceeaşi realitate. Mai degrabă am putea spune că, în cazul de faţă, ele vorbesc în termeni asemănători despre realităţi diferite, pentru că însăşi „calea" care trebuie urmată pentru sfărâmarea egoismului, a „eului de suprafaţă", aşa cum a fost numit, este diferită. In creştinism, garanţia eliberării de „şinele" egoist şi, totodată, fundamentul iubirii altruiste este Hristos, care este modelul absolut al jertfei de sine.

Aşadar, prin negarea „sinelui" sau „lepădarea sinelui" persoana nu rămâne lipsită de personalitate, vidă, ci, dimpotrivă, se umple de prezenţa lui Hristos, descoperind astfel că „şinele" său nu poate trăi autentic decât în relaţie cu Hristos. De cealaltă parte, conceptul de sunyata - concept fundamental pentru gândirea antropologică budistă - este nu doar o realitate vagă, ci mai ales impersonală, iar acest lucru cu greu ar putea conduce la un dialog real între cele două religii în ceea ce priveşte problema „sinelui" şi a negării acestuia. Impersonalismul budist este, în fond, principalul obstacol care se interpune în calea realizării unui dialog autentic, mai profund, între cele două religii. Dar chiar şi cu această deosebire de fond, problema budistă a „non-eului" ca strategie în vederea eliberării de egoism şi, în cele din urmă, a eliberării de suferinţa produsă de această supraestimare a „eului", este una fascinantă pentru un creştin, mai ales că întreaga spiritualitate răsăriteană vede în „iubirea pătimaşă de sine" (filaftia) principala rădăcină a păcatului.

Fireşte că, în termeni creştini, nu putem vorbi sub nici o formă de „non-eu". Poate că, pe alocuri, reflecţia asupra elementelor asemănătoare a fost exprimată uneori mai îndrăzneţ, alteori mai pripit; o sintagmă precum „negarea sinelui" poate părea destul de forţată - cu toate că am căutat o fundamentare patristică a ei - însă trebuie să ţinem seama de faptul că acest demers comparativ este într-o fază incipientă în câmpul teologiei creştine. In orice caz, forţarea limbajului nu este decât rezultatul strădaniei de a contura premisele unui dialog şi nu reprezintă nicidecum o încercare de a oferi un răspuns clar şi definitiv la această problemă, lucru care în contextul studiului comparativ al religiilor ar fi veleitar şi inoportun.

Constantin Cretu

Fragment din cartea "Suferinta in budism si crestinism", Editura Sophia

Cumpara cartea "Suferinta in budism si crestinism"

 

27 Iulie 2018

Vizualizari: 858

Voteaza:

Negarea sinelui 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact