Fericiti cei saraci cu duhul, ca a acelora este imparatia cerurilor

Fericiti cei saraci cu duhul, ca a acelora este imparatia cerurilor

Pe malul puţin înalt al Lacului Ghenizaret stătea dumnezeiescul Ziditor aşezat pe iarba verde. Şi a început să schiţeze planuri pentru noua zidire. Cu toate acestea, El nu le-a schiţat pe un pergament şi nici nu le-a desenat cu un creion pe hârtie, ci prin cuvinte puternice le-a imprimat în sufletele ucenicilor Săi şi ale poporului, ca printr-un diamant într-un material de ceară. Primele cuvinte ale Lui arată cu ce se începe zidirea piramidei Raiului şi cum se clădeşte primul nivel.

Fericiţi cei săraci cu duhul, că a acelora este împărăţia cerurilor

Doar aceste cuvinte au fost pronunţate de Ziditorul cel dumnezeiesc despre întâia zidire, cel mai mare şi cel mai durabil nivel, fundamentul, care trebuie să susţină întregul edificiu. O, creştine, aceste cuvinte îţi sunt îndeajuns dacă vrei, cu sinceritate, să înalţi dumnezeiasca piramidă care te va bucura în Raiul cel veşnic! Tu ştii că, cu cât fundamentul unei zidiri este mai adânc înfipt în pământ, cu atât aceasta este mai trainică. Sărăcia noastră omenească este adâncă şi tainică, atât de adâncă şi de tainică, încât mulţi nu-i dau de capăt. Şi ferice de aceia care se afundă întru cele mai de jos ale ei!

Sărăcia omului este un dar primit din afară, o stare reală a omului, care are nevoie să fie conştientizată. La aceasta se ajunge prin ispitirea de sine. Cine poate să o facă, acela va ajunge la înţelegerea întreitei sărăcii:

1. Sărăcia din punct de vedere al cunoştinţei sale.

2. Sărăcia din punct de vedere al bunătăţii sale.

3. Sărăcia din punct de vedere al faptelor sale.

Sărăcia este cea mai înaltă treaptă a nevoinţei. Atunci când omul cugetă la posibilităţile minţii sale sau la calităţile sale morale, ori la faptele sale, el se încredinţează întotdeauna de marea lui sărăcie, de smerenia sa.

Dacă omul ar vrea să-şi cunoască soarta, ar trebui să înţeleagă cine este ei, de unde este şi ce se cuvine să împlinească, cum să-şi împletească ţesătura acestei vieţi. Insă el vede, chiar dacă ar fi cel mai mare savant, că toată ştiinţa lui în legătură cu sine este ignoranţă, asemenea unei picături de apă faţă de o mare adâncă. El ar vrea să depăşească în bunătate toate celelalte fiinţe din lume, însă vede că la fiecare pas cade în băltoaca răului şi a cruzimii. El a vrut întotdeauna să facă cele mai mari şi mai grandioase fapte, însă constată că fără ajutor din afară nu poate să facă nimic. In acest chip, în ceea ce-l priveşte, omul se convinge de neputinţa şi de nimicnicia sa. Alţi oameni nu-i pot ajuta lui, căci şi aceştia sunt la fel de slabi ca şi el, după cuvintele poetului:

„Toate gândurile lor adunate
unul câte unul
nimic altceva nu par a fi
decât o rătăcire necontenită prin
întuneric...
o privire stinsă prin tenebre."1

Atunci omul se întoarce către Ziditorul său, cade la pământ înaintea Lui, se predă voii Lui şi suspină după ajutor. O asemenea conştientizare a neputinţei şi înţelegere deplină a nimicniciei sale se numeşte sărăcia duhului. Iar sărăcia duhului se împotriveşte înălţării duhului. Inălţarea cu duhul este mult mai rea decât sărăcia duhului. A conştientiza şi a simţi sărăcia reprezintă mult mai mult decât lipsa mândriei. Căci înălţarea cu duhul nu este doar neştiinţă, ci şi prostie.Inălţarea de sine este mama tuturor lucrurilor rele şi a tuturor faptelor rele ale omului.

A te cunoaşte pe tine înseamnă a-ţi putea vedea propria neputinţă şi nimicnicie, a ajunge la frângerea inimii şi, în cele din urmă, a striga la Dumnezeu după milostivire şi
a-I cere ajutorul. Frângerea inimii ori smerenia care se naşte dintr-o dreaptă înţelegere a neputinţei este temelia tuturor virtuţilor, fundamentul vieţii duhovniceşti a fiecărui creştin. Este baza piramidei Raiului. Smerenia este poarta către Dumnezeu. Intr-o zi, un duh rău, certat de către Sfântul Macarie, în cele din urmă a exclamat: „Toate le pot, Macarie, aşa cum le poţi şi tu, însă doar într-un lucru mă biruieşti: întru smerenie!"

Despre smerenie cineva a spus: „Aceasta nu are limbă pentru a vorbi de rău pe alţii, nu are privire pentru a vedea răul altuia, nu are urechi ca să asculte vorbirea de rău a altora." Cine a înţeles că în nimicnicia sa nu poate face nimic fără ajutorul lui Dumnezeu, acela a aşezat fundament trainic piramidei Raiului. Fără Mine nu -puteţi face nimic, a spus Domnul. La fiecare pas, de dimineaţă până seara, un om înţelept conştientizează adevărul acestor cuvinte. Şi conştientizarea aceasta îl face pe el mare înaintea lui Dumnezeu.

Când un om se izbăveşte de duhul înălţării de sine, atunci în sufletul lui se aşterne pacea Duhului Sfânt. Iar când Duhul Sfânt Se aşază în suflet, atunci El începe să zidească acolo piramida Raiului, după înţelepciunea şi după voia Sa, însă împreună cu omul. O, dreptcredinciosule, principalul lucru este ca tu să nu împiedici Duhul lui Dumnezeu să Se sălăşluiască întru tine şi să zidească! Pentru aceasta este nevoie, creştine, să dispreţuieşti tot ceea ce este întru tine şi de la tine, iar nu de la Dumnezeu, indiferent unde s-ar afla: fie în în minte, fie în simţiri, fie întru dorinţe. Bernard de Clairvaux a spus: „Cel ce a dobândit cunoaşterea - adevărata cunoaştere de sine - devine demn de dispreţuit în propriii săi ochi."

Nu spune plin de mândrie: de ce trebuie doar pe mine să mă umilesc şi să mă dispreţuiesc? Nimeni nu cere de la tine umilinţa, ci doar să te recunoşti umil. Nimeni nu cere de la tine să te dispreţuieşti, ci doar să-ţi recunoşti nimicnicia. Şi când ţi-o vei recunoaşte şi o vei mărturisi, doar atunci vei avea putinţa să aşezi prima piatră la temelia clădirii duhovniceşti a sufletului tău. După aceasta, poţi să construieşti pe de-a-ntregul primul nivel al piramidei Raiului, care va fi tare ca fierul.

SFÂNTUL NICOLAE VELIMIROVICI

Fragment din cartea "PIRAMIDA RAIULUI", Editura Sophia

Cumpara cartea "PIRAMIDA RAIULUI"

1 Petar Njegos (1813-1851), principe şi episcop al Muntenegrului, autor al unui poem filosofic de factură romantică, Lucn mikrokozma - Raza microcosmosului şi al epopeii naţionale Gorski venac - Cununa munţilor. Versurile fac parte din primul poem (n.tr.).

 

Pe aceeaşi temă

15 Februarie 2023

Vizualizari: 1453

Voteaza:

Fericiti cei saraci cu duhul, ca a acelora este imparatia cerurilor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact