Manastirea Rarau

Manastirea Rarau Mareste imaginea.

Manastirea Rarau, aflata in satul Chiril, comuna Crucea, judetul Suceava, este o manastire ortodoxa de calugari, ctitorita de catre domnitorul Petru Rares, in anul 1538. Manastirea se afla pe Muntele Rarau, la aproximativ 25 de kilometri de asezarea de la poalele acestuia.

La Manastirea Rarau se poate ajunge din Piatra Neamt sau Targu Neamt, trecand prin Poiana Teiului, Brosteni si ajungand in satul Chiril. De la podul peste paraul Chiril se urca pe muntele Rarau pe un drum asfaltat aproape 4 kilometri, dupa care, din dreptul unei troite, se merge la pas, pe un drum neasfaltat (vara, pe timp insorit, se poate ajunge cu masina pana la manastire), alti 800 de metri.

Manastirea Rarau

O alta cale de acces este prin Vatra Dornei. De la autogara orasului se poate lua autobuzul Dorna Arini - Chiril, dupa care drumul trebuie strabatut pe jos. Un alt traseu, mult mai anevoios, este cel din Campulung Est, peste varful Raraului. Acesta este insa inchis iarna, fiind greu accesibil chiar si pe timp insorit.

Ctitorie a domnitorului Petru Rares, Manastirea Rarau poate deveni adapost si loc de rugaciune pentru orice drumet care se incumeta sa strabata piscurile din zona Dornelor.

Manastirea Rarau          Manastirea Rarau

Potrivit traditiei, aici a fost o sihastrie infiintata de cuviosul Sisoe, spre sfarsitul secolului al XV-lea. Se mai spune ca, dupa anul 1538, cand Petru Rares a fost schimbat de la domnie, sotia sa, Elena, impreuna cu copiii, s-au ascuns in Rarau, fiind ocrotiti de calugari.

Drept multumire, voievodul le-a inaltat o biserica in locul celei vechi si astfel a luat fiinta schitul Rarau, in fosta sihastrie Dodu.

Aproape de cota 1.400 se inalta doua biserici. Cea veche dateaza din vremea cand la carma Moldovei se afla bravul Petru Rares, iar cea noua a fost sfintita in anul 2000.

Manastirea Rarau

Documentele vremii atesta ca la 1541, voievodul Petru Rares, aflandu-se in trecere pe aici cu domnita Ruxandra si incantat de farmecul peisajului, a hotarat sa ctitoreasca lacas de rugaciune si meditatie, drept multumire adusa lui Dumnezeu, pentru victoria ce-o repurtase impotriva hoardelor navalitoare ale tatarilor.

Legenda locului ne mai povesteste ca in acelasi an 1541, in cea de-a doua domnie a lui Petru Rares, ajungand aproape de culmile Raraului (care pe atunci se numea Todirescu), domnitorul si-ar fi lasat mai sus in munte sotia, fiul si o parte din avere.

Tatarii care au atacat pestera comorilor, nu au reusit sa patrunda in ea, deoarece o gramada de bolovani s-a prabusit asupra lor, ingropandu-i. Asa a scapat familia domneasca de navala tatarilor, dar cu pretul bogatiilor ce au ramas inchise pentru totdeauna in maruntaiele pamantului.

Manastirea Rarau

Asa ca oamenii de pa aceste meleaguri i-ar fi spus de atunci Todirescului "Rarau" (de la numele domnitorului), iar stancile care au ajutat-o pe doamna sa scape cu viata au fost numite "Pietrele Doamnei".

Mai bine de doua veacuri, credinciosii de pretutindeni s-au izbavit de pacate la fum de lumanare si fosnet de cetina, in Poiana Sihastriei. Dar in 1776 dangatul de clopot s-a stins. Venisera ocupantii austro-ungari, amenintatori si neimpacati cu obiceiul crestin.

Mai departe legenda glasuieste ca icoana Maicii Domnului disparea din rama, dar revenea de fiecare data la rugaciunile imploratoare ale calugarilor de la schit, care au fost martorii unui fenomen miraculos.

Intrebata fiind Maica Domnului de ce pleaca icoana din schit, s-au auzit vorbe naucitoare: "Unde pleaca icoana mea sa mutati schitul, caci austriecii ii dau foc". Atunci, cu spaima-n glas, vornicul Sabie a poruncit: "Fratilor, sa ducem schitul de partea cealalta a Raraului, sa ramana Moldovei peste veacuri, pana trece ceasul de cumpana!"

Manastirea Rarau

In mare taina, calauziti de icoana Maicii Domnului, atelajele trase de cai si catari, au transferat intregul inventar, la Chirii, pe versantul dinspre apa Bistritei, a muntelui Rarau. Robii ce se aflau pe paraul de acolo au dat de veste boierului Bals, care s-a infatisat a doua zi cu 20 de calareti si a donat cu grabire 600 de hectare de padure si fanete pentru manastirea careia i-a pus piatra de temelie si a recladit-o pe propria-i cheltuiala. Ieroschimonahul Sisoe, egumenul schitului, a adus lauda lui Dumnezeu prin Sfanta Liturghie.

Incercarile repetate ale credinciosilor, de dupa 1945, de a reconstrui schitul pe vechiul amplasament ales de Petru Rares, au fost sortite esecului. Ateii comunisti s-au opus cu inversunare unor astfei de initiative.

Dupa 1989, aceiasi vrednici si inimosi credinciosi care nu si-au pierdut niciodata speranta si carora li s-au adaugat multi altii, au hotarat sa recladeasca vechiul schit mai frumos si mai impunator. Acum aveau de partea lor si pe actualul staret-arhimandrit, venit in iulie 1992 de la manastirea Bistrita-Neamt.

In numai doi ani si trei luni prin purtarea de grija a Atotputernicului Dumnezeu si cu contributia benevola a credinciosilor, lucrarea a fost finalizata.

Manastirea Rarau

La 16 august 1994, glasul celor trei clopote a prins iarasi viata, amestecandu-si dangatele grave cu fosnetul cetinii si cu tumultul cristalin al Izvorului Alb care-si pravale undele spre albia Moldovei. Inalt Prea Sfintia Sa Pimen Suceveanul a rostit binecuvantarea la terminarea constructiei, pe care a si sfintit-o, la data mai sus amintita.

Ctitorii Manastirii sunt Mantuitorul Iisus Hristos si Maica Domnului care se ingrijesc in mod deosebit de acest sfant lacas, in care se gasesc 7 sfinte icoane facatoare de minuni, care aduc vindecare si alinare celor bolnavi si suferinzi.

Manastirea a fost desfiintata de austrieci in anul 1786. S-a reinfiintat dupa 1918, iar in 1959 a devenit schit. In anul 1990 a redevenit manastire. La data de 17 septembrie 2000, P.S. Gherasim Putneanul a sfintit noua biserica a manastirii.

Manastirea Rarau este ridicata sub ocrotirea Sfantului Ioan Bogoslovul si pastreaza cu credinta Icoana Maicii Domnului, Izvoratoare de Mir. O alta icoana, considerata si ea facatoare de minuni si adapostita de Manastirea Rarau, este si cea a Sfantului Ioan Evanghelistul. Icoana Sfantului Ioan Evanghelistul se afla in biserica noua a manastirii.

Manastirea Rarau

La ora actuala manastirea domina ca o bijuterie rara Poiana Sihastriei. Asezamantul mai cuprinde 26 de chilii, iar pentru credinciosii care fac pelerinaje, in special duminicile si sarbatorile de peste an, exista posibilitati de cazare cu destinatie speciala pentru credinciosi, carora li se serveste si masa. Chiliile si casa de oaspeti din curtea manastirii pot gazdui intr-o noapte 150 de pelerini.

Programul religios si duhovnicesc e inspirat de la Muntele Athos si de la manastirile Frasinei - Valcea si Sihastria Neamtului. Zilnic se oficeaza Sfanta Liturghie, vecernia si slujba de la miezul noptii, cu privegheri si acatiste ce se impun in programul monastic.

Vorbele Mantuitorului: "Rugati-va si privegheati, ca nu se stie ceasul..." sunt adanc incrustate in inimile si mintile celor 12 vietuitori ai manastirii si sunt cu sfintenie respectate.

Pe aceeaşi temă

15 Iunie 2012

Vizualizari: 121240

Voteaza:

Manastirea Rarau 5.00 / 5 din 2 voturi. 7 review utilizatori.

Comentarii (7)

• IOLANDA MARIANA COTEANUPostat la 2013-07-17 21:44

Doamne Ajuta!!!...in sfarsit cu ajutorul Bunului Dumnezeu si al Maicutei Domnului, am ajuns in ziua de 29.06.2013,Sf.PETRU si PAVEL, la frumoasa manastire Rarau.Nu-mi inchipuiam cata frumusete am sa gasesc acolo sus pe muntele Rarau,unde oamenii sunt OAMENI...unde natura este incantatoare, unde Sfanta Icoana a MAICII DOMNULUI ,m-a privit cu duiosie si blandete chiar daca eu pacatoasa, pacatosilor am indraznit sa ma apropii cu buze necurate de Manutele EI, unde rugaciunile sunt inaltatoare, unde m-am simtit si eu nevrednica ,mai aproape de DUMNEZEU.....SLAVA lui DUMNEZEU,pentru toate si pentru toti...SLAVA MAICII DOMNULUI, ptr.binecuvantarile pe care le-am simtit stand in genunchi in fata EI....nu..nu mai am cuvinte sa exprim trairea avuta acolo ,in acel loc minunat si binecuvantat de DUMNEZEU.

• Ana-Maria PopescuPostat la 2011-01-12 18:30

Draga sora Elena Ap, tin sa precizez ca acum sunt cu ajutorul Domnului si Maicii Sale Preacurate 14 Sfinte Icoane Facatoare de Minuni la Sihastria Rarau si la Izvorul Alb din interiorul Sihastriei este o Icoana de la Muntele Athos ,unde am auzit ca multe sufletele au avut parte de Minuni ,Bunul Dumnezeu sa ne ierte si sa ne apere Maica Domnului .Va doresc Mantuire !

• Ana-Maria PopescuPostat la 2010-12-28 23:13

Bunul Dumnezeu sa aibe mila din noi ,prin nevointa acestor suflete nobile pe care am avut sansa sa le cunoasc in aceasta viata ... Merge-ti fratilor la Sihastria Rarau sa aflati mare mangaiere.

• IOLANDA MARIANA COTEANUPostat la 2010-07-28 11:34

DOAMNE AJUTA!!!..am citit f.multe lucruri frumoase despre aceasta sfanta manastire si imi doresc tot mai mult sa ajung acolo cit mai curand.Poate ma va ajuta Maicuta Domnului sa ajung la Sfanta Ei Icoana...numai daca voi merita .Eu sunt sigura ,ca in viata nimic nu este intimplator si asta am vazut de nenumarate ori.Inca odata "DOAMNE AJUTA".."MAICA SFANTA AJUTA"

• Elena ApPostat la 2010-05-09 00:15

Si eu am plecat impreuna cu sotul si fetita noastra intr-un pelerinaj prin Moldova. Auzisem multe despre Manastirea Rarau, asa ca mi-am propus sa ajungem si la aceasta manastire. Tot din Barlad am plecat si noi, insa luand-o pe alt drum am ajuns in creierii muntilor, la schitul Poiana Sihastriei. Toti calugarii au ramas muti de uimire cum de-am reusit sa ajungem pana acolo cu o biata masinuta si un copilas dupa noi. In incinta bisericii am gasit vreo 6 icoane facatoare de minuni, ale Maicii Domnului. Daca aveti posibilitatea sa ajungeti pe acolo, nu ezitati sa trageti o fuga si la Poiana Sihastriei, un loc unde te simti mai aproape de Dumnezeu. Doamne ajuta! Elena

• Zaborila FlorinPostat la 2010-02-09 16:53

Fiind in vizita la o ruda din satul Chiril asa mi-a calauzit bunul Dumnezeu gindurile;sa merg la manastirea Rarau.Cu cit ma apropiam de manastire simteam ca uit delume si ma apropii tot mai mult de Dumnezeu.intrind in biserica nu vezi de cit icoana maicii Domnului si nu auzi de cat rugaciuni.Trecind pe sub icoana maicii Domnului sufletu-ti devine mai curat si ginduri mai bune.Asadar, cei ce aveti ocazia ,indiferent cit de ocupati sunteti lasati doua ore de distractie si mergeti la aceasta manastire ,se merita.

• m pPostat la 2009-12-13 23:48

in anul 2002 am descoperit aceasta manastire.plecasem din barlad cu gandul de a pune la blestem o persoana care imi facuse foarte mult rau,ma furase de o suma considerabila de bani si ma lasese cu o groaza de datorii de platit.ma trezeam in crucea noptii si ma gandeam cum am putu sa las sa mi se intample una ca asta.in primavara o cumnata de a mea imi propune sa merg cu ea in pelerinaj la manastiri.am avut ezitari dar singura dorinta care ma impimgea sa merg era dorinta de razbuna pe acea persoana care-mi facuse ceea ce-mi facuse.cand am ajuns acolo nu am putut nici macar sa aprind o lumanare pt.ea,dar ma apucat un plans care am simtit ca imi duce precum apa tot raul care imi statea in suflet.am vazut puterea SFINTEI FECIOARE SI A ICOANEI DE LA MANASTIREA RARAU,nu imediat ci abia la cateva luni cand am reusit sa-mi revin financiar.de atunci simt o nevoie organica as spune de ajunge acolo,la rarau pentru a simti ceva ce in lumea asta este atat de rar:DUMNEZEU.
    Binecuvantati sa fie acei calugari care se roaga pentru noi si care sunt atat de simpli.
    maria.p

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.