De ce plangi?

De ce plangi?

Asa cum cea mai mare nenorocire pentru un om este sa piarda pe fiul sau, tot asa cea mai mare fericire este ca fiinta umana sa ajunga sa-L cunoasca pe Dumnezeu, dupa cum ne spune si fericitul Augustin. Omul are lacrimi si pentru suparare, dar si pentru clipele de fericire, in special, pentru momentele bucuriei duhovnicesti intru Domnul Iisus Hristos.

Exista oare om vreun om care nu a plans niciodata? Credem ca nu, din moment ce fiinta umana se naste plangand si moare plangand. Totusi lacrimile omului credincios ar trebui sa se opreasca candva, pentru ca nu-i asa, ar trebuie sa existe o anumita diferenta intre credinciosi si necredinciosi. Tanguirea celor care nadajduiesc in Inviere are limite. Idolatrii ii plang pe mortii lor ca si cum i-ar fi pierdut pentru totdeauna si, de aceea, le este greu sa gaseasca usurare in durerea lor, in timp ce credinciosii au mangaierea nadejdii ca se vor regasi iarasi cu mortii lor. Tocmai de aceea nu se intristeaza ca ceilalti care nu au nadejde (I Tesaloniceni 4, 13).
 
Credinciosii ar trebui sa-i planga pe morti cat este cuvenit, cu masura, cu cumpatare, cu ratiune si cu rabdare. Cumpatarea care este ceruta in situatiile fericite ar trebui sa existe si in cele nefericite. Invatatura Sfintilor Parinti ne indruma si in acest caz, spunandu-ne ca atunci cand ajungem pe varf de munte sa ne bucuram cu masura, iar cand cadem in fundul prapastiei sa nu deznadajduim. De altfel, n-ar trebui sa-i fie foarte greu sa treaca peste durerea mortii unei persoane iubite celui care a dobandit virtutea, care percepe firea omeneasca prin experienta lui de viata si prin starea duhovniceasca imbunatatita.
 
Pe de o parte, taria de caracter a anumitor oameni de a-si retine manifestarea exterioara a durerii lor si de a infrunta moartea persoanelor iubite fara tulburare este o dovada minunata a dezvoltarii lor duhovnicesti. De fapt, cel care se tanguie fara masura este precum necredinciosul care nu are nadejde in Inviere, este ca cel care ar vrea sa schimbe ordinea firii, iar durerea lui provine dintr-o patima absurda. Dragostea exagerata (dependenta stricta sau exagerata) conduce la doliul exagerat si la deznadejde, care sunt dovezi ale necredintei.
 
De altfel, printre putinele momente in care fiinta umana poate simti prezenta lui Dumnezeu se numara si aceste nenorociri, greu de suportat, in care omul isi pierde propriul copil sau persoana cea mai iubita. In acea durere sfasietoare, nesuportabila, uneori, in acea stare de strigat, fiinta umana simte prezenta lui Dumnezeu care vine printr-o mangaiere, alinare si compasiune de nedescris, ca un pansament pe ranile deschise. Pe un astfel de om nu il ajuta nimic altceva decat o dulce imbratisare sau o simpla bataie pe umar, restul fiind tacere…
 
Pe de alta parte, durerea exagerata provoaca boli trupesti. Tanguirile exagerate sunt respingatoare, profanatoare si inutile. Platirea bocitoarelor, care prin bocetele lor intensifica durerea, este de neacceptat. Cei care staruie sa plateasca aceste bocitoare trebuie sa fie exclusi din Biserica. Obiceiurile pe care le au unii oameni de a-si murdari hainele, de a-si uda parul, de a-si sfasia vesmintele si de a se dezbraca in public sunt respingatoare si dubioase. Cei care fac asemenea lucruri sub pretextul doliului isi ascund caderea lor morala.

Or, tanguitul si plansul n-ar trebui sa se transforme intr-un spectacol public. Daca tanguitul este indispensabil, ar trebui totusi sa respecte o anumita buna-cuviinta. N-ar trebui sa ne indreptatim durerea si tanguirile pentru morti invocand exemplele lui Iacov, David, Moise si ale lui Aaron. Aceia erau inca sub Lege si sub osanda lui Adam si de aceea, cand coborau in iad, erau insotiti cu lacrimi. Hristos nu deschisese inca pentru acestia portile Raiului.
 
Din Vechiul Testament sa avem in vedere exemplul lui Iov, care a spus fara lacrimi: “Domnul a dat, Domnul a luat! Fie numele Domnului binecuvantat!” (Iov 1, 2l). De ce sa plangem, de ce sa ne tanguim noi acum, cand Dumnezeu, distrugand trupul stricacios, ne primeste in casa parinteasca? De ce sa plangem cand sufletul, lasand trupul, pleaca spre insotirea cu ingerii, cufundat intr-o stare de extaz si de placere negraita? Pe cei pacatosi ar trebui sa-i plangem, pe care ii asteapta osanda vesnica! Dar nici pe acestia n-ar trebui sa-i tanguim cand mor, ci cand pacatuiesc. Nici pentru morti nu exista motiv sa-i plangem, nici sa le zidim morminte sau sa facem pomeniri pentru acestia. Milosteniile si rugaciunile sunt cele mai bune parastase pentru cei plecati la Domnul.
 
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!
 
Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

26 Martie 2013

Vizualizari: 3436

Voteaza:

De ce plangi? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact