Rugaciunea de la Spovedanie

Rugaciunea de la Spovedanie Mareste imaginea.

Ori de cate ori mergem sa ne spovedim, preotul rosteste la finalul marturisirii noastre o rugaciune, in care sunt prezente cuvinte necunoscute multor Biserici Ortodoxe: " ... iar eu, nevrednicul preot si duhovnic, cu puterea ce-mi este data, te iert si te dezleg ... ". Putini stiu ca aceaste cuvinte sunt de origine apuseana si ca ele nu ar trebui sa fie prezente in cartile noastre de cult. Potrivit cercetatorilor, ele isi au originea in Trebnicul lui Petru Movila (Kiev, 1646).

Este adevarat ca Mantuitorul a dat puterea iertarii pacatelor ucenicilor Sai si urmasilor acestora (Matei 18, 18). Dar a facut acest lucru pentru ca El nu mai putea acorda iertarea pacatelor in mod vizibil. Asadar, fiind nevazut si dorind sa ne daruiasca iertarea in chip vazut, alege anumite persoane. Fara aceste persoane, daruirea iertarii date de Hristos nu s-ar putea face decat in mod nevazut, iar aceasta ne-ar mentine in nesiguranta. Nu am cunoaste daca ne-a daruit iertarea in mod real, caci am putea ajunge sa fim si robii unor iluzii subiective.

Amintesc ca in Ortodoxie, dreptul de a savarsi Taina Spovedaniei nu se acorda automat prin hirotonie. Taina Spovedaniei este savarsita numai de persoanele care primesc calitatea de duhovnic. Aceasta calitate se da printr-o slujba speciala numita hirotesie. De obicei ea se savarseste imediat dupa hirotonia in preot. E bine sa retinem ca hirotonia in treapta de preot, nu ofera si puterea de a primi pe cineva spre marturisire.

Am facut aceste precizari pentru a arata ca Cel ce daruieste iertarea pacatelor este insusi Hristos si nu preotul, caci el nu tine locul lui Hristos pe pamant. Din acest motiv ar fi mai corect sa se vorbeasca despre "harul de a lega si dezlega" si nu de "puterea ce-mi este data".

Cand vorbim de rugaciunea de la finalul Spovedaniei, trebuie sa afirmam ca in primele secole, nu erau prezente rugaciuni pentru Spovedanie. Ele apar incepand cu secolul al XI lea. Dar nici in aceasta perioada nu exista o rugaciune sau formula "de dezlegare" la sfarsit. Se crede ca in trecut, preotul rostea dupa fiecare pacat marturisit de credinciosi, cuvintele "Dumnezeu sa te ierte". Alti cercetatori sustin ca ele erau spuse la finalul marturisirii. Se pare ca de la aceste cuvinte s-a ajuns la formula de dezlegare existenta in cadrul Spovedaniei.

Tinand seama ca preotul este cel ce roaga pe Hristos sa-l ierte de pacate pe cel ce le-a marturisit, consider ca ar trebui sa se ramana la formula: "Domnul si Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul si cu indurarile iubirii Sale de oameni, sa te ierte [prin mine], fiule /fiica (N), si sa-ti lase tie toate pacatele, in numele Tatalui si al Fiului, si al Sfantului Duh. Amin".

Sunt parinti care spun ca mai potrivit ar fi acest text: "Fiul meu duhovnicesc, ce te-ai marturisit [acum] nevrednicie mele! Eu umilitul si pacatosul nu pot sa iert pe pamant pacatele, fara numai Dumnezeu; dar pentru cuvantul acela dumnezeiesc care a fost catre apostoli dupa Invierea Domnului nostru Iisus Hristos zicand: "carora le veti ierta pacatele, vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute", pentru acela si noi, indraznind zicem: Toate cate le-ai spus nevredniciei mele si toate cate nu ai ajuns sa le spui, fie din nestiinta, fie din uitare, sa ti le ierte Dumnezeu in veacul de acum si in cel viitor".

Inchei spunand ca prin mana si epitrahilul preotului asezate pe capul celui ce s-a spovedit, nu se trimite iertarea pacatelor venite din preot, ci prin ele se impartaseste omului harul lui Hristos, asa cum se impartasea in vechime prin trupul si vesmintele Sale in cei ce Ii cereau ajutorul cu credinta.

Adrian Cocosila
 

Pe aceeaşi temă

04 Aprilie 2012

Vizualizari: 13259

Voteaza:

Rugaciunea de la Spovedanie 0 / 5 din 0 voturi. 10 review utilizatori.

Comentarii (10)

  • Ana OaraPostat la 2011-10-08 20:10

    Hristos a dat harisma de a lega si dezlega pacate in cer si pe pamint ucenicilor Sai, prin Taina Punerii Miinilor si suflare cu Duh Sfint, iar acestia, la rindul lor, au facut asijderea cu cei vrednici de incredere. Harisma s-a mentinut in Biserica istorica prin continuitatea apostolica. Iertarea e data de preot (care capata de la episcop aceasta harisma) si validata de Hristos care a dat aceasta harisma si care lucreaza prin oameni. A zice ca preotul, investit de episcop sa dezlege pacate in cer si pe pamint prin Taina hirotesiei, nu poate ierta pacatele celui care se spovedeste, dovedeste influente neo-protestante, deci eretice, si, in acelasi timp, neincredere in cuvintele lui Hristos.

  • Flory ManolachePostat la 2011-02-23 13:14

    Fratilor trebuie sa intelegem odata ca Dumnezeu ne iarta prin intermediul preotului duhovnic care are puterea sa lege si sa dezlege pacatele noastre conform hirotoniei primite.

  • vasile tanasePostat la 2011-01-28 19:27

    Am auzit dintr-un cuvant al unui frate imbunatatit acesta timp de aproape 60 de ani, in urma unui accident in mina, a suferit o paralizie totala a membrelor inferioare, dar care a fost nelipsit de la sfanta biserica si de la sfintele slujbe, ajungand chiar si la Sfantul Munte Athos,ne spunea ca un sfant parinte de la o manastire ducea credinciosii care doreau sa se spovedeasca in fata icoanei Mantuitorului din dreapta usilor imparatesti si ii indemna sa-I spuna Mantuitorului Iisus Hristos toate pacatele lor, ca un semn de smerenie din partea cuviosului respectiv dar si pentru a le arata oamenilor importanta acestei mari taine, a spovedaniei, a nu fi tentati sa ascunda un pacat si de ce nu pentru a-i familiariza practic cu judecata de apoi . Taina spovedaniei este intr-adevar o mare taina, sa nu fie nevoie decat de o recunoastere sincera, un regret fata de cele petrecute si de dorinta si hotararea de a nu le mai face,pentru ca toate pacatele sa fie iertate. Dar, toate acestea nu oricum ci, numai in prezenta preotului duhovnic. Sa ne ajute Dumnezeu tuturor sa putem face o spovedanie sincera si sa avem parte de iertarea pacatelor . Amin.

  • Tudor StefanPostat la 2011-01-27 20:22

    Şi deci, cum rămâne? ne mai spovedim sau nu preotului? Sau să mergem la greci pentru asta? Oare ne vor înţelege limba?

  • Postat la 2011-01-24 19:08

    biblia ne cere marturisirea pacatelor unui om,,care la final are datoria de a cere lui dzeu iertare pt pacatele tale,,dzeu sa ne ajute sa ne spovedim faradelegile si pacatele si sa ne dea iertare,,,si lumnina pt a nu mai pacatui.

  • Movileanu AlaPostat la 2011-01-19 11:01

    La prima vedere afirmatiile "originea apuseana" a cuvintelor rostite de preot şi "originea din Trebnicul lui Petru Movila (Kiev, 1646)", este un paradox. Informatia trebuia completata cu o singura propozitie: "Trebnicul scris de Petru Movilă are foarte multe influente latine"... subiectul pus in discutie, se pare ca este unul dintre ele.

  • Eugen-Petrisor ChioreanPostat la 2011-01-19 10:48

    Frumoasa explicatie data in legatura cu Taina Sfintei,Spovedanii si a deslegarii de pacate,dar din pacate multi nu practica aceasta,deoarece considera ca nu ieste valida si iertatoare,dar asta cred eu personal ca cel care se opune tainei sfinte a spovedaniei ieste diavolul care actioneaza,in constiinta umana a fiecarui credincios si nu ii permite sa mearga la sfinta spovedanie,trebuie sa nu fim de acord ca diavolul sa ne influienteze memoria si gindurile noastre.Trebuie cu orce pret sa omorim ideeia asta din constiinta noastra si sa nu ne lasam calcati inpicioare de diavol,doanne ajuta la fiecare.Laudat sa fie D-ul.Isus Cristos si Sf.Maria.Petrisor

  • costel popescu Postat la 2011-01-19 10:26

    La greci, rugaciunea de la incheierea Spovedaniei, este: "Dumnezeu, care prin prorocul Sau Natan l-a iertat pe David, care si-a marturisit pacatele sale, pe Petru care si-a plans tanguirea cu amar, pe desfranata care a varsat lacrimi pe picioarele Lui, pe vamesul si pe desfranatul, sa-ti ierte prin mine pacatosul toate: si in veacul de acum si in vecii vecilor, ca sa te infatisezi neosandit la infricosatorul Sau scaun de judecata. Mergi in pace, neavand nicio grija despre vinile marturisite!".

  • Livia PopescuPostat la 2011-01-19 10:24

    Iertarea este data de Hristos prin preot. Nu de preot. Episcopul este reprezentantul deplin al lui Hristos. Si in aceasta calitate, iertarea pacatelor era data in vechime doar prin episcop si numai prin voia acestuia putea sa devina si preotul o persoana prin care Dumnezeu sa ofere iertarea. Deci cu atat mai mult nu putem vorbi de un drept al preotului de a da iertarea. In talcuirea de la capitolul 27 din Pidalion se spune "...Luand in considerare chestiunea spirituala din acest canon, preotii nu pot lucra unele acte care sunt cuvenite numai episcopului, de pilda iertarea pacatelor, voia de a lega si dezlega. Aceasta o pot face si ei dar numai cu voia episcopului, care voie o da prin hirotesie." (Arhim. Zosima Tirla si Haralambie Popescu)

  • iulian sandaPostat la 2011-01-19 09:39

    Apreciez articolul. Trebuie facute precizari clare pentru ca omul sa nu fie in confuzie ( iarta preotul sau iarta Dumnezeu!?) , nu toti oameni au cunostintele teologice ca sa poata sa inteleaga ca preotul are dreptul sa lege si sa dezlege conform hirotoniei primite , asta pentru a nu se mai gasi contestatari ai sfintei spovedanii(ma refer la neoprotestanti si nu numai).

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE