Sfantul si Marele Mir

Sfantul si Marele Mir Mareste imaginea.


Prea Fericitul Parinte Patriarh Teoctist, inconjurat de membii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, a oficiat in Joia Mare din Saptamana Patimilor, la Biserica "Sf. Spiridon Nou" din Capitala, Sfanta Liturghie in cadrul careia a fost sfintit Marele Mir.

La aceasta Slujba de sfintire a Marelui Mir au fost prezenti consilieri patriarhali si mitropolitani, profesori de teologie, calugari, calugarite si credinciosi precum si reprezentanti ai vietii publice.
Sfantul si Marele Mir se prepara, prin fierbere, din untdelemn curat de masline amestecat cu vin curat si cu 38 de balsamuri, esente si aromate, potrivit unei randuieli speciale, care incepe luni dimineata, in Saptamana Patimilor si se termina miercuri seara. Multimea ingredientelor simbolizeaza diversitatea darurilor Sfantului Duh.



Sfantul si Marele Mir

Sfantul si Marele Mir este sfintit de catre Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Autocefale, inconjurat de ierarhii Sfantului Sinod, numai in cadrul Sfintei Liturghii, oficiata in Joia Mare din Saptamana Patimilor. Sfantul si Marele Mir se prepara si se sfinteste atunci cand cantitatea de mir existenta este aproape de epuizare. Viata religioasa in Biserica Ortodoxa Romana a cunoscut in ultima vreme sporuri si rodiri duhovnicesti in lucrarea sfintitoare la care se intrebuinteaza Sfantul si Marele Mir spre folosul si cresterea spirituala a binecredinciosilor crestini si a trupului vazut al Bisericii.

Sfantul si Marele Mir

In Actul sinodal emis in 5 aprilie 2007 cu prilejul sfintirii Marelui Mir se mentioneaza:
" Vazand asadar ca Sfantul si Marele Mir sfintit ultima oara in anul 2002 s-a imputinat potrivit drepturilor canonice ale Sfintei noastre Biserici Autocefale Ortodoxe Romane, Intaistatatorul acesteia, Prea Fericitul Parinte Patriarh Teoctist impreuna cu Sfantul Sinod a randuit cele trebuitoare pentru a purcede din nou la pregatirea celor necesare sfintirii Marelui Mir pentru a doua oara in acest nou veac. Drept urmare in zi de luni, marti si miercuri din aceasta saptamana mare in paraclisul Manastirii Antim din Bucuresti cu hramul "Sf. Ioan Botezatorul" s-au preparat ingredientele si s-a pregatit Marele Mir spre sfintire cu implinirea randuielii liturgice cuvenite savarsita de IPS Mitropolit Laurentiu al Ardealului, de PS Episcopi vicari patriarhali Vincentiu Ploiesteanul, secretarul Sfantului Sinod si Ciprian Campineanul, si de PS Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor Sebastian Ilfoveanul impreuna cu un sobor de preoti si diaconi, iar astazi 5 aprilie, in Sfanta si Marea Joi din Saptamana Sfintelor si Mantuitoarelor Patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos, din anul 2007, potrivit randuielii dintotdeauna a Bisericii Ortodoxe atestata documentar si pe pamant romanesc la anii 1513 la Targoviste, 1517 la Curtea de Arges, 1643 la Iasi, 1670,1702,1882 la Bucuresti si apoi de 19 ori in timpul celor 122 de ani de autocefalie ai Sfintei noastre Biserici Ortodoxe Romane, Noi Teoctist Patriarhul Sfintei Biserici Autocefale Romane impreuna cu IPS Mitropoliti si Arhiepiscopi, cu PS Episcopi, Episcopi vicari patriarhali, cu PS Episcopi vicari si arhiereii vicari, membri ai Sfantului Sinod, ne-am adunat in Biserica "Sf. Spiridon Nou" din Bucuresti si in cadrul Dumnezeiestii Liturghii a Sfantului Ierarh Vasile cel Mare, cu puterea, cu lucrarea si prin chemarea Harului Prea Sfantului si de Viata Datatorului Duh am savarsit sfintirea Marelui Mir care va sluji la intarirea in Duhul Sfant a dreptcredinciosilor crestini prin Taina Mirungerii ca pecete a darului Sfantului Duh, la sfintirea prin ungerea noilor biserici si a antimiselor de la parohiile si manastirile din cuprinsul eparhiilor Patriarhiei Romane din tara si de peste hotare si ca marturie vazuta a unitatii si comuniunii depline a tututor credinciosilor nostri dinlauntrul si din afara granitelor tarii cu sfanta noastra Biserica si cu ortodoxia intreaga. Aceasta sfintire a Marelui Mir a avut loc acum pentru a douazecea oara in de Dumnezeu pazita si sfanta noastra Biserica Ortodoxa Romana, dupa recunoasterea ei ca autocefala in anul 1885 de catre celelalte Biserici ortodoxe autocefale surori in frunte cu Patriarhia Ecumenica din Constantinopol, si pentru a cincea oara in cei douzeci de ani de la alegerea si inscaunarea PF Parinte Patriarh Teoctist ca Patriarh al BOR."

Sfantul si Marele Mir

Actul sinodal a fost citit ieri in cadrul Sfintei Liturghii de catre P.S. Vincentiu Ploiesteanul, Episcop vicar patriarhal si secretar al Sfantului Sinod al BOR. Datorita importantei pe care Sfantul si Marele Mir o are in Biserica si in viata credinciosilor, acesta se pastreaza in loc de cinste in Sfantul Altar si se foloseste doar atunci cand este cazul si cu toata evlavia cuvenita.

Cantitatea de Mir ce se prepara este stabilita de Sfantul Sinod in functie de lucrarea pastoral-misionara a Bisericii Ortodoxe Romane. In cadrul Sfintei Liturghii de la Biserica "Sfantul Spiridon Nou" din data de 5 aprilie a.c., IPS Laurentiu, Mitropolitul Ardealului a vorbit despre semnificatia Sfantului si Marelui Mir:
"Sfantul si Marele Mir este materia sfintita care se foloseste la Taina Mirungerii, la sfintirea bisericilor, la sfintirea altarelor, a antimiselor si pentru reprimirea in ortodoxie a celor cazuti de la dreapta credinta, exprimand diversitatea lucrarilor harului Duhului Sfant in Biserica. Sfintirea lui este o lucrare de o importanta majora a Bisericii noastre Ortodoxe Autocefale, atat din punct de vedere canonic cat si din punct de vedere teologic. Semnificatia canonica a sfintirii Sfantului si Marelui Mir pentru co-slujirea arhiereasca consta in faptul ca Biserica Autocefala isi exprima cu acest prilej indatorirea dar si dreptul canonic de a sfinti materia necesara administrarii Tainei Mirungerii prin co-liturghisirea tuturor ierarhilor ei, intr-o zi de maxima intensitate spirituala a Saptamanii Mari. Slujba de sfintire a Sfantului si Marelui Mir reuneste Biserica in deplinatatea ei, formata din soborul episcopilor, ceata preotilor si a diaconilor si totalitatea credinciosilor, descoperind ca lucrarea mantuitoare savarsita de Hristos este continuata de cea sfintitoare a Duhului Sfant prin Sfintele Taine. Momentul sfintirii Marelui Mir este o afirmare a unitatii Bisericii noastre in comuniunea de dreapta credinta si viata in Hristos, cu Sfintii Apostoli si cu Sfintii Parinti din toate timpurile."

Sfantul si Marele Mir

IPS Laurentiu a evidentiat de asemenea semnificatia sfintirii Marelui Mir care, prin ritualul savarsit, subliniaza unitatea Tainelor de initiere: Botez, Mirungere si Euharistie si rolul lucrarii tainice a Harului Sfantului Duh in cadrul acestor Taine.

"In Taina Ungerii cu Sfantul Mir", a mai spus IPS Laurentiu, "arhiereul sau preotul il inseamna cu Sfantul Mir pe neofit la principalele madulare ale trupului rostind formula:"Pecetea darului Duhului Sfant", pentru a arata ca darul Sfantului Duh se imbiba ramanand miresma vietii noi atat in trupul cat si in sufletul celui nou botezat. Sfantul Duh patrunde in felul acesta si se imprima in toate madularele trupului si in puterile sufletesti care stau la temelia lor si persista in ele ca o buna mireasma. Aceasta semnificatie o scoate in relief Sfantul Chiril al Ierusalimului intr-una din catehezele sale mistagogice zicand:"Mai intai ati fost unsi pe frunte ca sa fiti sloboziti de rusinea pe care primul om, calcator de porunca, o purta pretutindeni si ca sa primiti cu fata descoperita slava Domnului. Ati fost unsi la urechi ca sa dobanditi urechi in stare sa auda Tainele Dumnezeiesti, apoi la nari pentru ca acestea sa nu se deschida mirosului ispititor al celui rau, dupa aceasta la piept ca sa puteti sta impotriva uneltirilor diavolului dupa ce ati imbracat platosa dreptatii adica a virtutilor care reprezinta totalitatea deplinatatilor barbatesti in bine". Sfantul Duh se impartaseste apoi ca o pecete, cum spune Parintele Staniloaie, nu doar pe exteriorul acestor madulare ci si in interiorul lor dand omului un chip unitar dumnezeiesc. El activeaza si face vii puterile sufletesti pentru a rodi in virtuti. Dupa aceasta punere in lucrare a puterilor sufletesti venim la Masa, cand cel miruit este chemat la Cina Imparatiei sa guste din viata adevarata. Sfantul Nicolae Cabasila spune ca acest moment reprezinta piscul cel mai inalt al vietii duhovnicesti. Comuniunea omului cu Mantuitorul Hristos inceputa prin Botez, facuta vie prin Taina Mirului si desavarsita prin Impartasanie, nu sunt simple ritualuri ci realitati duhovnicesti prin care credinciosul devine madular al lui Hristos fiind chemat la un nou fel de viata pe care Biserica il numeste Viata in Hristos."

Cuvantul de invatatura de la sfarsitul Sfintei Liturghii a fost rostit de PF Parinte Patriarh Teoctist. Intaistatatorul BOR a aratat importanta Sfantului si Marelui Mir in viata Bisericii si a crestinilor: "Nu lipseste Sfantul si Marele Mir din nici un act al vietii noastre de capetenie, de familie a Bisericii Ortodoxe Romane. Am avut astazi bucuria sa vedeti ceea ce ochii dvs. nu vad si urechile dvs. si ale noastre nu au auzit pana acum. Numai in asemenea imprejurari harul Duhului Sfant in diferite forme se raspandeste ca si Mirul pe care l-ati simtit de la Sfantul Altar pana la fiecare credincios si credincioasa. Este o zi mare si insemnata pe care o traieste Biserica noastra Ortodoxa Romana, Biserica si neamul nostru romanesc. Nu exista crestin, nu exista act dumnezeisc, religios, fara pecetea mirului, care este untdelemnul bucuriei, al vietii, al nadejdii, al viitorului. Cantarile liturgice de astazi, soborul sfintitilor arhierei si aceasta ambianta a Sfantului si Marelui Mir ne-a transformat, ne-a transferat in cele ceresti de aici, de pe pamant".

Sfantul si Marele Mir

Pf Patriarh Teoctist le-a multumit ierarhilor, preotilor si diaconilor slujitori care s-au ostenit pentru prepararea Marelui Mir si a avut cateva cuvinte speciale de multumire pentru d-l colonel in retragere Dumitru Raducanu, doctor in farmacie, un crestin foarte evlavios care cunoaste foarte bine pregatirea Sfantului si Marelui Mir si care a ajutat si de aceasta data, urmarind cu atentie, cu multa grija si rabdare ca toate ingredientele sa se amestece si sa fiarba potrivit randuielii stabilite de Biserica pentru prepararea Marelui Mir. In anul 2002 d-lui colonel in retragere farmacist dr. Dumitru Raducanu i-a fost acordata "Crucea Patriarhala pentru mireni".

Patriarhul Teoctist s-a adresat credinciosilor si cu cateva indemnuri:
"Rog pe bunul Dumnezeu si prin mijlocirile Sfantului Ierarh Spiridon sa ne invredniceasca sa-L iubim mai mult pe Dumnezeu decat lumea aceasta, oricat de atragatoare ar fi ea. Sa iubim pe aproapele nostru mai mult decat pe noi insine, sa ne rugam pentru dusmani si sa ne rugam pentru cei ce nu pot sa se roage".

Sfantul si Marele Mir

Potrivit preotului Costel Stoica, purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane, anul acesta a fost sfintita o cantitate de 300 de litri de mir din care ierarhii au primit in dar din partea PF Patriarh Teoctist cate 250 mililitri, restul de Mir fiind pastrat la Patriarhia Romana, urmand a fi distribuit la cerere bisericilor ortodoxe romanesti din tara si din strainatate.

Dorina Zdroba - realizator Radio Romania Actualitati

 

.

16 Aprilie 2007

Vizualizari: 7163

Voteaza:

Sfantul si Marele Mir 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE