20.VINOVATIA

Vinovatia pentru savarsirea pacatului apare deodata cu pacatul. E greu sa crezi ca cineva care a facut pacate mari poate dormi linistit sau poate sa scape de mustrarile de constiinta. Astazi, in epoca acestui templu al placerilor vinovate - Internetul, pacatele au ajuns la o diversitate si la un rafinament de-a dreptul diabolice. Prostitutia imbraca forme care aparent dau o nota hazlie sau se incearca salvarea aparentelor prin inocularea catre publicul larg a ideii ca prostitutia este o profesie ca oricare alta.

Anual in Romania, ca si in alte tari ale lumii, exista un salon al eroticii. Aici se prezinta obiecte erotice, suveniruri, reviste si alte instrumente de satisfacere a placerilor bolnavicioase. Pornografia pare sa fie liberalizata in momentul in care se prezinta ca profesii aproape decente cea de asistent de dus. Asistentul de dus este o persoana de sex opus care intra absolut goala in cabina de dus cu clientul si se deda la tot felul de acte.

Vinovatia pentru pacatul savarsit este de o vechime cu omul, caci pe tot pamantul glasul sangelui lui Abel striga dupa Cain. Dumnezeu nu a fost bucuros sa vada ca Abel fusese omorat de catre cel cu care avea acelasi sange, Cain , dar, si daca Dumnezeu nu ar fi luat vreo masura, fratele ucigas tot ar fi suferit amar, din cauza mustrarilor de constiinta.

Dupa modelul Cain, se poate trage invatatura ca cel care are un pacat de moarte asupra sa nu poate sa scape de sentimentul de vinovatie, oriunde s-ar ascunde.

Un pacat mare nu poate fi ascuns cu una cu doua, chiar de ai avea pentru asta o groapa fara fund, in timp ce o fapta buna, oricat de mica, este vestita de ingeri pana in inaltul cerurilor.

Cu certitudine, acum cand pornografia este atat de bine ancorata in societate, e foarte greu sa se ajunga la nevinovatia pruncului aratat noua de Mantuitorul Hristos ca model de comportament pentru cei care vor sa cunoasca Imparatia Cerurilor. Dar tocmai prin aceasta, ca bunul crestin pune stavila acestui noian de ispite, poate capata cununa biruitoare mai stralucitoare. Cunoscut este ca cine va rabda mai multe rele, batai, oprelisti, prigoniri, ispite sau batai, cu demnitate, acela se va mantui. Deci sunt sanse sa avem o viata buna, curata si sanatoasa si in mijlocul acestei valtori cu iz pornografic, in mijlocul acestei larme produse de Internet si de placerile sale aferente.

Nimeni, dupa ce a pacatuit, nu poate sa se curateasca de unul singur, de aceea Dumnezeu ne-a randuit cu dragoste moduri de curatire, slujbe, canoane, nevointe.

Cine crede ca pacatul i se sterge de la sine si ca nu va da socoteala pentru el este ca cel ce-si baga capul intr-o oala, tipa si spera ca nu-i vor tiui urechile.

Pacatul transpira, iese in evidenta. Betivul are mersul impleticit. Femeia usoara are un anumit comportament. Pe drogat il recunosti dintr-o multime.

Drumul de la pacat la moarte a fost descris de Sfintii Parinti. Dupa pacat, vine sentimentul de vinovatie. Cand acesta devine viciu sau patima, deja sentimentul de vinovatie se amplifica. Dupa sentimentul de vinovatie, se instaleaza deznadejdea. Iar dupa deznadejde urmeaza moartea.

Iuda mai intai a iubit banii si slava desarta. Mai apoi, L-a vandut pe Fiul lui Dumnezeu, dandu-L pe mana celor ce aveau sa-L ucida. Vinovat simtindu-se, a dus punga cu bani arhiereilor. Iar la final, ajuns din urma de toate pacatele sale, si-a pus capat zilelor .

Multi dintre adolescentii zilelor noastre, dupa ce isi hranesc fantezia bolnavicioasa cu imagini imorale, sunt urmariti de un sentiment permanent de vinovatie. Astfel, un tanar cand cunoaste o fata nu apuca sa vada in ea un om, un sprijin sau un prieten adevarat. Ci, dupa modelul filmelor pornografice, adolescentul nostru vede in tanara doar un obiect sexual. Va fi greu ca acel tanar sa biruie sentimentul de culpabilitate, si atunci tanarul se va prabusi ori intr-o stare de timiditate accentuata, ori intr-un anumit complex de inferioritate, ce vor face din el un individ aruncat la marginea societatii si lepadat de Dumnezeu. Acest tanar care-si intoxica mintea si sufletul cu imagini imorale va vedea in toate femeile pe care le intalneste, poate si-n sora sau in mama sa, partea cea mai urata, partea care ne apropie cel mai mult de animale. Femeile nu i se vor mai parea frumoase decat asa cum le-a vazut el in acele imagini obsesive si nu va fi in stare sa deosebeasca frumusetea caracterului, la o anumita persoana, sufletul caritabil sau frumusetea unui suflet care Il iubeste pe Dumnezeu.

Sa vedem unde avem pilda pentru nevinovatia cea mai aleasa ca sa stim pe cine sa imitam! Numai Unul Dumnezeu este fara de pacat, asa ca nu e greu sa gasim nevinovatia in forma ei cea mai inalta, la Mantuitorul nostru Iisus Hristos, Dumnezeu desavarsit si Om desavarsit.

Cand Ii spunem Mielul lui Dumnezeu, vedem in Mantuitorul mielul profetit de Isaia, Care S-a dat la junghiere si jertfa, dar vedem si suprema nevinovatie ce sta, comparativ, intr-un animal fara de vina.

Pentru nevinovatia lui Hristos marturisesc pana si prigonitorii Lui. Scris este in capul cartii ca, dupa ce L-a cercetat indelung, Pilat a declarat de fata cu toti nevinovatia lui Iisus .

Usor de remarcat ca un pacatos se poate diferentia de un nepacatos prin vorbe, gesturi sau fapte. Cum la fel se poate deosebi un vinovat de un nevinovat. Pilat a vrut chiar sa-L elibereze pe Iisus, sfatuit fiind si de sotie, dar glasurile celor care vroiau sange nevinovat au fost mai puternice. S-a rostit atunci: "Rastigneste-L!". Sentinta avea sa fie executata. Pacatul aduce dupa sine imediat si vina.

Am aratat, asadar, ca vina nu poate fi despartita de pacat, asa cum nu poate fi despartit omul de aerul pe care il respira. Daca aerul pe care il respiram este greu de pacate, atunci trebuie sa ne curatim in "baia" cea duhovniceasca a Sfintelor Taine. Iar daca aerul pe care il respiram este curat si incercam o viata fara de vina, acest aer este doar o pregustare a miresmelor duhovnicesti ce ii asteapta pe drepti in imparatia cea luminata a lui Dumnezeu.

Carti Ortodoxe
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact