De ce S-a numit Fiul lui Dumnezeu Cuvant si Domnul Pacii?


De ce S-a numit Fiul lui Dumnezeu Cuvant si Domnul Pacii?

- Iata, sunt plin de sfiala si neputincios sa raspund la aceste intrebari care au fost si in uimirea ingerilor, cum spune Sfanta Scriptura: Taina cea din veac ascunsa si de ingeri nestiuta. Cum as putea eu patrunde aceste taine si adevaruri pe care le traim, le simtim si ne supunem lor pana la moarte -pentru ca sunt adevarate-, dar nu le putem intru totul cuvanta si intelege. Imi cer cuvenita iertare si cu o sincera nadejde in Harul divin spun si eu la masura puterii mele, dar si a ravnei si a dragostei inimii mele.

Zice Sfantul Ioan Evanghelistul: La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Acesta era intru inceput la Dumnezeu. Toate prin El s-au facut si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut (Ioan 1,1-2). Dumnezeu este Cuvantul: Se intelege, adica Se simte, pe Sine Insusi neintrerupt ca Stapan.

Deci intr-o permanenta simtire de Sine a trimis pe Fiul - Dumnezeu Cuvantul sa fie aratat -si prin El, Tatal- la toata faptura, caci toata faptura are in felul ei o simtire de sine.

Dumnezeu -Cauza cauzelor- S-a varsat pe Sine in lume prin Fiul -Dumnezeu Cuvantul-, Care a luat chip smerit de om, ca sa fie cunoscut prin cuvant ca Fiu al Tatalui. Eu sunt in Tatal si Tatal este in Mine. Cuvintele pe care vi le graiesc Eu nu le spun de la Mine, ci Tatal Care salasluieste in Mine, El Insusi face aceste lucruri (Ioan 14, 10).

Cuvantul este marea si desavarsita putere de afirmare, ca omul si intreaga Creatie, in deplina simtire de sine, sa cunoasca pe Creatorul lor. Prin Cuvantul si prezenta Duhului Sfant s-a cunoscut inalta simtire, traire si relatia intre Ziditor si zidire.

Prin Dumnezeu Cuvantul S-a varsat Dumnezeu spre cunoastere si toata firea cuvinteaza cu Marele Eu, Cel Ce S-a fiintat si Se simte pe Sine. Dumnezeu Cuvantul a facut sa se cunoasca, pe cat este cu putinta, marea taina a cauzei, a tot ce exista. Tatal a trimis pe Fiul Sau sa-L faca cunoscut si sa fie auzit si ascultat ca un Dumnezeu Creator al cerului si al pamantului cu toata frumusetea si podoaba lor. Eu le-am aratat lor numele Tau (Ioan 17, 26).

Daca n-ar fi venit Dumnezeu Cuvantul in sfintita Sa lucrare, intreaga faptura nu s-ar fi cunoscut pe sine si nici n-ar cuvanta prin simtire de sine si nici n-ar fi declansat atata miscare, limpezire de o inalta finete a constiintelor, de cunoasteri adanci si chiar de un delicat proces de despatimire a ingerilor (descoperindu-li-se noi taine).

Prin aceasta mai presus de fire intrupare a lui Dumnezeu Cuvantul, Fiul Omului a facut ca in noi si-n toate sa se recunoasca faptul ca exista tainic o continua cuvantare divina intru Sine. Toata creatura lui Dumnezeu are puterea Cuvantului in ea si-L rosteste potrivit firii si insusirii proprii si Dumnezeu a dat omului sa desluseasca "limbajul" acestora.

Cuvantul, pe de alta parte, este puterea divina din faptura -si tocmai de aceea sa ne simtim in raspunderea ce-o avem tari si liberi- si este auzita ca o continua veriga mistica de aur in lantul nesfarsit al cunoasterilor.

Cum se spune: "S-a varsat Hristos in buzele tale". Buze ale lui Hristos le-a numit Scriptura. "Daca ramaneti in cuvantul Meu, sunteti cu adevarat ucenici ai Mei si veti cunoaste adevarul, iar adevarul va va face liberi". Dumnezeu Cuvantul simte nevoia de a Se arata pe Sine, ca intreaga Creatie sa vina si sa fie impreuna in simtire, adevar si vesnica fericire. Dumnezeu Cuvantul nu ne-a adus (prin cuvant) numai comunicare, luare la cunostinta. El ne-a adus mai mult decat ne-a pierdut Adam, ne-a adus puterea de discernamant si puterea de a birui raul, de a accepta suferinta si de a iubi pe vrajmasi.

Cuvantul divin este puterea de comunicare a adevarului vietii. Prin El, Dumnezeu Cuvantul, este trezita toata faptura, care si-a recapatat cunostinta de sine intr-o forma tainica, si tinde si traieste glorios in simtirea Stapanului. Fiinta superioara, omul, a putut cunoaste ca poarta in sine pe Creatorul sau. Dumnezeu Tatal S-a varsat prin graiul Fiului Sau, ca oamenii sa cunoasca intelepciunea, iubirea desavarsita pentru om, calea spre El si lupta neadormita cu puterile raului.

Dumnezeu Cuvantul nu este impartit in doua persoane, ci este acelasi Fiu si Unul Nascut - Dumnezeu Cuvantul, precum ne-au aratat proorocii si Sfintii Parinti. Prin unire, renastere si reinviere cu Hristos se descopera in noi, "in potential si desfasurare", chipul mistic al Fiului Omului - Dumnezeu Cuvantul adica sa te simti "pe sine" intr-o linistitoare vibratie a intregii tale fiinte si cu totul in comuniune si dialog cu Dumnezeu Cuvantul, fara zgomot, si intr-o supraomeneasca bucurie - momentul mistic al unirii micului eu cu Marele Eu intr-o nedespartire, neamestecare, neasemanare.

Cat despre Fiul lui Dumnezeu ca Domn al pacii, va zic ca Domnul nostru Iisus Hristos a biruit moartea. A biruit raul si pe domnul raului (satana). "...toata firea cea potrivnica a fugit si oastea vrajmasului s-a domolit, diavolul a cazut, sarpele s-a calcat si balaurul s-a strivit, prin care neamurile ce Te-au marturisit s-au luminat si s-au intarit in Tine, Doamne, prin care viata s-a aratat, nadejdea s-a intemeiat, credinta s-a intarit, Evanghelia s-a propovaduit, prin care omul cel pamantesc s-a innoit, crezand in Tine, ca cine este ca Tine, Dumnezeu Atotputernic?" (Sfantul Vasile cel Mare).

Deci Domnul a biruit pacatul in tot adancul lui care tulbura, razboia si nelinistea sufletele, si tot ce este in lume s-a eliberat de razvratitorul si cotropitorul diavol. Domnul Iisus Hristos domneste peste toata fiinta, peste toata firea din cer si de pe pamant ca Domn al Pacii, pentru ca a adus iubirea in lume si a dat putere de biruinta tuturor sa fie liberi si sa simta in ei si in afara de ei Pace. Pacea Mea dau voua; nu precum va da lumea, ci ca stapani si biruitori peste turbatii si razboinicii diavoli.

Indrazniti, Eu am biruit lumea, zice Domnul, si impacati, purtam si noi in inimi, ca fii adevarati, pe Domnul Pacii.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact