Monahismul romanesc de-a lungul istoriei


Cum vedeti monahismul romanesc de-a lungul istoriei? Care ar fi insusirile, caracteristicile lui proprii?

- Vad monahismul romanesc de-a lungul timpului intr-o regenerare, inviorare, prospetime de neinchipuit.

Scriptura lui Dumnezeu ne umple de sperante, unde monahismul se arata ca cea mai de varf podoaba si unica in toata Istoria bisericeasca. Dumnezeu vorbeste: Vrei sa fii desavarsit? Cine nu lasa tata sau mama, sotie, copii, rang si bogatii pentru Numele Meu acela nu Ma iubeste. Monahismul incearca o jertfa continua pentru Hristos care S-a jertfit pentru noi. Ne-a fagaduit ca va fi cu noi pana la sfarsitul veacurilor si ne-a intarit: Eu te-am dat ca o cetate intarita (Ieremia 1, 17) si fagaduinta Lui va intari cetatea noastra si va trai cat va trai si Sfanta Scriptura.

Ce nadejde mai putea ca Isaac, jertfit de tatal sau, sa devina tatal unui popor numeros, precum a promis Dumnezeu?

Ce speranta ca Dumnezeu sa-Si implineasca promisiunile, cand trebuie sa invieze un mort? Dar chiar daca ar trebui sa invieze mii de morti, sa nimiceasca lumea, sa zideasca o alta lume... toate le-ar face, caci la Dumnezeu o singura minune este cu neputinta: aceea de a nu-Si tine cuvantul.

Caci avem cuvantul Lui intarit: Amin, amin, zic voua, tot ce veti cere in numele Meu de la Tatal Meu, se va da voua, adica "avand aceasta nadejde tare de promisiunea si mijlocirea mea, Eu fagaduiesc pe Mine Insumi, Adevarul vesnic, pe Mine, Care urasc minciuna si pedepsesc sperjurul". "Eu voi avea grija de tine, daca Imi vei incredinta Mie toate preocuparile si grijile tale". Domnul s-a facut scaparea mea si Dumnezeu ajutorul nadejdii mele (Psalmi 92,22).

Si daca Dumnezeu nu si-ar fi luat nici un angajament (vorbesc ca un om) in favoarea noastra, singura increderea noastra L-ar fi obligat sa ne ajute si sa ne mantuiasca. Pentru ca increderea noastra L-ar bucura si L-ar onora mult. Pentru ca a nadajduit in Mine il voi mantui, pentru ca a cunoscut numele Meu il voi scapa.

Iata cetatea aceasta, Monahismul, nu este un simplu hazard sau o mergere aventuroasa a cuiva, ci este plecata pe temeiurile cele mai adanci si mai laudate ale Sfintei Scripturi. Secole intregi monahismul a jertfit in taina, a cantat si laudat pe Dumnezeu in chipul cel mai ingeresc, a sfintit pamantul pe unde a trait, a eliberat sufletele, gonind si umilind pe cotropitorii diavoli si a dovedit in chip stralucit ca se poate conforma in toate vointa proprie cu aceea a lui Dumnezeu, care neindoios inseamna a castiga un mare grad de sfintenie.

Dumnezeu ne iubeste ca dorim sa I ne daruim total, si inca prin ce dragoste! Cea mai induiosatoare, cea mai generoasa si mai statornica! "A Te iubi si a face sa fii iubit - iata toata marirea si toate mangaierile ce Te doresc!"

Consider, caracterizand, ca trainicia sufletului monahului roman este mai mult pentru ca el nu vine la manastire pentru a respecta numaidecat o regula, ci vine dintr-o mare necesitate sufleteasca de a se mantui. El a vazut pe Hristos si fuge si cauta prin toate mijloacele, fie nevointe, fie jertfe, sa-L prinda (ca acel caine din Pateric, care vede iepurele si fuge -insistent pentru ca-l vede- sa-l prinda; nu un alt caine care fuge pentru ca vede pe primul fugind -acesta se va retrage, pentru ca nu stie de ce fuge).

Regula in sine este considerata la unele confesiuni religioase aproape ca un scop implinit si ramane doar un om ordonat. Aceasta n-ar fi putin lucru, dar se obisnuieste sa se spuna: "tipic, tipic, si la inima nimic!" Caracteristica monahului roman este ca se aprinde usor de dor pentru Cerul cerurilor, care arde vesnic si te vrea aprins.

Aceasta tasnire a multora spre frumoasa cetate a Monahismului se face, de altfel, pe fondul crestin traitor si evlavios al sufletului poporului nostru roman.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact