Aratarile Mantuitorului ca a doua inviere: cea a ucenicilor Sai


b) "Aratarile" Mantuitorului ca "a doua inviere": cea a ucenicilor Sai

Mantuitorul care ii vazuse pe ucenicii Sai si cand era in mormant, s-a aratat lor, iar ei I-au recunoscut glasul cand le-a spus: "Pace voua" si le-a aratat mainile si coasta Sa. Astfel, ei s-au umplut de bucurie ca o "inviere", conform profetiei Sale: Adevarat va graiesc, ca vine ceasul si acum este, cand cei morti (cu duhul) vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu, si cei care vor auzi vor invia". Ca cei "morti", "abia vii", ucenicii au inviat cu duhul. Ei vor preamari pe Dumnezeu, ca prin scoaterea din paradis a stramosilor lor, El nu i-a lasat sa nu mai moara cu trupul in veci, prin mancarea din "Pomul Vietii". In sensul deplin al Pastilor ca "trecere", ei au fost mutati in Hristos, conform cuvintelor Sale: "Voiesc ca acolo unde Eu sunt, sa fie impreuna cu Mine si cei pe care Mi i-ai dat" (Ioan 17,24); "Unde Eu sunt, acolo va fi si sluga Mea" (Ioan 12,26); "Eu sunt viu si voi veti fii vii" (Ioan 14,19). Dezlegati din robia patimilor, ei "s-au nascut din duh", "de la Dumnezeu" (Ioan 1,13). Mantuitorul le adreseaza din nou urarea: "Pace voua!" (Ioan 20,21). Apoi imitand evenimentul venirii Duhului Sfant prin suflarea asupra lor, le-a anuntat trimiterea la lucrare cu puterea pe care o avea si El, fiind trimis de Tatal la Botezul Sau cu Duhul Sfant, aceea "de a dezlega, sau de a lasa pacatele" (Ioan 20,23) oamenilor. Slujba Vecerniei din ziua Invierii aduce o dovada a biruintei cosmice a Mantuitorului prin marturia Sfantului Arhanghel Mihail: "Cine este ca Dumnezeul", aratand prin aceasta, ca numai Fiul, Mantuitorul Hristos, este mostenitorul a toate, conform profetiei: "Din pantece mai inainte decat pe Lucifer Te-am nascut" (Ps. 109,3). Iar la Inaltare "i s-au supus ingerii lui Dumnezeu" ca eveniment cosmic al puterii Mantuitorului in cer si pe pamant (1 Petru 3,22; Mt.28,18; Filip.2,10).

La a doua "aratare" a fost chemat si Toma "din valul necredintei". Era o "adunare" a acestuia mai grea decat a celor pe care Mantuitorul i-a intors de la Emaus la Ierusalim, de care se departau din cauza descurajarii, si pe care El ii ridica si ii aduna conform profetiei: "Toata valea sa se ridice la calea Domnului" (Lc.3,5). Daca Maria Magdalena nu i-a ingaduit sa se atinga de El pana nu-L va fi primit prin Duhul Sfant dupa mergerea Sa la Tatal (Ioan 20,17), astfel Toma a fost chemat sa faca proba realitatii prezentei Sale prin Inviere, pipaind ranele Sale, deoarece afirmatia acestuia: "De nu voi vedea in mainile Lui semnul cuielor si de nu voi pune degetul meu in semnul cuielor si de nu voi pune mana Mea in coasta Lui, nu voi crede" (Ioan 20,25), umbrise in sufletele ucenicilor intaia aratare. Desigur, uimit la vederea Mantuitorului, Toma nu a mai intrebat nimic, dar a fost chemat de catre Mantuitorul insusi cu cuvintele lui, ca si cum ar fi fost de fata cand le-a pronuntat Toma in prezenta celorlalti ucenici, sa faca proba ca El este "carne si oase", iar "nu un duh" (Lc.24,39). Si ceilalti ucenici au fost intariti in credinta prin proba lui Toma, deoarece vor spune: "Ceea ce ochii nostri au vazut, urechile au auzit, iar mainile noastre au pipait, despre Cuvantul Vietii, aceea va vestim, ca si voi sa aveti partas ie cu noi" (1 Ioan 1,1). Cuvintele Mantuitorului la adresa lui Toma: "Fericiti cei ce nu au vazut si au crezuti" (Ioan 20,29), insemnau faptul, ca aceasta credinta este numai intrarea prin "Usa" care este Hristos ca mantuire, care trebuia sa fie urmata de plecarea Sa, pentru "iesirea" lor la "pasunea" darurilor Duhului Sfant (Ioan 10,9), prin "botezarea" cu Duhul Sfant la Cincizecime.

"Aratarile" Mantuitorului nu au constituit pentru ucenici un "program". Nestiind cand se va mai arata, ucenicii se hotarasc sa se intoarca la vechea lor preocupare: pescuitul pe marea Galileii. Acolo li se arata Mantuitorul pentru a treia oara, si anume, atunci cand se apropia ziua dupa intunericul noptii, ca o semnificatie profunda pentru sensul lucrarii Mantuitorului, sens intalnit in refrenul din unele colinde ca: "Ziurel de ziua!". Fara a sti ca este El, Mantuitorul le cere ceva de mancare. Era un semn a ceea ce El avea sa astepte de la ei dupa botezul lor cu Duhul Sfant, ca "mancare''' a Sa in Duhul Sfant din cei adusi de ei la credinta, si ca slugile din parabola puse la masa numai dupa ce vor "gati" ele mai intai pentru stapanul casei (Lc. 17,7). Ei marturisesc ca n-au prins nimic de-a lungul intregii nopti (Ioan 21,3). Este un semn al "pescarilor" pregatiti de Hristos faptul, de a nu prinde nimic din cauza sederii de-a stanga si nu "de-a dreapta", ca semn al urmarii Sale in ascultarea de Tatal Sau, fapt pentru care a fost trimis cu porunca: "Sezi de-a dreapta Mea" (Ps. 109,1).

Aceasta a doua pescuire minunata nu mai avea nevoie de indemnul catre Petru de la prima pescuire: "Mana mai la adanc" (Lc.5,4). In urmarea si lucrarea lui Hristos, fara a sti, ei aveau acest "adanc", la care mai lipsea doar: "aruncarea mrejei de-a dreapta" (Ioan 21,6). Pescuirea minunata i-a facut sa vada, ca El este Domnul cu numele Sau minunat, care i-a chemat la pestele de pe jeratic, si le-a cerut si din pestele adus de ei. Cu acest prilej, Mantuitorul il "indreapta" pe Petru, care gresise din cauza neputintei sale, in ciuda entuziasmului si spontaneitatii pe care le aratase de atatea ori, si pe care Mantuitorul le cultiva pentru adancirea si nu pentru superficialitatea si desertaciunea lor, si era pomenit de ingeri dupa Invierea Domnului doar in ultimul rand printre ceilalti ucenici: "Spuneti ucenicilor Lui si lui Petru..." (Marcu 16,7). Aceasta chemare a lui Petru era necesara, asa cum nu era necesara pentru ceilalti ucenici, si anume pentru aducerea lui la "desavarsire" ca si a celorlalti ucenici prin iubirea de Hristos, singura cale a "pasterii" si nu a "baterii" oilor, care nu sunt ale nimanui altcuiva, decat ale Stapanului: "De Ma iubesti, paste oile Mele" (Ioan 21,15-17), caci "Cine nu aduna cu Mine risipeste" (Mt. 12,30); "Ramaneti in Mine" (Ioan 15,4) ca "roada voastra sa ramana" (Ioan 15,16). Astfel, Mantuitorul i-a intors pe ucenici si de aceasta data din imprastierea lor, ca si pe cei din Emaus, ca si pe Toma, ca si pe Petru. Slava Sa era de a-i aduna: "El va pastori turma Sa ca un pastor si cu bratul Sau o va aduna" (Ioan 40,11). Iar "adunarea" insemna impartasirea slavei Sale: "Slava pe care Mi-ai dai-o, le-am dat-o lor ca toti sa fie una" (Ioan 17,22), si aceasta slava era ca a unora nascuti din Tatal, plini de har si de adevar (Ioan 1,12-13).

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact