CELE TREI TREPTE ALE MANIEI

Mania ne biruieste pe toti! Vai de capul nostru! Dar sa vorbim, dupa Sfantul Ioan Scararul, care sunt treptele maniei.

Mania se imparte in trei feluri; este mania numita pe greceste holos, care inseamna "repede", cand omul se manie repede si tot repede ii trece. Asta nu-i manie periculoasa. Este ceea ce spune Duhul Sfant in Psaltire: Maniati-va si nu gresiti.

Aceasta-i mania cea fireasca. A gresit o data, a cerut iertare, se impaca. Inima omului este impartita in trei parti: partea manioasa, partea rationala si partea poftitoare. Aceasta manie este dumnezeiasca, caci din fire este sadita in sufletul omului, sa se manie asupra pacatului. Sfantul Ioan Gura de Aur zice: "Mania ta sa nu fie asupra fratelui, ci asupra sarpelui prin care ai cazut".

Cand vezi pe un om ca te ocaraste sau iti face rau, nu te supara pe el, ca nu-i vinovat el. Nu s-ar fi pus legea iubirii de vrajmasi daca era asa. Uraste boala lui, nu pe om, ca nu-i vinovat omul, diavolul il indeamna. Uraste boala, ca boala-i de la draci, ca sa-l faca sa te urasca, sa te ocarasca, sa te pagubeasca, sa te bata. El nu-i vinovat, ca omul este facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, dar cel indem-nat de diavol asa face.

Mania cea dreapta nu uraste, ci implineste porunca Domnului, care zice: Iubiti pe vrajmasi vostri. Binecuvantati pe cei ce va blestema.

Aceasta manie, holos, este primul grad al maniei.

A doua treapta a maniei este mania numita catos sau pizma, pe romaneste. Acesta-i un sarpe rau. Acesta cand a muscat inima noastra, nu numai ca ne maniem, dar tinem manie cate o saptamana, doua, pe cel care ne-a facut rau. Aceasta-i grea.

Cand omul tine manie si gandeste: "Lasa ca-i rastorn eu planul la acela; lasa ca am sa-i zic eu; lasa ca am sa i-o fac eu", si cand vei vedea acestea in mintea ta, sa stii ca ai trecut in treapta a doua a maniei. Te-a muscat mai mare balaur de inima. Si sa te duci sa ceri iertare, sa te impaci cu fratele, zicand: "Iarta-ma, sotule; iarta-ma, sotie!", ca daca nu trece aceasta manie, nu putem zice "Tatal nostru".

Atunci ar trebui sa ne rugam asa: "...si nu ne iarta noua, Doamne, greselile noastre, precum nici noi nu iertam...". Asa ar trebui sa ne rugam, ca daca nu iertam, altfel nu putem zice "Tatal nostru". In nici un fel de manie nu putem zice "Tatal nostru". Conditia-i pusa de intelepciunea lui Dumnezeu Cuvantul.

Apostolul spune: Soarele sa nu apuna intru mania voastra, iar cel ce a trecut in al doilea grad de manie, nu numai soarele il apuca cu mania, il apuca si doua, trei zile, si o saptamana si o luna.

Apoi este mania cea mai grea decat toate, zacos, care pe romaneste se cheama zavistie. Asta-i mai rea decat dracul. Este un drac mai rau decat toti dracii, zavistia. Sa ne fereasca Dumnezeu de asemenea manie! Dar de ce se cheama zacos? Fiindca zace mult in inima omului. Omul cand a ajuns in treapta a treia a maniei, nu tine manie numai doua-trei zile sau o saptamana, ci ani de zile.

S-au vazut oameni bolnavi de aceasta boala, de zavistie, care nici la moartea lor n-au iertat pe fratele. "Uite, cutare a murit, si pe patul de moarte i-a cerut iertare fata sau nepoata, si n-a vrut s-o ierte". Sa fereasca Dumnezeu! Acesta-i balaurul zacos sau zavistia, si de acesta arata dumnezeiescul Ioan Gura de Aur ca-i mai rau decat satana, in Cuvant la Saul si la David.

Saul era imparatul lui Israel si era bolnav de epilepsie, de duh necurat, ca adeseori cadea la pamant si facea spume la gura, ca il parasise Dumnezeu de cand l-a ucis pe imparatul Ahab. David venea si-i canta din harpa psalmi si gonea duhul cel rau de la Saul si il facea sanatos si se linistea.

Dar Saul ii multumea lui David ca a scos dracul din el? Nu. Dracul, auzind puterea psalmilor, il parasea pe Saul si fugea. Iar Saul se linistea, dar zavistia din el nu.

Caci fecioarele Ierusalimului, dupa ce au auzit ca David, un copil, a batut pe filisteanul Goliat si i-a taiat capul si a ridicat ocara dintre fiii lui Israel, ele bateau din tambure si strigau asa: Batut-a Saul cu miile si David cu zecile de mii. Adica il laudau mai tare pe David decat pe Saul. Si de atunci Saul a prins ura, tot din iubirea de slava, a prins mare zavistie, zicand ca de-acum David are sa fie imparat.

Si atata zavistie avea, cu toate ca David il tamaduia si izgonea dracul de la dansul, incat cand se scula de jos intreba: "Unde-i David, sa-l omor?" Si a aruncat de trei ori cu sulita dupa David. Pe cine voia sa omoare? Pe doctorul lui, care-l facea sanatos.

Ai vazut ca dracul se ducea de la Saul, din cauza psalmilor, dar zavistia din inima lui nu se ducea? Voia sa-l omoare pe David, ca sa nu ajunga imparat.

De aceea spun Sfintii Parinti si mai ales Sfantul Vasile cel Mare: "Zavistia este mai rea decat dracul". Asta-i mania zacos si cand se tulbura omul de zavistie, fierea varsa venin in jurul inimii, ca partea cuvantatoare a sufletului este in inima. Atunci se intuneca ratiunea si creierul si partea sentimentala a sufletului omului si degeaba ii spui ca aici este alb, ca el vede negru. Nu mai vede bine, fiindca i s-a intunecat mintea si inima de zavistie.

Zacos, adica zace mult in sufletul omului. Za-vistia este mai rea decat toate. Numai diavolul este zavistnic si are zavistie de la inceputul lumii asupra oamenilor si asupra lui Dumnezeu, dar a omului, spune Sfantul Ioan Gura de Aur, este mai rea decat dracii. Sa ne fereasca Dumnezeu, ca zavistia este un drac care persista in inima omului si daca omul nu se marturiseste si nu se roaga lui Dumnezeu sa-l izgoneasca, sunt multi care nici pe patul mortii nu vor sa ierte pe cel ce le-a gresit.

Aceasta este treapta a treia a maniei, care este cea mai periculoasa; si acesta este dracul zavistiei, care-i mai rau decat toti diavolii.

Deci nu-i de ajuns sa zici numai cu buzele: Dumnezeu sa te ierte, dar inima ta sa fie plina de zavistie si de manie; aceasta nu-i iertare. Dumnezeu cauta la inima. In zadar ne rugam, cand inima noastra e plina de rautate, de zavistie, de rapire si de toata ravna cea rea.

Deci sa ne silim cu inima noastra, sa o convingem ca trebuie sa iubim pe fratele nostru si sa cerem ajutorul lui Dumnezeu sa facem acest lucru si atunci sa avem indrazneala in rugaciunile noastre catre Dumnezeu. Daca nu, are sa se intample ce spune Sfantul Isaac Sirul: "Samanta pe piatra este rugaciunea celui ce are manie asupra fratelui sau".

Sa ne pazeasca Dumnezeu de tot felul de manie, dar mai ales de mania zacos. Amin.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact