SFATURI DUHOVNICESTI 2

- Parinte Cleopa, unde se mantuieste omul? In viata de sine, idioritmica, in chinovie sau in lume, in oras, in sat?

- Omul se mantuieste si aici si in oras si in sat si oriunde, daca are trei fapte bune: credinta dreapta in Iisus Hristos, faptele bune si smerenia. Se mantuieste oriunde daca are astea trei lucruri. Iar cine nu le are acestea nu se mantuieste nicaieri.

- Pana unde trebuie sa mearga ascultarea in manastire?

- Am sa fac ascultare pana voi merge in genunchi. Hristos a dus crucea pe umeri si eu vreau sa duc ascultarea pentru Hristos. In masura in care ai sa te biruiesti pe sine si in masura in care ai sa fugi invers, nu de la durere spre placere, ci de la placere spre durere, in masura aceea ai sa fii un ostas al lui Iisus Hristos, care ai sa rastignesti trupul; si ai sa te rastignesti cu Hristos si ai sa poti zice ca Pavel: Cu Hristos m-am rastignit si traiesc. Dar nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine.

- Parinte, daca cineva e oprit de la impartasanie, poate sa ia anafora?

- Poate, cum sa nu. Cine a zis ca nu se poate?

- Am auzit ca nu-i voie sa iei anafora, daca esti oprit de la impartasanie. Deci poate lua anafora?

- Intai aghiasma mare si apoi anafora. De cate ori se spovedeste poate lua aghiasma mare, jumatate de impartasire. Dar, si anafora intotdeauna, numai cand e intr-o ispitire ceva, nu are voie.

- Cand nu se poate lua sfanta anafora?

- Nu mai poti lua anafora daca dupa miezul noptii ai luat o lingura de apa, sau o farmatura de paine, gata! Ca ziua incepe de la miezul noptii;

- Nu pot lua anafora femeile care sunt in randuiala firii, opt zile;

- Nu pot lua anafora barbatii care se ispitesc noaptea prin somn;

- Nu pot lua anafura cei care sunt sfaditi si nu se impaca;

- Nu pot lua anafora si nu pot saruta sfintele icoane, nici mana preotului, nici sa stea sa-i puna potirul pe cap, barbatul si sotia daca au fost impre-una;

- Nu pot lua anafora cei ce nu sunt vrednici sa li se primeasca darurile la biserica, din pricina pacatelor publice. Asa spune cartea.

- Parinte, in Biblie nu scrie ca nu-i bine sa se manance carne.

- Da tu cauti in Biblie? Dar noi nu avem Dreptul Canonic? Pidalionul l-ai citit mata? Pravila Mare a Bisericii ai citit-o? Pravila mica? Noi avem canoanele Bisericii de Rasarit, nu in Biblie. Noi avem patru posturi peste an, randuite de Sfintii Apostoli, de Hristos. Hristos n-a postit 40 de zile si 40 de nopti?

- Dar pentru calugarii care mananca intotdeauna fara carne?

- Calugarii n-au voie sa manance carne. Auzi ce spune Sfantul Calinic, care are sfintele moaste la Cernica: "Calugarii sau calugaritele care vor manca carne in manastire sau cand se duc acasa pe la neamuri sau in oras, doi ani oprire de impartasanie, 39 de garbace la spate, sa-l blesteme tot soborul si sa-l zvarle afara din manastire".

Pe voi, mirenii, nu va leaga sa nu mancati. Pe noi, calugarii, da. Pentru ca monahii trebuie sa pazeasca fecioria, cum i-a facut mama lor, pana la moarte. Daca te-ai imbuibat cu carnuri si cu carnati si ai baut vin, te duce dracul dupa muieri si te-ai prapadit in veacul veacului.

Calugarul trebuie sa puie frau calului. Nu auzi ce spune Apostolul Pavel? In toate zilele imi chinuiesc trupul si il robesc, nu cumva altora propovaduind, sa ajung eu de sminteala.

Zic Sfintii Parinti ca trupul este fiara. Sa nu-l ingrijesti mai mult decat trebuie. Trupul este vrajmas. Zice Sfantul Isihie: "Pana la moarte sa nu te increzi in trupul tau". Cel mai mare dusman al mantuirii este trupul, ca-i firea stricata din rai. Si tot timpul el trage la pamant si la iad.

- Pe cine sa trecem la pomelnic?

- Cand faci, mama, pomelnic pentru ai matale, la Liturghie, pune si unul sau doi saraci, sau o vaduva pe care nu are cine o pomeni si a murit saraca. Este mare pomana. Asta se cheama milostenie duhovniceasca. Este mai mare decat aceea cand ii dai o haina sau o mancare omului, ca-l ajuti dincolo, in vesnicie.

- Parinte Cleopa, pentru morti, ce slujbe se pot face? Parastase, Liturghii? De exemplu, cate parastase se pot face?

- Parintele meu, pentru morti si pentru vii cea mai puternica slujba este Sfanta Liturghie, care este jertfa si rascumpararea Mantuitorului. Daca a murit cineva, este bine sa porneasca patruzeci de liturghii (ca la Liturghie se scot particele si are comuniune cu Hristos in Sfantul Potir prin particele) si patruzeci de panahide. Acolo se fac dezlegarile, ca la o panahida sunt noua dezlegari: sapte dezlegari mici facute de preot, atunci cand zice: "Dumnezeul duhurilor si a tot trupul...", si doua mari, pe care trebuie sa le zica episcopul sau preotul. Deci 360 de dezlegari are un suflet in sase saptamani la panahida. Deci poti sa pui patruzeci de liturghii si patruzeci de panahide in sase saptamani.

- Si daca nu stim daca a murit spovedit sau impartasit, poate a murit de mai multi ani, putem sa-l punem la pomelnic?

- Numai daca moare sinucis, Doamne fereste, pe acela nu-l mai poti pune.

- Dar daca moare de moarte normala?

- Da, oricum ar fi. Ca zice Apostolul: omul murind a incetat de la pacat, nu mai face pacatul. Il poti pune, e fiu al Bisericii. Iata pe cine nu poti pune la Liturghie:

- Nu se pot pune intai sectantii, ca fac pacat impotriva Duhului Sfant, cum arata Sfantul Efrem;

- Nu se pot pune cei sinucisi;

- Nu se pot pune cei ce au trait necununati;

- Nu se pot pune cei ce au murit in duel;

- Nu se pot pune cei ce au refuzat Sfintele Taine la moarte. Nu vor sa primeasca preotul, n-ai voie sa-i pui la slujbe;

- Nu-i poti pune pe cei ce au injurat de lucruri sfinte;

- Nu se pot pune la Liturghie cei ce s-au luat neamuri in casatorie, de la spita a sasea in jos. Spita a sasea sunt veri de gradul doi. Spita a patra sunt veri intai;

Astea sunt pricinile pentru care nu-i poti pune la Liturghie. Iar la Psaltire numai sinucigasii si ereticii nu se pot pune. Ceilalti se pot pune fara particele la Psaltire. Dar sa scrii pe pomelnic: fara particele. N-are comuniune la Sfanta Liturghie.

- Poti sa mergi la cei care sunt necununati?

- Daca ai mancat in casa la un om necununat, patruzeci de zile trebuie sa faci canon, caci masa lor e spurcata.

- Si ce canon trebuie sa faci? Cate matanii trebuie sa faci?

- Trebuie sa faci canon de cincizeci de metanii in zi cu psalmul 50, timp de 40 de zile. Nu-i voie, frate, sa traiasca ca dobitoacele asa.

- Ce se poate face, cand vor sa se casatoreasca doi tineri de credinte diferite?

- Cand vei vedea ca a luat un ortodox pe o catolica sau o protestanta sau o evreica sau o turcoaica, astea se cheama casatorii mixte. Totdeauna femeia trebuie sa treaca de partea barbatului. Daca barbatul este ortodox, ea trebuie sa devina ortodoxa. Daca nu vrea sa treaca de partea barbatului, atunci sa se desparta. "Nu merg dupa tine, ca esti catolica, daca nu te faci ortodoxa".

- Daca un catolic trece la ortodocsi, ce randuiala trebuie sa i se faca?

- Gata! Acum nu i se mai face botezul. Il miruieste pe frunte de trei ori cu sfantul si marele mir, si-i citeste dezlegarea randuita si gata!

- Dar daca un ortodox trece la catolici, ce se intampla?

- Care trece la catolici trebuie sa primeasca botezul papistas. Se face catolic, dar isi pierde sufletul. Cu catolicii inca nu am ajuns la unire. Au cedat ei in favoarea noastra pana acum vreo 13 puncte, dar mai sunt zece puncte care ne despart.

- Dar daca trece la iehovisti?

- Martorii lui Iehova sunt draci fara coarne. Cand veti auzi de martorii lui Iehova, asta este secta alimentata de evreii din America cu miliarde de dolari, ca sa desparta lumea de Hristos si de Biserica.

- Am o ruda care a trait 60 de ani si a murit asa, fara veste, fara spovedanie. Ce pot sa-i fac?

- Foarte greu, daca a fost nespovedit. Cand moare nespovedit, ca si cum ar muri nebotezat. Fereasca Dumnezeu! Numai, Doamne fereste, daca moare in razboi, daca moare accidentat.

- Nu era spovedit din tinerete.

- De atata vreme nespovedit? Si cum a putut trai atat?...

- Parinte Cleopa, ce sa fac ca nu reusesc sa-mi gasesc un duhovnic?

- Tu sa-l gasesti? El sa te gaseasca pe tine!

- Parinte, se spune ca vin vremuri grele. Ce putem face?

- Tata-i la carma! Voi nu auziti ce spune Proorocul David in Psalmul 32? Domnul risipeste sfaturile neamurilor, leapada gandurile popoarelor si defaima sfatul boierilor. Iar sfatul Domnului ramane in veac si gandurile inimii Lui, din neam in neam.

Nu va tulburati si nu va temeti, ca nu va fi cum vor ei. Ehei, cate vor ei sa faca! Voi nu va temeti! Rugati-va si faceti Sfanta Cruce cu credinta si fug toti dracii!

- Mamele care isi omoara pruncii se mai mantuiesc sau nu?

- Pentru avorturi, dumnezeiestile Canoane opresc 20 de ani de la Sfanta Impartasanie, daca l-a facut cu voia. Daca l-a pierdut fara voie, numai doi ani.

- Dar femeile care se feresc sa ramana insarcinate, ce canon primesc?

- Care se pazesc sa nu faca copii, sunt oprite de Sfanta Impartasanie noua ani. Daca inceteaza si face canon, il aduci la doi ani aproape de Sfanta Impartasanie. Daca nu, intra la canonul celor care fac avort.

- Daca se intampla ca preotul sa verse din Sfintele Daruri, ce canon primeste? La o sfanta biserica un preot batran s-a impiedicat de o persoana care statea sa treaca peste ea.

- Mare pacat au persoanele care stau in calea preotului batran, cand el iese cu Sfintele Daruri, caci le poate varsa. S-a intamplat la mai multi preoti batrani. Sfintele inca nu-s sfintite, dar preotul pentru asta este oprit un timp de Sfanta Liturghie, iar cel care a fost piedica preotului, este oprit trei ani de la Sfanta Impartasanie.

Daca ar fi Sfintele sfintite si s-ar varsa din Sfantul Potir, atunci preotul nu mai poate sluji un timp si trebuie sa-i dea arhiereul canon.

- La noi la biserica lumea se ingramadeste in fata sa le puna potirul pe cap, cand iese la sfarsit cu Sfintele Daruri.

- Ei, lumea! Cate capete, atatea minti. Sunt biserici in tara unde nu se pune la nimeni. Preotul, daca poate sa puna putin sfantul potir, sa-l atinga de capul omului, bine, daca nu, nu are nici o obligatie. asta-i un obicei local, nu este general.

- Parinte, sotul meu nu vrea sa mearga pe calea credintei si ma lupt cu el, dar nu-l pot convinge.

- Stai oleaca! Nu-l poti face sfant dintr-o data! Ce vreau sa spun? Sfantul Teodor Studitul spune: "Femeie, nu incerca sa-l faci pe barbat sfant dintr-o data, ca nu poti! Cate putin, cate putin se imboga-teste cineva si la cele trupesti si la cele duhovni-cesti".

"Hai sa tinem azi post, ca este sfanta vineri!" "Nu pot, ca eu am treaba!" "Hai sa tinem pana la amiaza!" Da-i cu lingurita!

"Hai sa facem milostenie!" "Nu am de unde da!" "Hai sa dam macar o paine in numele Domnu-lui. Un pahar de apa in numele Domnului!"

"Lasa injuratul!" "Nu pot, ca sunt obisnuit!" "Uite ce! Lasa-l macar o zi! Ia lupta-te tu o zi, sa vezi ca n-ai sa mori!" La toata fapta buna ia-l cate oleaca! Si asa incetul cu incetul vede el ca a avansat; si apoi incepe si el sa puna vointa mai tare. Dar nu deodata: "Mai, ca nu faci asa! Ca nu umbli asa!" Daca ai sa faci asa, dai cu toporul unde-i ata slaba si se rupe.

Imi povestea o femeie aici: "Parinte, ma lupt cu el de zece ani de zile sa pastram oleaca de curatie in posturi, la zile mari. N-am reusit in nici un chip. Am zis: "Doamne, as vrea si eu sa ma impartasesc!"". Ca din cauza lui nici ea nu putea primi Sfintele Taine.

Si-i spune: "Mai, uite ce-i! Te rog, pentru dragostea lui Iisus Hristos, lasa-ma sa fiu curata in Saptamana Mare, sa postesc si eu, sa ma pot impartasi!" Ca preotul i-a spus: "Daca poti sa tii o saptamana macar, te impartasesc". Ca daca nu tine curatia, poate sa tina tot postul si tot nu se poate impartasi. Ea postea pana la Pasti postul, dar din cauza lui nu se putea impartasi, ca nu pazea curatia in familie. Si el zice: "Ii cam mult o saptamana!"

Dar a invatat-o o ruda de-a ei batrana: "Fata, ia tine tu trei zile de post negru si ai sa vezi ce-o sa faca Dumnezeu cu dansul!" Trei zile n-a gustat nici apa, nimic. La trei zile, i-a dat Dumnezeu o boala si a zacut pana la Pasti. Nu i-a mai trebuit nimic! Trecuse Pastele! I-a spus femeia: "Acum ce zici? Ai sa tii de acum posturile?" "De acum tin toata viata, ca era sa mor! Nu-mi mai trebuie nimic!" a zis el.

L-a biruit femeia cu postul si cu rugaciunea.

- Parinte, ce inseamna anatema?

- Trei pedepse are Biserica! Afurisenia, pe care o dezleaga duhovnicul la spovedanie; caterisirea, la persoane sfintite - diaconi si preoti -, pe care o poate dezlega episcopul; iar anatema o poate dezlega, cu mare greutate, Sfantul Sinod. Anatema inseamna pogorare de viu in iad cu dracii si taiere de la Trupul tainic al Bisericii lui Iisus Hristos. Numai pe sectari poti sa-i dai anatema, ca s-au rupt de la Trupul lui Hristos, care este Biserica.

- Parinte, ce reprezinta metaniile pe care le avem drept canon?

- Cata frumusete si cata armonie este intre cele patru stihii ale pamantului: apa, aer, pamant si foc; cele patru zidiri lucreaza intre ele unite si amestecate si neamestecate. Doua sunt grele si doua usoare.

In om se vad aceste patru stihii, cand face metanii: doua stihii il trag in jos, catre pamant; si doua il ridica in sus, catre Dumnezeu. Focul si aerul il ridica; pamantul si apa mereu il trag in jos.

Omul este samburele universului. Grecii au zis ca omul este o lume mica in cea mare, adica micro-cosmos in macrocosmos, iar Sfantul Grigorie Bogoslovul a zis invers: lume mare in cea mica, macro-cosmos in microcosmos.

Omul, cand se inchina cu toata inima lui Dumnezeu si cu toate puterile sufletesti ale lui si cu cele firesti, aduce mereu lui Dumnezeu cerul si pamantul, pe care le contine el intr-insul.

Omul are din cele patru lumi: lumea minerala, lumea vegetala, lumea animala si lumea duhurilor si mai presus de ea, are minte, cuvant si duh; duhul fiind in chip de raze de lumina in mijlocul inimii, cum arata preaindumnezeitul la minte Grigorie Palama.

Ce este duhul cel de viata facator, care este in chip de raze in mijlocul inimii, cu care omul este mai mare decat ingerii? Este un dor ganditor care sta intre minte si intre cuvant si care circumscrie in sine si pe cuvant si pe minte.

Precum Duhul Sfant in sanul Sfintei Treimi cuprinde si pe Tatal si pe Fiul, asa acest duh de viata cuprinde mintea si cuvantul omului, aratand astfel ca omul este facut dupa chipul si asemanarea Sfintei Treimi si este icoana vie a lui Dumnezeu pe pamant.

- Parinte, ce ne puteti spune despre sfarsitul lumii?

- Pe noi nu ne intereseaza cand va fi sfarsitul lumii. Asta ne intereseaza: "Cum am sa termin eu viata?" Ca Mantuitorul a spus: Iar despre ziua si ceasul acela, nimeni nu stie; nici ingerii din cer, nici Fiul ca om, ci numai Tatal.

Dar eu de ce sa ma gandesc la sfarsitul lumii, daca eu mor maine? Ce daca va mai tine lumea asta o mie de ani? Cu ce ma duc eu de aici si ce-am pus eu in traista, asta ma intereseaza. Ca Mantuitorul a spus: Privegheati si va rugati, ca nu stiti ziua, nici ceasul!

Carti Ortodoxe

Cuprins