SUS SA AVEM INIMILE

Manastirea Brancoveanu
9 iulie1993

Ne-am obisnuit asa de mult cu zicerile de la Sfanta Liturghie, incat de multe ori nu ne mai dam seama de importanta lor si mai ales de indemnurile pe care le primim, nu numai pen-tru clipa in care ni se dau, ci pentru toata vremea vietii. De pilda, la fiecare Sfanta Liturghie se spune "Sus sa avem inimile", iar noi raspundem: "Avem catre Domnul". Bineinteles, raspundem pentru clipa aceea, dar nu trebuie sa ramanem cu gandurile noastre aici, pe pamant, ci sa le avem direct la Dumnezeu. "Sus sa avem inimile", sa avem mereu indreptata la Dumnezeu simtirea, gandirea, puterea noastra simtitoare si ganditoare. Noi spunem "Avem catre Domnul" si ne obligam cu aceasta sa avem totdeauna inima catre Domnul.

Cel dintai lucru pe care il auzim dupa ce raspundem noi ca avem inima catre Domnul este: "Sa multumim Domnului". Cine are inima indreptata catre Dumnezeu, trebuie sa-I aduca multu-mire lui Dumnezeu. Cel dintai gand pe care trebuie sa-l avem cand este vorba de Dumnezeu este gand cinstitor, gand multu-mitor. Cand spunem ca trebuie sa multumim Domnului, spunem ca intr-adevar Ii multumim si aducem si un cuvant intemeiat pentru multumirea noastra, zicand: "Cu vrednicie si cu dreptate este a ne inchina Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, Treimei celei de o fiinta si nedespartite".

Prin urmare, avem inima catre Domnul? Avem, pentru ca zicem "Avem catre Domnul". Daca avem inima sus, catre Domnul, atunci aducem multumire catre Domnul si spunem temeiul multumirii noastre. Zicem ca facem aceasta pentru ca asa se cuvine, ca facem aceasta "Cu vrednicie si cu dreptate" (aducem inchinare pentru ca multumirea noastra este inchinare adevarata, nu inchinare formala) si continuam: " este a ne inchi-na Tatalui, si Fiului si Sfantului Duh, Treimei celei de o fiinta si nedespartite". A avea inima sus inseamna a avea constiinta ca in fata lui Dumnezeu trebuie sa ne revarsam multumirea, cinstirea noastra, inchinarea noastra. Cum nu putem trai fara aer, asa nu putem trai fara Dumnezeu, asa nu putem trai fara a avea inima sus, asa nu putem trai cu adevarat fara a aduce inchinare lui Dumnezeu, "Treimei celei de o fiinta si nedespartite".

Cred ca ar fi cazul, cand ne spovedim, sa avem in vedere si aspecte de felul acesta: cat avem noi inima sus, cat avem noi inima catre Dumnezeu, cat avem inchinare catre Dumnezeu, cat suntem de angajati pentru a-I multumi lui Dumnezeu, pentru ca este bine sa avem in vedere si sa facem toate lucrurile acestea mai ales noi, calugarii, care suntem undeva intre cer si pamant. Calugarii trebuie sa fie mai presus de lumea aceasta, daca se poate sus, "deasupra lumilor, in locul minunilor".

O manastire trebuie sa fie plasata undeva mai presus de lumea aceasta, pentru ca daca o manastire este din lumea aceasta, atunci n-are rost sa existe! De ce sa existe o manastire, daca cei din ea traiesc ca si ceilalti oameni, n-au inima sus, nu aduc decat inchinare formala sau numai la anumite soroace? Daca nu aduc o inchinare continua, atunci nu sunt mai presus de lumea aceasta! Or, noi nu suntem din lumea aceasta, pentru ca Domnul Hristos a zis catre ucenicii Sai: "Voi nu sunteti din lume" (Ioan 15, 19). Daca despre noi se poate spune ca suntem din lume, daca avem constiinta ca suntem din lume, din lumea aceea pe care zicem ca am parasit-o, atunci inseamna ca nu suntem unde trebuie sa fim si nu are rost sa existam in felul acesta!

Trebuie sa facem totdeauna un efort de a ne depasi pe noi insine si de a depasi conditia obisnuita a oamenilor intru slujirea lui Dumnezeu, ca sa avem inimile sus, ca sa aducem multumire lui Dumnezeu, ca sa aducem inchinare, avand constiinta ca asa trebuie, pentru ca este "Cu vrednicie si cu dreptate a ne inchina Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, Treimei celei de o fiinta si nedespartite".

Sa ne cercetam si in privinta unor aspecte de felul acesta, cand ne spovedim. Dumnezeu sa ne ajute!

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact