Deplina actualizare a firii umane in Hristos

 

d. Deplina actualizare a firii umane in Hristos. De aceea se poate spune ca de-abia in Hristos natura umana e activata in autenticitatea si deplinatatea ei. Natura umana aduce si in Hristos vointa ei naturala. Dar modul in care e activata vointa aceasta e ales de Ipostasul divin, Care nu o activeaza niciodata contrar naturii umane. Sfantul Maxim Marturisitorul spune: "Nu este acelasi lucru a voi si a voi intr-un anume fel." Ultimul lucru il aduce subiectul.

In Hristos vointa si tendintele naturii umane nu sunt stramtorate si strambate de un subiect autonom purtat de porniri individualiste, ci de Ipostasul divin care le da o actualizare favorabila tuturor, dar si conforma cu voia lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu Cuvantul cel intrupat, departe de a impiedica sau altera tendintele voii si potentele firii umane, tocmai El le-a putut actualiza in mod autentic, in conformarea lor cu voia Lui. Iar pentru ca El a actualizat aceste tendinte in modul deplin favorabil celorlalti oameni, se poate spune ca El a personalizat in modul cel mai autentic natura umana, daca persoana inseamna o unitate care se refera intotdeauna in mod pozitiv la celelalte persoane.

Sfantul Maxim Marturisitorul zice: "Nimic din cele naturale, precum nici firea insasi, nu se opune Cauzatorului firii." Sau: "Daca Hristos a avut vointa naturala ca om, a voit totdeauna in esenta acelea pe care ca Dumnezeu le-a pus in mod natural in fire cand i-a dat existenta prin creatie. Caci n-a venit ca sa altereze natura, pe care El, ca Dumnezeu si Cuvantul, a facut-o, ci ca sa indumnezeiasca firea, pe care El a unit-o cu Sine in acelasi si unic ipostas, impreuna cu toate insusirile ei naturale, afara de pacat; pe care a unit-o in chip voit cu bunavointa Tatalui si cu conlucrarea Duhului." El ne-a scapat de alterarea firii, "pe care noi o aratam prin opozitia voii noastre" fata de Dumnezeu; ne-a scapat "prin puterea intruparii", restabilind in Sine voia noastra cea naturala.

Daca Hristos a actualizat in modul cel mai propriu naturii voia ei naturala, El a personalizat-o in modul cel mai autentic, caci nu se poate actualiza o fire decat personalizand-o. Iar daca aceasta actualizare autentica inseamna o actualizare conforma voii lui Dumnezeu, rezulta ca Ipostasul Cuvantului a personalizat in modul cel mai autentic firea umana asumata pentru ca in El Insusi, ca model al omului, se include virtual potenta caracterului personal al omului; pe langa aceea, daca ipostasul e modul de subzistenta concreta a firii, atunci Logosul divin e fundamentul ultim in care subzista concret firea oricarui om ca ipostas.

Dar nu numai voia noastra a restabilit-o Hristos in activarea ei, ci si ratiunea noastra. Caci Cuvantul lui Dumnezeu este si dreapta Ratiune personala suprema, dupa care a fost creata ratiunea personala a fiecarui om, ca sa gandeasca ratiunile lucrurilor ca chipuri ale ratiunilor Logosului divin, impreuna cu Ratiunea personala dumnezeiasca, intr-un dialog cu Ea. Dupa legatura pe care o intretinea cu ratiunea umana inainte de Intrupare, o legatura slabita prin pacat, Ratiunea personala divina Se face Ea insasi ipostasul sau subiectul ratiunii umane, aducand-o la deplina conformitate cu ratiunea Sa divina. Firea umana in Hristos se supune cu vointa, vointei Lui divine, pentru ca ratiunea ei e luminata de ratiunea divina a Lui, ca model si izvor al ei, si vede lucrurile, persoanele umane si relatiile dintre ele in mod drept si in toata profunzimea lor.

Desigur Ratiunea divina ca persoana e mai mult decat suma de principii rationale ale dreptei judecati; ea e si viata, ca izvor suprarational al ratiunii, ca adanc infinit de sensuri; iar ratiunea personala umana e si ea viata plina de sens, un adanc asemanator de sensuri. Ratiunea umana personala isi gaseste, in aceasta ipostaziere a ei in Logos, implinirea culminanta.

Logosul este astfel implinirea omului ca persoana; natura umana isi gaseste in Ipostasul divin implinirea sa ipostatica. In felul acesta, firea umana se vede implinita si pe planul ratiunii ontologice in Ipostasul ratiunii divine. Ratiunea si vointa umana asumate de Ipostasul Logosului, nestand intr-un ipostas uman propriu care sa poata individualiza folosirea ratiunii si vointei in mod contrar altora, ci fiind ipostaziate in ratiunea si vointa personala divina, care sunt modelul adevarat al lor, sunt actualizate ca ratiune si vointa intr-un mod favorabil tuturor firilor umane, avand o mare putere de atragere a lor la unitate.

Pe de alta parte, intrucat se implinea in Ipostasul rational sau suprarational divin, ratiunea umana a lui Hristos se deschidea orizontului infinit al realitatii divine si al cunoasterii ei. Umanitatea lui Hristos e transparenta Dumnezeirii si celorlalti oameni, neavand un ipostas propriu ca un posibil zid opac in fata realitatii lui Dumnezeu si a celorlalti oameni. Hristos e in gradul suprem omul pentru oameni, intrucat e omul pentru Dumnezeu sau umanitatea deschisa deplin lui Dumnezeu.

Astfel in mijlocul nostru s-a plasat un centru personal omenesc prin faptul ca Insusi Cuvantul S-a facut o persoana in rand cu celelalte. Prin aceasta El S-a facut Omul restabilit in conformitate cu Dumnezeu, Care voieste si gandeste deplin rational binele tuturor si, de aceea, si in conformitate cu toate persoanele umane, in solidaritate cu ele, cu intelegerea si cu vointa de a sluji unitatea lor. Daca singura persoana este centrul de iradiere a vietii si caldurii spirituale unificatoare, centrul de iradiere al unei vieti iubitoare si al unei puteri unificatoare nesfarsite si nestirbite de nici o umbra de egoism nu poate fi decat o persoana dumnezeiasca intrata in relatia nemijlocita cu noi oamenii, ca persoana omeneasca implinita in mod culminant.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact