Unitatea neconfundata a firilor in Hristos


f. Unitatea neconfundata a firilor in Hristos. S-a vorbit inainte despre concilierea complexitatii continutului Ipostasului si a unitatii Lui desavarsite; de asemenea, despre implinirea firii si persoanelor umane prin faptul ca Logosul devine ipostasul direct al firii umane si ipostasul ultim al persoanelor omenesti. Ambele acestea isi au corolarul in faptul ca cele doua firi sunt unite in El in mod neimpartit, nedespartit, neschimbat si neamestecat.

Dintre adverbele acestea, adverbul "neimpartit" se refera direct la Persoana lui Hristos, dar in Ea vede firile. Adverbul vrea sa spuna ca Ipostasul cel unul al lui Hristos, Acelasi nascut din Tatal inainte de veci si din Fecioara Maria, in timp, nu Se imparte din cauza ca are doua firi, ci ramane neimpartit, cu toate ca firile ramase intacte nu se confunda si nu se schimba in definitia lor, deci nici una nu inceteaza a ramane in El ca ceea ce este. Celelalte trei adverbe se refera in mod direct la firi, dar ele sunt valabile din cauza unitatii Persoanei. Firile sunt nedespartite nu in sensul unei simple legaturi exterioare, ci in sensul unei interpenetrari pentru eternitate, datorita unitatii Ipostasului. Dar in acelasi timp interpenetrarea si imprimarea uneia in alta nu le schimba esenta, nu le confunda.

Unitatea neconfundata a firilor in Ipostasul cel unul este asa de desavarsita, ca ele nu pot fi despartite, ba nici macar distinse in realitate, ci numai prin cugetare. Dar aceasta nu inseamna totusi incetarea lor de a exista in Hristos cel Unul, ci persistarea lor neschimbata. Distingerea lor numai prin cugetare inlatura nestorianismul bipersonal in Hristos; persistarea lor inlatura monofizismul. Astfel distinctia lor numai prin cugetare implica si nedespartirea si neschimbarea firilor. Ca atare distinctia lor numai prin cugetare implica indumnezeirea firii omenesti si umanizarea Cuvantului. Leontiu de Bizant zice: "Deci asa este si cu despartirea: nu e cugetata inainte de lucrurile in care ea se vede; dar nici unirea; ci cand sunt lucrurile si dupa unirea lor si cum se cuvine (unirii). Adica omenitatea unita se desparte de Dumnezeire prin cugetare, si nu in act. Iar despartirea prin cugetare nefiind inainte de lucruri, nici inainte de unirea lor, se vede in ele pentru neschimbarea lor; si ei nu-i urmeaza cele ce urmeaza despartirii in fapt."

Neputinta de a desparti in mod real firile vazute in unitatea Persoanei lui Hristos a permis Bisericii sa foloseasca in Sinodul V ecumenic si expresia: Persoana lui Hristos e "din doua firi", dar cu conditia ca aceasta expresie sa nu fie inteleasa ca anuland sau confundand cele doua firi intr-una singura. Aceasta ar oferi o baza pentru intelegerea cu vechile Biserici orientale, cum s-a intentionat si in timpul Sinodului V ecumenic. Canonul 8 al Sinodului V ecumenic spune: "Daca cineva marturisind ca unirea s-a facut "din doua firi" sau spunand "o fire a lui Dumnezeu Cuvantul intrupat," nu intelege acestea asa cum au invatat Parintii, ca, realizandu-se unirea dupa ipostas din firea dumnezeiasca si omeneasca, S-a constituit un Hristos, ci din aceste cuvinte deduce ca este o singura fire sau fiinta a Dumnezeirii si a trupului lui Hristos, sa fie anatema." Dar in canonul 7 Sinodul condamna la fel pe cei ce, asemenea lui Nestorie, folosindu-se de expresia "in doua firi" nu recunosc ca "din ele" s-a constituit prin unire un singur ipostas fara sa se desfiinteze deosebirea lor si nu le disting numai prin cugetare, ci in mod real ca doua ipostasuri. Acestia "sa fie anatema".

Dar faptul ca e unul Ipostasul celor doua firi, iar ele nu se confunda, face ca Ipostasul divin sa se cunoasca si prin firea omeneasca, iar aceasta are ca efect umanizarea Cuvantului si indumnezeirea firii omenesti. Neschimbarea firii omenesti nu inseamna decat neiesirea din "definitia" ei, nu mentinerea ei in nedesavarsire si neputinta ei de a fi umpluta de viata dumnezeiasca. Materia ochiului nu inceteaza de a fi materie prin faptul ca e organ al vederii constiente, prin faptul ca prin ochi stralucesc intelesuri, prin faptul ca n-o mai simtim cand vedem prin ea, prin faptul ca ea e coplesita de spirit.

Ce inseamna, pozitiv, umanizarea Ipostasului divin intrupat si indumnezeirea firii omenesti asumate? Ne-o spun toti Parintii orientali. Leontiu de Bizant zice: "Ale Unuia si Aceluiasi sunt toate aceste fapte, desi provin din firi diferite; ale Unuia, (numit) cand Dumnezeu, cand om. Caci a suportat toate cate a trebuit sa suporte omul: a fost nascut, a fost alaptat, a crescut si ajungand la 30 de ani S-a botezat, iar dupa botez a inceput sa faca semne si sa invete pe iudei, iar la 33 de ani a fost rastignit si a inviat a treia zi si S-a inaltat cu trupul la ceruri si sade de-a dreapta Tatalui si Acelasi este Cel ce va veni la inviere sa judece viii si mortii."

Carti Ortodoxe

Cuprins

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact