Sinodalitatea episcopatului si conditionarea ei de sobornicitatea Bisericii


h. Sinodalitatea episcopatului si conditionarea ei de sobornicitatea Bisericii.

Dreptul episcopilor in savasirea Tainelor fiind egal, iar hirotonia fiecaruia dintre ei savasindu-se de mai multi episcopi in comuniune, in comuniune se exercita si hotaraile lor in chestiuni de invatatura. Caci invatatura nu e un domeniu pentru sine, ci prin ea se exprima lucrarea mantuitoare a lui Hristos in Biserica, lucrare ce se savaseste in mod principal prin Taine. Subiectul propriu-zis al propagarii si lamuririi invataturii despre lucrarea mantuitoare a lui Hristos este Hristos Insusi, prin Duhul Sfant. Dar Hristos invata prin toate madularele trupului Sau tainic, caci in toate lucreaza si in toate se lumineaza intelesul acestei lucrari si caracterul ei si in mod principal prin treptele ierarhiei, pe baza savasirii Tainelor de catre ea, iar si mai special prin episcopat, in comuniune actuala cu tot corpul Bisericii. Caci in tot corpul lucreaza Hristos ca Arhiereu-Miel, ca Invatator si Pastor prin mijlocirea vizibila a ierarhiei.

Tinerea lucrarii de pastor de suflete (conducator spre mantuire) in stransa legatura cu aceea de savasitor al Tainelor, sau de jertfitor si jertfa prin puterea arhieriei lui Hristos, Care e in acelasi timp si jertfa (imparatia Mielului injunghiat), ajuta sa nu se prefaca lucrarea de pastorire a preotilor si episcopilor in acte de dominare, si ar fi fost in masura sa opreasca iesirea episcopului Romei din interconditionarea comuniunii.

Conducerea ca pastorire a sufletelor spre mantuire e totdeauna o slujire; ea are caracter duhovnicesc, caci e de la Duhul Sfant, impreuna cu harul preotiei. Ea nu urmareste altceva decat mantuirea credinciosilor ca si celelalte slujiri ale preotiei, sau punerea lor in relatia de iubire nesfasita cu Hristos si intreolalta. Ea se conduce dupa pilda Mantuitorului, Care n-a venit sa I se slujeasca, ci sa-Si dea sufletul Sau ca jertfa pentru multi (Mt. 20, 25-28).

Sfantul Apostol Pavel se socotea pe sine "slujitor" (diavkono"), "frate" si "impreuna-lucrator", nevrand "sa stapaneasca asupra credintei" crestinilor care "au fost chemati la libertate", incetand sa fie "sclavii oamenilor" (I Cor. 3, 5 urm., 24; Gal. 5, 13; II Cor. 1, 24).

De aceea "puterea pe care i-a dat-o Domnul" o folosea "spre zidire, si nu spre daramare" (II Cor. 13, 10). In special episcopul nu trebuie sa uite niciodata ca "cel ce e chemat la episcopat nu e chemat la domnie (ad principatum), ci la slujirea (ad servitutem) intregii Biserici".

Astazi teologii catolici "progresisti" (Hans Kung) interpreteaza primatul papal ca "primat al slujirii" si papei ii convine aceasta infrumusetare exterioara a fetei primatului. In sensul acesta ar vrea el sa interpreteze cuvantul Domnului: "Cine va vrea sa fie intre voi primul, sa fie slujitorul vostru" (Mt. 20, 26). Deci papa "vrea" sa fie intaiul, prin faptul ca declara ca este in exclusivitate slujitorul tuturor. Dar Hristos da in aceste cuvinte fiecaruia indemnul sa fie intaiul in slujire; aceasta nu e un privilegiu al unei singure persoane. Iar aceasta aplecare a fiecaruia in fata celorlalti are ca rezultat comuniunea, iar in cazul episcopului, sinodalitatea, in care fiecare vrea sa fie conditionat de ceilalti, vrea sa tina seama de judecata celorlalti, chiar in slujire.

Biserica este in totalitatea ei de corp al lui Hristos infailibila, pentru ca infailibil este Hristos, iar El exercita intreita slujire in ea ca intreg. De infailibilitatea Lui se impartaseste deci Biserica in intregime, intrucat intreaga se impartaseste de intreita Lui slujire. Episcopatul ia in materie de credinta hotarai in mod infailibil, tocmai pentru ca le ia in numele Bisericii si in legatura interioara cu ea si tinand seama de gandirea Bisericii legata de viata ei in Hristos.

Si aceasta o poate face episcopatul, pentru ca le ia in comuniune. Si comuniunea asigura nu numai pe fiecare episcop, ci si pe toti la un loc impotriva veleitatii dictatoriale in Biserica. Fiecare si toti impreuna sunt limitati in exercitatea dreptului de hotarae in materie de credinta, de interconditionarea lor reciproca, dar si de faptul ca ei cauta impreuna acordul intre ei in acordul cu traditia de totdeauna a Bisericii, prin aceea ca isi pun reciproc o frana fata de orice veleitate de stapanire pe care ar incerca sa o manifeste unul sau altul. Istoria Bisericii Ortodoxe dovedeste ca practica sinodalitatii a ferit-o atat de orice schimbari in materie de credinta, pe care deciziile de unul singur le-au adus in catolicism, cat si de haosul opiniilor individualiste din protestantism.

Nici in catolicism, nici in protestantism nu a fost normativa traditia vie a Bisericii, practica ei de viata sacramentala si spirituala, ci, in amandoua formatiile crestine din Occident, datatoare de ton a fost o speculatie rationala individuala rupta de viata Bisericii, in sinoadele ecumenice episcopii totdeauna semnau o hotarae dogmatica, bazandu-se pe credinta si pe viata sacramentala a Bisericilor lor, mostenite prin traditie. Formulele dogmatice nu erau decat expresia concisa a acestei credinte practicate sau traite in Biserica. De aceea aceste formule s-au putut incadra in cantarile si rugaciunile Bisericii.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact