Intruparea ca unire a firii dumnezeiesti si firii omenesti in Ipostasul lui Dumnezeu Cuvantul -Formula dogmatica

 

Definirea dogmatica a Persoanei lui Iisus Hristos

Intruparea ca unire a firii dumnezeiesti si firii omenesti in Ipostasul lui Dumnezeu Cuvantul, sau in Persoana unica a lui Iisus Hristos

a. Formula dogmatica. Sinoadele ecumenice au prins intr-o formulare concisa infatisarea evanghelica si vie a Persoanei divino-umane a lui Hristos. Primul Sinod ecumenic de la Niceea si al II-lea de la Constantinopol, preluand marturisirea de credinta de la Botez a Bisericii din Ierusalim, au stabilit textul ei definitiv referitor la Iisus Hristos, in forma Simbolului niceo-constantinopolitan care marturiseste despre El pe de o parte ca e Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, de o fiinta cu Tatal, nascut inainte de veci; pe de alta, ca S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om.

Sinodul al IV-lea ecumenic dezvolta aceasta marturisire despre Hristos, declarand ca Iisus Hristos este "Unul si Acelasi Dumnezeu cu adevarat si om cu adevarat, din suflet rational si trup, de o fiinta cu Tatal dupa dumnezeire si de o fiinta cu noi dupa omenitate; intru toate asemenea noua afara de pacat; inainte de veci nascut din Tatal, dupa dumnezeire, iar in zilele de pe urma, din Fecioara Maria, Nascatoare de Dumnezeu, dupa omenitate; cunoscut in doua firi in chip neamestecat, neschimbat, neimpartit, nedespartit, deosebirea firilor nefiind desfiintata nicidecum din cauza unirii, ci pastrandu-se mai degraba insusirea fiecarei firi si concurgand intr-o persoana si intr-un ipostas."

In esenta se marturiseste deci ca Fiul lui Dumnezeu, Cel dinainte de veci, S-a intrupat si S-a facut om din Fecioara Maria, Nascatoarea de Dumnezeu, si prin intrupare s-a realizat uniunea ipostatica, sau unirea intr-un ipostas a firii dumnezeiesti si omenesti, adica o persoana in doua firi, Persoana lui Iisus Hristos.

Dar e de remarcat ca in definitie se marturiseste cu insistenta ca Iisus Hristos a existat ca Fiul lui Dumnezeu, deci ca ipostas sau ca persoana dumnezeiasca, dinainte de intrupare. Caci Iisus Hristos, nascut dupa omenitate din Fecioara Maria, e Unul si Acelasi cu ipostasul dumnezeiesc nascut din Tatal dinainte de veci. Marturisirea nu spune ca Iisus Hristos ca persoana S-a constituit de-abia prin nasterea din Fecioara Maria, prin intalnirea firii dumnezeiesti cu firea omeneasca, care inainte de aceea n-ar fi fost persoana. Acest lucru l-a pus in relief explicit Leontiu de Bizant, teologul epocii justiniene, intre altele si pentru a imprastia indoielile precalcedonienilor, care refuzau definitia de la Calcedon din inchipuirea ca prin afirmatia ca "cele doua firi concurg intr-o persoana si intr-un ipostas" nu se reda suficient unitatea lui Iisus Hristos ca persoana.

Leontiu de Bizant s-a folosit, pentru exprimarea faptului ca Iisus Hristos e Acelasi ca persoana cu Fiul lui Dumnezeu dinainte de intrupare, de termenul "enipostaziere". Ipostasul Cuvantului dumnezeiesc nu S-a unit cu un alt ipostas omenesc, ci Si-a format prin intrupare o fire omeneasca, asumata si incadrata in Ipostasul Sau cel vesnic, iar prin aceasta S-a facut si Ipostasul firii omenesti.

Prima concluzie ce rezulta de aici este ca insusi Fiul lui Dumnezeu S-a unit la maximum cu umanitatea, sau a venit in maxima apropiere de noi. Acum El nu mai ramane ca persoana in alt plan decat persoanele umane; El nu Se mai multumeste sa-Si faca simtita prezenta si eficienta ca persoana sustinatoare a persoanei rationale umane existente in mod deosebit de El ca chip al Sau si a ratiunilor lucrurilor ca chipuri deosebite ale ratiunilor Sale, cum facea inainte de intrupare si intr-un mod mai accentuat si mai vadit in Revelatia Vechiului Testament.

El nu mai poarta un dialog cu persoanele umane, ca un partener din alt plan; realitatea Sa de persoana nu mai ramane un fapt misterios in alt plan, sesizat printr-o experienta exceptionala numai de unele persoane umane, in baza unei Revelatii speciale. Acum Persoana divina a Fiului lui Dumnezeu sau a Cuvantului intra in planul experientei comune a celor care cred in El, ca o persoana din randul persoanelor umane, care insa in acelasi timp le da putinta de a o sesiza ca persoana dumnezeiasca. Inainte de intrupare, cele doua firi erau "despartite", zice Nicolae Cabasila, "pentru ca Dumnezeu era numai El, si firea omeneasca era numai ea".

Acum stim sigur ca Dumnezeu-Cuvantul e Persoana, sau o existenta asemanatoare existentei noastre personale, prin faptul ca Se face si Persoana firii omenesti, fara sa inceteze a fi Persoana firii dumnezeiesti. Prin aceasta garanteaza valoarea maxima a persoanelor omenesti si eternitatea lor. Dar aceasta arata in acelasi timp ca firea omeneasca a fost creata capabila sa primeasca pe Dumnezeu Cuvantul ca ipostas.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact