Pustnici si sihastri romani


Pustnici si sihastri romani

Inca din secolele al III-lea - al IV-lea se constata o foarte mare participare a pelerinilor la viata crestina din Tara Sfanta. Printre acestia, este consemnat un numar mare de monahi din partile noastre, cunoscuti sub numele de "besi". In "Viata Sfantului Teodosie", scrisa de episcopul Teodor de Petra, se spune ca sfantul a cladit in manastirea ce-i poarta numele patru biserici, dintre care, in a doua, "neamul besilor inalta in limba lor rugaciunile Stapanului comun" (P.G.C. XIV, Col. 505 C; Mitrea Bucur, "Magazin istoric", (X), nr. 3/1976, p. 26; Pr. Prof. D. Staniloaie "Besii in manastirile din Orient" in revista "Biserica Ortodoxa Romana", nr. 5-6/1976, p. 587-589); Ioan Moscul, in "Limonariul" sau, spune ca in Palestina existau doua manastiri apropiate, una de limba besa, si alta de limba siriana (P-G. 873; 3025 B). Acelasi lucru se afirma si in "Viata Sfantului Sava". In sprijinul acestor marturii vine si descrierea unei calatorii la Muntele Sinai, in care se aminteste de trei egumeni ce vorbeau: latina, greaca, siriana, egipteana si besa (P.L.LXXVII, 911). Important in aceasta descriere este faptul ca se face distinctie intre latina si besa.

Prezenta besilor in aceste locuri confirma convingerea ca stramosii nostri aveau o viata crestina autentica si o ravna religioasa recunoscuta in manastirile din Orient, (vezi W. Tomaschenk) "Ober Brumaria und Rosalia, nebst Bermurkunger uber den Bessischen Volksstomin", in "Sitzung sbenichte der Koiserlichen Akademie der Wisseuschaften", vol. LV, Heft I, bis. III, Dien 1867, p. 391). Apoi, ei vorbeau o limba proprie, ceea ce denota existenta unui crestinism vechi, pastrat intr-o latina diferita de cea care se vorbea la Roma.

Traditia de a merge la Locurile Sfinte a continuat secole de-a randul, uneori cu mari sacrificii si chiar cu pretul vietii, indiferent de ocupatiile straine ce se abatusera asupra Palestinei. Ea a fost practicata de calugarii din Scytia Minor, care organizau pelerinaje la Mormantul Domnului si la manastirile de pe Valea Iordanului, mai ales la marile praznice crestine, ducand ajutoare si milostenii pentru fratii crestini si pentru calugarii din tara lui Iisus. Ei ramaneau mai mult timp in aceste locuri, in unele perioade insemnate din calendarul bisericesc, mai ales in Postul Mare, apoi se intorceau in patria lor. De mentionat este si faptul ca, sub imparatul Justinian, cateva mii de "vlahi" nord-dunareni au fost stramutati in imprejurimile manastirii Sfanta Ecaterina din Sinai. Astazi mai traiesc acolo in stare nomada aproximativ 2000 de "vlahi".

O mica parte dintre ei sunt in slujba manastirii si traiesc din daniile calugarilor si ale pelerinilor. Toti sunt musulmani si vorbesc limba araba, amestecata cu unele cuvinte de origine traca.

Dupa anul 614, Tara Sfanta cade sub ocupatia persilor, iar epoca de inflorire a crestinismului ia sfarsit. Legaturile crestine si, in particular, cele monahale slabesc foarte mult. Din aceasta perioada nu mai avem marturii ale prezentei limbilor siriana si besa ca limbi oficiale de cult paleocrestine, pe langa limbile greaca si latina. Au urmat apoi perioade critice, cu unele momente mai senine, dar fara o dezvoltare spectaculoasa a vietii crestine. De abia in secolul al XV-lea se face din ce in ce mai simtita prezenta calugarilor romani in manastirile de pe Valea Iordanului.

Odata cu caderea Constantinopolului incep sa apara primele manastiri inchinate la Mormantul Domnului si la manastirea Sinai. Aceste legaturi se dezvolta si mai mult in secolele al XVI-lea - al XVIII-lea. Documentele atesta danii substantiale ale romanilor la Locurile Sfinte. Creste, de asemenea, numarul calugarilor romani pe Valea Iordanului si in Sinai. Tot in aceasta perioada, ierarhi si calugari greci poposesc in tara noastra, intre care amintim pe cei doi patriarhi ortodocsi ai Ierusalimului, Dositei si Hrisant Nottara.

In secolele urmatoare numarul calugarilor vietuitori in Tara Sfanta trecea de o suta, dintre care cei mai multi se nevoiau in pustiul Iordanului, pe Muntele Tabor si in manastirea Sfantul Sava. O statistica din anul 1935 arata ca in Tara Sfanta se nevoiau peste 70 de calugari romani, iar pelerinajele erau din ce in ce mai numeroase. In acest an se construieste la Ierusalim un camin pentru pelerinii romani, iar pe malul de vest al Iordanului se ridica prima manastire romaneasca.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact