Pustnici si sihastri romani


Pustnici si sihastri romani

Inca din secolele al III-lea - al IV-lea se constata o foarte mare participare a pelerinilor la viata crestina din Tara Sfanta. Printre acestia, este consemnat un numar mare de monahi din partile noastre, cunoscuti sub numele de "besi". In "Viata Sfantului Teodosie", scrisa de episcopul Teodor de Petra, se spune ca sfantul a cladit in manastirea ce-i poarta numele patru biserici, dintre care, in a doua, "neamul besilor inalta in limba lor rugaciunile Stapanului comun" (P.G.C. XIV, Col. 505 C; Mitrea Bucur, "Magazin istoric", (X), nr. 3/1976, p. 26; Pr. Prof. D. Staniloaie "Besii in manastirile din Orient" in revista "Biserica Ortodoxa Romana", nr. 5-6/1976, p. 587-589); Ioan Moscul, in "Limonariul" sau, spune ca in Palestina existau doua manastiri apropiate, una de limba besa, si alta de limba siriana (P-G. 873; 3025 B). Acelasi lucru se afirma si in "Viata Sfantului Sava". In sprijinul acestor marturii vine si descrierea unei calatorii la Muntele Sinai, in care se aminteste de trei egumeni ce vorbeau: latina, greaca, siriana, egipteana si besa (P.L.LXXVII, 911). Important in aceasta descriere este faptul ca se face distinctie intre latina si besa.

Prezenta besilor in aceste locuri confirma convingerea ca stramosii nostri aveau o viata crestina autentica si o ravna religioasa recunoscuta in manastirile din Orient, (vezi W. Tomaschenk) "Ober Brumaria und Rosalia, nebst Bermurkunger uber den Bessischen Volksstomin", in "Sitzung sbenichte der Koiserlichen Akademie der Wisseuschaften", vol. LV, Heft I, bis. III, Dien 1867, p. 391). Apoi, ei vorbeau o limba proprie, ceea ce denota existenta unui crestinism vechi, pastrat intr-o latina diferita de cea care se vorbea la Roma.

Traditia de a merge la Locurile Sfinte a continuat secole de-a randul, uneori cu mari sacrificii si chiar cu pretul vietii, indiferent de ocupatiile straine ce se abatusera asupra Palestinei. Ea a fost practicata de calugarii din Scytia Minor, care organizau pelerinaje la Mormantul Domnului si la manastirile de pe Valea Iordanului, mai ales la marile praznice crestine, ducand ajutoare si milostenii pentru fratii crestini si pentru calugarii din tara lui Iisus. Ei ramaneau mai mult timp in aceste locuri, in unele perioade insemnate din calendarul bisericesc, mai ales in Postul Mare, apoi se intorceau in patria lor. De mentionat este si faptul ca, sub imparatul Justinian, cateva mii de "vlahi" nord-dunareni au fost stramutati in imprejurimile manastirii Sfanta Ecaterina din Sinai. Astazi mai traiesc acolo in stare nomada aproximativ 2000 de "vlahi".

O mica parte dintre ei sunt in slujba manastirii si traiesc din daniile calugarilor si ale pelerinilor. Toti sunt musulmani si vorbesc limba araba, amestecata cu unele cuvinte de origine traca.

Dupa anul 614, Tara Sfanta cade sub ocupatia persilor, iar epoca de inflorire a crestinismului ia sfarsit. Legaturile crestine si, in particular, cele monahale slabesc foarte mult. Din aceasta perioada nu mai avem marturii ale prezentei limbilor siriana si besa ca limbi oficiale de cult paleocrestine, pe langa limbile greaca si latina. Au urmat apoi perioade critice, cu unele momente mai senine, dar fara o dezvoltare spectaculoasa a vietii crestine. De abia in secolul al XV-lea se face din ce in ce mai simtita prezenta calugarilor romani in manastirile de pe Valea Iordanului.

Odata cu caderea Constantinopolului incep sa apara primele manastiri inchinate la Mormantul Domnului si la manastirea Sinai. Aceste legaturi se dezvolta si mai mult in secolele al XVI-lea - al XVIII-lea. Documentele atesta danii substantiale ale romanilor la Locurile Sfinte. Creste, de asemenea, numarul calugarilor romani pe Valea Iordanului si in Sinai. Tot in aceasta perioada, ierarhi si calugari greci poposesc in tara noastra, intre care amintim pe cei doi patriarhi ortodocsi ai Ierusalimului, Dositei si Hrisant Nottara.

In secolele urmatoare numarul calugarilor vietuitori in Tara Sfanta trecea de o suta, dintre care cei mai multi se nevoiau in pustiul Iordanului, pe Muntele Tabor si in manastirea Sfantul Sava. O statistica din anul 1935 arata ca in Tara Sfanta se nevoiau peste 70 de calugari romani, iar pelerinajele erau din ce in ce mai numeroase. In acest an se construieste la Ierusalim un camin pentru pelerinii romani, iar pe malul de vest al Iordanului se ridica prima manastire romaneasca.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact