Cunoasterea si iubirea


Cunoasterea si iubirea

Fiecare dintre noi isi orienteaza viata catre ceva, fiecare isi cauta un sens vietii. Toti ne dorim o viata frumoasa, fara "hopuri", fara evenimente de natura sa o perturbe. Pentru a trai frumos trebuie sa reusim sa imbinam, sa armonizam - nu intamplator, termenul "armonie" desemneaza o stare de echilibru intre doua contrarii.Poate cheia ar fi imbinarea celor doua potentalitati: cunoasterea si iubirea. Fiecare dintre ele este la fel de importanta.

Mintea omului este un rezervor urias in care se "inghesuie" trecut, prezent, viitor, fapte, trairi, oameni. O actiune din prezent poate fi reflexul uneia din trecut: eterna intoarcere, despre care vorbea si Mircea Eliade ( l´éternel retour). Existenta este, de fapt, o suma a unor experiente traite, pe care le reluam , sau care se sterg din memoria subiectiva. Sunt acele legaturi despre care vorbeste Iisus. Cu locuri, cu oameni. Fiecare clipa inghesuie in substanta ei efemera ceea ce noi numim trecut, prezent, viitor. In realitate sunt numai concepte. Noi, cu mintea noastra omeneasca le inventariem astfel . Probabil mintea, inteligenta cosmica numita Dumnezeu nu are aceste categorii. Acolo totul este linear si fara limite.

Totul este, deci, in mintea noastra: viata, moartea,totul. Ea este cea care ne organizeaza existenta, conform unor principii, legitati care se inscriu in planul dumnezeirii. Ea este sediul actiunilor noastre. Toate actiunile din planul concret, material, se nasc mai intai acolo. Mintea este sediul gandurilor si acestea fac legatura intre imaterialul mintii si concretul existentei.

Daca mintea nu "coboara in inima", cum spun isihastii, deci daca omul ramane dominat numai de minte, el va fi asemenea Luceafarului lui Eminescu, "nemuritor si rece". Fara sentimente, in speta fara iubire, suntem aproape fara viata. Aceasta este, de fapt, lectia lui Iisus: este lectia iubirii. Prin iubire, totul capata sens.

Eminescu insusi va fi trait experienta traumatizanta a cunoasterii lipsite de iubire. Eva, in paradis, prin greseala, manata de curiozitate, a orientat intreaga umanitate de dupa ea spre cunoastere. Doctrinele orientale anterioare crestinismului privilegiaza aspectul cunoasterii. A trebuit sa vina Iisus ca Iubirea sa fie reinstaurata ca esenta a trairii religioase. Totul se rezuma la acest sentiment atat de frumos, dar atat de greu de atins: "daca dragoste nu e, nimic nu e".

Cunoasterea este, insa, la fel de importanta. Daca ne-am intreba de fiecare data pentru ce infaptuim ceva , lipsa de sens a multora din actiunile noastre ar iesi la iveala . Traim uneori ca niste orbi, intr-o lume ale carei legi ne scapa. Nu facem nici cel mai mic gest pentru a le afla. Ne lasam "traiti", ne lasam dusi fara nici cel mai mic gest de revolta. Dorinta de cunoastere ne lipseste cu desavarsire. Dependentele de toate felurile, ca o trasatura a acestui veac in care traim, sunt expresia suprema a acestei neputinte: ajungem sa fim stapaniti de obiceiuri, fara a mai avea constiinta lipsei lor de sens si fara a ne mai intreba daca ceea ce facem este bine sau rau.

Solutia ar fi sa ne intrebam mereu, sa cautam dincolo de actiunile noastre concrete, sensul lor profund. Daca am cauta sa constientizam ceea ce facem, chiar si in actele simple, cum este acela de a manca, ne-am reorienta probabil modul de hranire, am cauta sanatatea si nu placerea. Daca ne-am intreba de fiecare data "De ce fac lucrul acesta, imi este folositor trupului, sufletului, este indreptat catre binele meu sau al celor din jur?".

Existenta trebuie orientata catre aspecte superioare: arta, religie. De fapt catre valorile esentiale: Frumosul, Binele. Si nu numai atat. Pentru a ne asigura ca ceea ce facem este intotdeauna pozitiv, ar trebui sa ne orentam catre fapte menite sa serveasca binele general si nu, dimpotriva, interese egoiste. Vom simti atunci ca nu traim in zadar. Si starea de echilibru psihic o va marturisi. Un om care isi dedica viata semenilor nu poate fi decat un om echilibrat, o personalitate pozitiva. Este cazul artistilor, al oamenilor de stiinta, care incearca sa faca ceva, sa daruiasca ceva din ei pe altarul iubirii de semeni. Este cazul, mai ales, al oamenilor religiosi, preoti, prelati, dar si oameni simpli, umili si necunoscuti, care daruiesc celorlalti propriul suflet, prin rugaciune.

Rugaciunea este, probabil, forma cea mai inalta de jertfa pe altarul iubirii, forma cea mai profunda de iubire. Si aceasta pentru ca, de multe ori, actiunile noastre din planul real, material, desi indreptate spre bine, pot sa nu-l slujeasca, asa cum ne-am astepta. De multe ori faptele noastre crestine se reduc la niste automatisme, pentru ca "asa trebuie", "asa se face"sau prin actiuni presupus caritabile, nu facem altceva decat sa sporim un viciu. De aceea rugaciunea este forma cea mai adanca si mai frumoasa de jertfa: ne adresam lui Dumnezeu, rugandu-l pe El sa indeplineasca ceea ce, de multe ori, nu ne sta noua in putinta. Prin trairea religioasa, nu mai suntem niste bieti orbi care nu vad nimic din ceea ce-i inconjoara, ajungem sa avem un sistem de valori, sa constientizam mai intens ceea ce facem in plan material, pentru ca ne raportam si la un "dincolo" care va fi o consecinta a ceea ce facem aici. Raportandu-ne mereu la Dumnezeu ca Esenta, ca sursa a Binelui suprem, avem niste "chei" care ne deschid noi orizonturi. Prin Dumnezeu avem si cunoastere si iubire.

Carti Ortodoxe
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact