Gandul curat


Gandul curat

Desi avem impresia ca traim in plan fizic, material, adevarata viata se desfasoara in mintea noastra, in planul mental, si in cel al sentimentelor. Daca reflectam bine, majoritatea actiunilor, a ceea ce infaptuim, vine ca urmare a unui gand. Mecanismul este urmatorul: odata ideea aparuta in minte, eul nostru incearca sa o puna in practica, sa o concretizeze, sa o "materializeze" (la fel se intampla si cu sentimentele). De unde ne vin gandurile, cum se nasc ele? In mare masura din interactiunea cu ceilalti, din spirit de imitatie (cand dorim sa infaptuim ceva ce am vazut la un altul). Exista ganduri legate de semenii nostri, exista ganduri persistente, ganduri efemere, care se sting ca niste baloane de sapun si ganduri care vin probabil dintr-o alta sfera decat cea perceptibila cu simturile noastre. E greu de inventariat multitudinea gandurilor pe care le avem in fiecare clipa. Uneori mintea este un adevarat stup, un bazait continuu.

Pentru cineva care isi doreste sa practice trairea religioasa, mintea trebuie sa se elibereze de tot ceea ce este superfluu, de micile obsesii, de gandurile persistente. De aceea una din cai este rugaciunea lui Iisus. Desi repetitia in sine pare oarecum lipsita de sens, ea are rolul de a ne face sa ne dominam mintea, s-o stapanim, sa o canalizam catre Dumnezeu. Altfel, lasata libera, ea tinde sa ne acapareze existenta. Si cate din gandurile pe care le avem in timpul unei zile sunt ganduri curate, de pace, de iubire? De cele mai multe ori gandim "rau", ne inchipuim tot felul de lucruri despre semenii nostri. In limbaj duhovnicesc aceste ganduri sunt numite "de judecata" si "de osanda". Dam vina foarte usor pe cei din jurul nostru, considerand ca ceea ce ni se intampla este din vina lor. Si asa se ajunge foarte usor la inamicitii, conflicte.

Ce ar trebui sa facem pentru a optimiza sfera aceasta a vietii noastre? Ar trebui sa "acceptam" numai gandurile pozitive, de iubire. Sa nu permitem gandurilor rele sa ne invenineze existenta. Sfintii spun ca acestea sunt opera celui rau, psihologii vorbesc despre complexe, traume, pulsiuni. Oricare ar fi termenii pe care i-am folosi, nu exista decat o certitudine: daca vrem sa traim frumos, in armonie cu noi insine, cu semenii, cu divinitatea, trebuie sa cultivam gandurile bune. S-ar putea ca gandurile sa reflecte starea "duhovniceasca" sau treapta la care sufletul nostru a ajuns in urcusul catre asemanarea cu Dumnezeu: daca avem multe ganduri ostile e clar ca nu suntem prea sus; daca dimpotriva, reusim sa avem in majoritate ganduri frumoase, curate, de iubire, e semn ca suntem "pe cale".

Astfel, gandurile pot deveni un "barometru duhovnicesc", un instrument menit sa ne propulseze catre Dumnezeu sau, dimpotriva, sa ne faca sa cadem.

E mult mai greu sa te lupti cu gandurile decat cu trupul - mintea "curata", eliberata, apare pe una din ultimele trepte ale urcusului duhovnicesc. Fiecare suntem un fel de aparat de emisie si receptie a gandurilor. Multe din trairile pe care le consideram proprii sunt de fapt ale celor din jur. Prin rugaciune, legaturile dintre noi se activeaza si mai tare. Fiecare, luptand cu sinele sau egoist (egoul), ii poate ajuta pe cei din jur.

Gandurile negative atrag realitati negative - in popor se spune "a cobi", iar ceea ce facem se poate intoarce asupra noastra: daca osandim, vom fi osanditi, daca mintim, vom fi mintiti, daca uram, vom fi urati. Dar daca iubim, vom fi iubiti.

Realitatea fizica se supune spiritului. Atunci cand vezi raul din ceilalti, acesta exista cu siguranta si in tine sau intra in tine. Linistea vine din curatirea mintii (de ganduri) si din curatirea inimii (de afecte negative). Pentru ca harul lui Dumnezeu sa patrunda in noi trebuie ca in minte sa fie liniste.

Prin rugaciune, care este de fapt gandul pozitiv directionat catre cineva, putem schimba chiar "amprenta" negativa a unui suflet, inlocuind-o cu una pozitiva. Cu alte cuvinte, incercam sa vedem in el stropul lui de dumnezeire, frumosul, sa-l scuzam daca face rau, rugandu-l pe Dumnezeu sa-i arate greseala, daca ea exista cu adevarat, si sa-l indrepte spre bine.

Inlocuim deci "raul" din el (raul s-ar putea sa nici nu existe in el, sa fie de fapt modul nostru de a-l vedea, poate deformat) cu "binele". Odata alungat din minte, raul nu se mai manifesta nici in plan fizic. Poate ca, de fapt, aceasta face Iisus, care fiind foarte pur din punct de vedere spiritual , reuseste foarte usor cand vindeca atatia bolnavi: le alunga din minte ideea de boala, deci negativul, inlocuind-o cu pozitivul.

Orice actiune, orice persoana, are in sine si bine si rau . Cu cat sufletele noastre devin mai curate, cu atat vedem mai mult bine in jur. Nimic insa nu are existenta obiectiva. Totul exista in masura in care exista in constiinta noastra. Forta uriasa a cuvantului - un cuvant (o parere, o idee) te poate influenta, iti poate schimba existenta.De aici si forta blestemului.

Carti Ortodoxe
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact