Codul juridic de la Teodosie al II-lea la Justinian


Codul juridic de la Teodosie al II-lea la Justinian

Pentru a conduce pe oameni, Legea divina nu era de ajuns, ori Justinian a fost mostenitorul unei situatii juridice destul de confuze. Cele cateva date mentionate mai sus marcheaza cu siguranta politica externa a lui Justinian, dar au mai putina greutate fata de opera juridica realizata in vremea sa. Cu alte cuvinte Corpus Juris Civilis este incoronarea si punere la punct definitiva a lucrarilor anterioare. Datorita imperfectiunilor intalnite in Codexul Teodosian, a abundentei legislative din vremea imparatilor din a doua jumatate a secolului al V-lea (Leon, Zenon, Anastasius) se impunea o opera de sinteza. Pentru realizarea acestei lucrari Justinian a avut concursul unor juristi de seama, intre care amintim pe Trebonian. Totul a inceput la 13 februarie 528, atunci cand Justinian numeste o comisie formata din 7 membri, in frunte cu Trebonian, avand misiunea de a reuni intr-un cod toate constitutiile (legile) imperiale in vigoare, de la Hadrian (117-138) si pana in secolul al VI-lea, eliminand elementele care nu mai corespundeau cerintelor timpului. Comisia trebuia sa utilizeze Codexul Teodosian precum si culegerile particulare alcatuite in timpul lui Diocletian : Codex Gregorianus si Codex Hermogenianus. Demersul lui Justinian s-a concretizat pe 7 aprilie 529, cand lucrarea intitulata Codex Justinianus a fost gata. La 15 decembrie 530, imparatul numeste o noua comisie formata din 16 membri, pusa sub conducerea aceluiasi Trebonian cu misiunea de a codifica lucrarile de interpretarea legilor (jurisprudenta) juristilor romani din secolele II-III. Dupa trei ani lucrarea a fost gata si publicata la 16 decembrie 533 sub numele de Pandecte sau Digeste. La 21 noiembrie 533 a aparut o alta lucrare intitulata Institutiones, realizata din insarcinarea lui Justinian de catre Teofil si Dorotei, profesori la scolile de drept din Constantinopol si Beyruth, precum si de consacratul Trebonian. Lucrarea era de fapt un manual elementar de drept, pus la indemana studentilor in drept si care prezenta un material selectionat din Codex Justinianus si Digeste, fiind impartit in 4 carti. Numarul mare de legi promulgate de Justinian in cursul celor 5 ani scursi de la aparitia lui Codex Justinianus (529) a impus publicarea unei noi editii inbogatite a Codexului amintit si care va apare sub numele de Codex repetitae praeselectionis la 16 noiembrie 534, in 12 carti.

Legile promulgate intre anii 535-565 au purtat numele de Novellae, adica legi noi in numar de 154 si redactate in marea lor majoritate in limba greaca. Unele dintre aceste legi faceau referire si la teritoriul tarii noastre, dandu-ne informatii despre viata politicasi religioasa din acesta zona a Imperiului. Astfel Novela a XI-a ne vorbeste de arhiepiscopia Iustiniana Prima, intemeiata de Justinian in anul 535 si care avea in subordine doua episcopii din Banat, Lederata si Recidiva.

Toate lucrarile juridice publicate pe vremea lui Justinian au primit din partea juristilor Universitatii din Bologna, incepand cu secolul al XII-lea, denumirea de Corpus Juris Civilis. Cel care adesea este numit "ultimul imparat roman" si "primul bazileu bizantin", a ramas in istorie si prin numeroasele sale initiative legislative. Atat faimosul sau cod de legi, cat si Digeste, Institutiones sau Novelele, reflectau de fapt visul unei ordini universale crestine si romane. Fragmente intregi din aceasta legislatie tratau despre Biserica, despre disciplinasi morala, accentuand conceptia bizantina si medievala asupra Bisericii si societatii. Chiar daca principalele directii ale acestei legislatii urmareau principii stabilite deja din vremea lui Constantin cel Mare si Teodosie I, contributia lui Justinian ramane profunda. Nenumaratele sectiuni ale Codului sau vorbeau despre proprietatea bisericeasca, despre datoriile clerului, despre drepturile episcopale in cadrul societatii, despre disciplina calugarilor sau despre masurile care trebuiau luate impotriva ereticilor. La randul lor Novelele 6 si 123 reprezinta un fel de constitutie a Bisericii Imperiale. Intemeiate esential pe legislatia canonica existenta promulgata la Sinoadele Ecumenice, aceste texte depaseau cadrul strict si legiferau in domenii despre care sinoadele nu aminteau nimic. De exemplu Justinian interzicea hirotonia ca episcop a celor care aveau sotii sau copii sau formula faimosul sistem al "pentarhiei", conform caruia Biserica Universala trebuia condusa de 5 patriarhi: Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia si Ierusalimul. Sistemul nu a functionat in mod real niciodata, schisma monofizita eliminand de la inceput influenta Alexandriei si Antiohiei; rezulta mai degraba o suprematie de facto a Constantinopolului in Orient si o autoritate redusa a celorlalte patriarhate ortodoxe.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact