Conflictul dintre papa Grigorie si Biserica de la Constantinopol


Conflictul dintre papa Grigorie si Biserica de la Constantinopol

In ciuda raporturile bune dintre papa Grigorie cel Mare si Imperiu, intre episcopul Romei si cel de la Constantinopol au aparut in aceasta perioada unele neintelegeri. In anul 595, papa anula in mod oficial condamnarea a doi clerici greci, Ioan si Atanasie, acuzati de erezie de catre patriarhul Ioan Postitorul. Mai mult decat atat papa i-a invitat pe cei doi la Roma. Cazul ilustreaza faptul ca Grigorie era constient de pricipatus roman definit de predecesorii sai. El era gata sa largeasca semnificatia canoanelor sinodului de la Sardica din 343, care permiteau Romei anularea sentintelor altor mitropolii si stabilirea unor curti de appel, din care urmau sa faca parte episcopii diocezelorvecine. In cazul celor doi clerici mentionati, Grigorie a adoptat o procedura directa, cazul fiind judecat la Roma. Cu toate acestea el nu nega locul al doilea dupa Roma al episcopului de la Constantinopol si inaintea Alexandriei. Aceasta ordine, care fusese stabilita la Sinodul de la Constantinopol din 381, dar contestat de Leon in secolul al V-lea, aparea in scrisoarea lui Grigorie din 590, prin care anunta alegerea sa. Acest realism al papei cu privire la pozitia scaunului "Noii Rome", nu-l va impiedica sa protesteze impotriva titlului de "patriarh ecumenic" folosit de Ioan Postitorul. Contestat si de predecesorul lui Grigorie, Pelagiu al II-lea in 588, titlul fusese utilizat de mai multe ori de catre Ioan Postitorul in corespondenta sa cu Roma din 595 cu privire la preotii Ioan si Atanasie. In scrisorile adresate patriarhului Ioan Postitorul, imparatului Mauriciu si imparatesei Constantina, papa Grigorie demonstra o necunoastere a semnificatiei termenului de "ecumenic".

Folosit mai inainte de catre patriarhii Alexandriei, Constantinopolului si a altor scaune, chiar si de Roma, titlul de "ecumenic" (oikoumenikos) afirma o autoritate in cadrul "pamantului locuit" (oikoumene), termen care desemna in mod practic Imperiul. El era aplicat de facto numai patriarhului de la Constantinopol. In constiinta bizantina nu se punea problema negarii autoritatii "apostolice" si morale a vechii Rome, deoarece titlul era folosit si in cazul episcopului de la Roma. Asimilarea sa la sfarsitul secolului al VI-lea, reflecta probabil dorinta episcopilor de la Constantinopol de a-si face cunoscuta influenta „imperiala" asupra rezistentei monofizite. Cu toate acestea, Grigorie cel Mare a dat acestei probleme o dimensiune ecleziologica care demonstra pe de-o parte ca folosirea excesiva a unor titluri bizantine era straina spiritului latin, iar pe de alta parte ca existenta unui "episcop universal" era exclusa, aici fiind inclus si el.

Prin traducerea incorecta a cuvantului "ecumenic" cu "universal", papa il acuza pe patriarhul Ioan de un orgoliu de neiertat. "Luandu-si titlul de episcop universal" scria papa Grigorie imparatului, patriarhul de la Constantinopol "juca practic rolul antihristului, deoarece chiar si Apostolul Petru, caruia Hristos i-a incredintat turma Sa, nu l-a numit niciodata episcop universal".

El insista asupra acestei idei, pe care o strecoara in scrisorile adresate colegilor sai, patriarhii Anastasie al Antiohiei si Evloghie al Alexandriei. Rezultatul a fost nefavorabil, in raspunsul sau, Anastasie insinuand ca papa a reactionat astfel din gelozie. La randul sau, Evloghie era ceva mai conciliant, spunand ca pentru "a-l asculta pe Grigorie", nu va folosi pentru colegul sau de la Constantinopol titlul de ecumenic. Mai mult decat atat pentru a place lui Grigorie, Evloghie i se adresa cu titlul de papa universal, care nu avea nimic exceptional, fiind folosit des pentru episcopul de la Roma. Cu toate acestea papa Grigorie cel Mare protesta: "...Eu va cer sa nu mai folositi acest titlu, atunci cand vorbiti de mine. Eu stiu cine sunt, iar voi cine sunteti. Prin rang voi sunteti fratele meu, dupa morala parintele meu. Eu nu am dat un ordin, ci numai am indicat ce mi s-a parut ecesar.

Am spus ca voi nu trebuie sa folositi titlul de episcop universal, atat pentru mine cat si pentru altii. Onoarea mea este Biserica Universala, vigoarea unita a fratilor mei. Ceea ce ma onoreaza cu adevarat este faptul ca nimeni nu refuza onaorea ce i se cuvine. Sa dispara cuvintele care pot spori vanitatea si care ranesc milostenia".

La moartea patriarhului Ioan Postitorul in 595, succesorul sau a continuat sa foloseasca titul de "patriarh ecumenic", iar imparatul Mauriciu va ordona papei ca subiectul sa fie inchis. Este greu de crezut ca papa Grigorie a transformat conceptia autoritara a primatului, pe care o aveau predecesorii sai, Victor si Stefan, Damasus, Leon sau Ghelasie. Grigorie nu era in opozitie cu conceptiile contemporanilor sai, iar ecleziologia papala exprimata in Decretum Gelasianum ii era straina. Ca toti papii din aceasta perioada, papa Grigorie se considera drept un succesor al lui Petru, pe care-l aprecia ca sursa a puterii episcopale, dar nu vedea Roma ca pe o putere dominanta in raport cu ceilalti episcopi. El este deci un martor al "ecleziologiei comuniunii", care a pastrat unitateadintre Orient si Occident de-a lungul primului mileniu al istoriei crestine.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact