Periodizarea istoriei bizantine


Periodizarea istoriei bizantine

Delimitarea in timp a Imperiului bizantin a fost destul de fluctuanta. Nu insasi pentru anul caderii sale: Imperiul ia sfarsit odata cu ultimul sau suveran, Constantin al XI-lea, in dimineata zilei de 29 mai 1453. In schimb, data sa de nastere ramane controversata, chiar daca bizantinii nu au avut nici o ezitare asupra ei: Imperiul lor incepe odata cu Augustus, fapt in buna parte adevarat pentru ca evolutia de 15 secole, de la principat la ultimul basileu, a consemnat o serie de mutatii fara a inregistra veritabile rupturi. Inceputul istoriei bizantine este stabilit de diversi cercetatori in functie de momentul pana la care ei considera ca se poate vorbi inca de Imperiul Roman. Ei s-au oprit la urmatoarele date:

- anul 284, momentul urcarii pe tronul Imperiului Roman a imparatului Diocletian (284-305), cel care a introdus o serie de reforme militare si administrative, care vor dura si in vremea succesorilor sai.

- anul 330, cand a fost inaugurat orasul Constantinopol, noua capitala a Imperiului.

- anul 395, atunci cand, dupa moartea lui Teodosie I cel Mare, Imperiul a fost impartit in cel de Rasarit si cel de Apus.

- anul 476, care corespunde momentului caderii Romei in mainile herulilor lui Odoacru si a ultimului imparat roman, Romulus Augustus.

- domnia imparatului Justinian, care reprezinta o etapa noua pe plan militar, politic, cultural si artistic.

- anul 632, momentul declansarii cuceririlor arabe in Orient, cu consecinte economice si politice nefaste pentru Imperiul bizantin.

-  prima jumatate a sec. al VIII-lea, mai precis anul 717, cand pe tronul Imperiului a ajuns Leon al III-lea, initiatorul iconoclasmului.

Dupa parerea noastrasi a altor istorici, inceputul istoriei bizantine trebuie asezat in timpul domniei lui Constantin cel Mare, mai precis odata cu intemeierea Constantinopolului. Transformarea vechiului Byzantion in capitala Imperiului a atras dupa sine o serie de schimbari structurale in organizarea administrativa, economica, militara, economicasi politica a statului. Un alt element esential care a avut loc tot acum, a fost introducerea crestinismului ca religie libera prin edictul de la Milan si prin masurile de sprijinire luate dupa aceea de Constantin cel Mare. Din punct de vedere teologic, Sinodul de la Niceea din 325, reprezintasi el o rascruce, intrucat este momentul din care religia crestina incepe sa se manifeste in mod liber, trecandu-se de asemenea la elaborarea invataturilor sale dogmatice. De aceea prima etapa din Istoria bizantina o putem delimita intre 324 si 632, o perioada numitasi romana tarzie, din cauza predominarii elementelor romanice sau etapa proto-bizantina.

A doua perioada este aceea a evului mediu bizantin care este cuprinsa intre anii 632-1204, cu doua etape: 632-1025, perioada evului mediu bizantin timpuriu si perioada medievala bizantina tarzie, de la 1025 la 1204. Anul 1204 constituie momentul in care Imperiul bizantin este destramat in urma cruciadei a IV-a si se formeaza pe o buna parte a teritoriului sau Imperiul latin de rasarit cu capitala la Constantinopol si alte regate si despotate occidentale. Imperiul latin de rasarit va dura 57 de ani, pana in anul 1261, cand bizantinii vor reusi sa recucereasca Constantinopolul. De asemenea, anul 1204 reprezintasi momentul in care Imperiul bizantin, izgonit din Constantinopol si de pe o buna parte a Peninsulei Balcanice si a Asiei Mici, se va reorganiza in trei centre: Niceea, sub conducerea imparatilor dinastiei Lascarizilor, Trapezunt condus de Comneni si Arta, in Epir, sub dinastia Anghelilor.

Etapa tarzie bizantina este cuprinsa intre 1204-1453, fiind caracterizata de numeroase dificultati politice, economice si sociale, atat pe plan intern cat si pe plan extern. Ziua in care a cazut Constantinopolul nu va reprezenta si disparitia completa a Bizantului, formula lansata de Nicolae Iorga, "Bizant dupa Bizant", exprimand foarte bine continuitatea civilizatiei bizantine si dupa 1453, atat pe teritoriul fostului Imperiu, cat mai ales in teritoriile libere: Tarile Romane, Rusia, Italia.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact