Periodizarea istoriei bizantine


Periodizarea istoriei bizantine

Delimitarea in timp a Imperiului bizantin a fost destul de fluctuanta. Nu insasi pentru anul caderii sale: Imperiul ia sfarsit odata cu ultimul sau suveran, Constantin al XI-lea, in dimineata zilei de 29 mai 1453. In schimb, data sa de nastere ramane controversata, chiar daca bizantinii nu au avut nici o ezitare asupra ei: Imperiul lor incepe odata cu Augustus, fapt in buna parte adevarat pentru ca evolutia de 15 secole, de la principat la ultimul basileu, a consemnat o serie de mutatii fara a inregistra veritabile rupturi. Inceputul istoriei bizantine este stabilit de diversi cercetatori in functie de momentul pana la care ei considera ca se poate vorbi inca de Imperiul Roman. Ei s-au oprit la urmatoarele date:

- anul 284, momentul urcarii pe tronul Imperiului Roman a imparatului Diocletian (284-305), cel care a introdus o serie de reforme militare si administrative, care vor dura si in vremea succesorilor sai.

- anul 330, cand a fost inaugurat orasul Constantinopol, noua capitala a Imperiului.

- anul 395, atunci cand, dupa moartea lui Teodosie I cel Mare, Imperiul a fost impartit in cel de Rasarit si cel de Apus.

- anul 476, care corespunde momentului caderii Romei in mainile herulilor lui Odoacru si a ultimului imparat roman, Romulus Augustus.

- domnia imparatului Justinian, care reprezinta o etapa noua pe plan militar, politic, cultural si artistic.

- anul 632, momentul declansarii cuceririlor arabe in Orient, cu consecinte economice si politice nefaste pentru Imperiul bizantin.

-  prima jumatate a sec. al VIII-lea, mai precis anul 717, cand pe tronul Imperiului a ajuns Leon al III-lea, initiatorul iconoclasmului.

Dupa parerea noastrasi a altor istorici, inceputul istoriei bizantine trebuie asezat in timpul domniei lui Constantin cel Mare, mai precis odata cu intemeierea Constantinopolului. Transformarea vechiului Byzantion in capitala Imperiului a atras dupa sine o serie de schimbari structurale in organizarea administrativa, economica, militara, economicasi politica a statului. Un alt element esential care a avut loc tot acum, a fost introducerea crestinismului ca religie libera prin edictul de la Milan si prin masurile de sprijinire luate dupa aceea de Constantin cel Mare. Din punct de vedere teologic, Sinodul de la Niceea din 325, reprezintasi el o rascruce, intrucat este momentul din care religia crestina incepe sa se manifeste in mod liber, trecandu-se de asemenea la elaborarea invataturilor sale dogmatice. De aceea prima etapa din Istoria bizantina o putem delimita intre 324 si 632, o perioada numitasi romana tarzie, din cauza predominarii elementelor romanice sau etapa proto-bizantina.

A doua perioada este aceea a evului mediu bizantin care este cuprinsa intre anii 632-1204, cu doua etape: 632-1025, perioada evului mediu bizantin timpuriu si perioada medievala bizantina tarzie, de la 1025 la 1204. Anul 1204 constituie momentul in care Imperiul bizantin este destramat in urma cruciadei a IV-a si se formeaza pe o buna parte a teritoriului sau Imperiul latin de rasarit cu capitala la Constantinopol si alte regate si despotate occidentale. Imperiul latin de rasarit va dura 57 de ani, pana in anul 1261, cand bizantinii vor reusi sa recucereasca Constantinopolul. De asemenea, anul 1204 reprezintasi momentul in care Imperiul bizantin, izgonit din Constantinopol si de pe o buna parte a Peninsulei Balcanice si a Asiei Mici, se va reorganiza in trei centre: Niceea, sub conducerea imparatilor dinastiei Lascarizilor, Trapezunt condus de Comneni si Arta, in Epir, sub dinastia Anghelilor.

Etapa tarzie bizantina este cuprinsa intre 1204-1453, fiind caracterizata de numeroase dificultati politice, economice si sociale, atat pe plan intern cat si pe plan extern. Ziua in care a cazut Constantinopolul nu va reprezenta si disparitia completa a Bizantului, formula lansata de Nicolae Iorga, "Bizant dupa Bizant", exprimand foarte bine continuitatea civilizatiei bizantine si dupa 1453, atat pe teritoriul fostului Imperiu, cat mai ales in teritoriile libere: Tarile Romane, Rusia, Italia.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact