Decadenta persana


Decadenta persana

Cele doua mari puteri mondiale de pana la sfarsitul secolului al VI-lea si inceputul secolului al VII-lea erau Imperiul Roman si cel persan: primul va reusi sa obtina in detrimentul celui de-al doilea o victorie decisiva, dupa care va fi si el invins de arabi. In primii ani ai domniei lui Heraclius, persii erau mai amenintatori ca niciodata, cuceririle lor efemere anuntand parca pe cele de mai tarziu ale arabilor: in 612 ei se aflau la Antiohia; in 614 la Ierusalim, de unde au luat parti din Sfanta Cruce a Mantuitorului; in 618 sau 619 ei ajung la Alexandria. Heraclius a reluat ofensiva in 622 cu rezultate pozitive, in Armenia in 625, iar orasul Ninive l-a cucerit in 627. Heraclius impune conditiile noii paci, in urma careia persanii au fost constransi sa restituie toate posesiunile lor anterioare. Imparatul se intoarce din aceasta campanie victorios, este primit in triumf la Constantinopol in 629, aducand cu el si parti din Sfanta Cruce a Mantuitorului care au fost luate anterior si pe care le reaseaza la Ierusalim. Tot acum Heraclius isi ia si titlul oficial de basileus, care pana atunci in limba greaca desemna pe regele persilor. Noul titlu era de fapt: pistos ev Xristo Basilevs sau rege care are credinta in Hristos, ca un fel de complement adus vechiului titlu traditional roman, imperator sau avtocrator.

Schimbarea este semnificativa cu atat mai mult cu cat in terminologia politica curenta, putea fi interpretat ca o diminuare a demnitatii imperiale. Titlul de imparat apartinea unicului si universalului imparat in timp ce el avea mai multi regi (in latina : reges ; in greaca : basileis) ai natiunilor, care revendicau o jurisdictie regionala sau tribala. Schimbarea titlului imperial este interpretata ca un semn al noii constiinte "elenice" a bizantinilor sau ca o imitare a titlului persan de "rege al regilor".

In realitate, factorul decisiv era faptul ca "basileus" era un termen biblic si mesianic: in Noul Testament, Hristos este adevaratul si singurul basilevs sau rege, chiar daca suveranul Imperiului Roman, prin credinta sa in Hristos (pistos en Xristo) se asocia pe viitorul slujirii imparatesti a lui Hristos. Astfel, schimbarea reflecta mai intai integrarea unei ideologii crestine teocratice, filozofiei politice romane oficiale. Pe viitor, titlul de basileus devenea privilegiul exclusiv al singurului si universalului suveran al Noii Rome, fiind refuzat acest titlu pretendentilor franci sau slavi.

Astfel, Heraclius isi asuma in teorie si in practica viziunea universala mostenita de la Constantin, Teodosie I si Justinian, conferindu-i totodata o dimensiune explicit religioasa. Aceasta mostenire universala a fost pastratasi de succesorii sai precum Constantin al II-lea, care atunci cand arabii amenintau Constantinopolul se gandea chiar la transferul capitalei in Italia. In 610, situatia Imperiului era atat de tragica incat Heraclius se gandea la o eventuala retragere la Cartagina, care parea mai sigura decat Constantinopolul. Triburile de slavi si de avari detineau practic intreaga Peninsula Balcanica, iar ofensiva persana continua. Antiohia si Damascul au fost cucerite in 613, iar cucerirea Ierusalimului, simbol al dominatiei crestine in Orient s-a produs in 614. Toate evenimentele dramatice care au avut loc pe perioda domniei sale, culminand cu apararea capitalei in fata atacului persan din 626, salvata prin protectia icoanei Maicii Domnului, au constituit fondul politicii religioase a imparatului Heraclius. Armatele bizantine au combatut cu succes, pentru apararea si prezervarea Imperiului roman universal.

Atat imparatul cat si patriarhul nu puteau insa neglija pastrarea unitatii religioase, amenintata de schisma dintre calcedonieni si monofiziti. Problema devenise cruciala in zona situata intre Armenia, Siria si Egipt, unde aveau loc batalii decisive, nu numai pentru controlul teritorial si politic, dar si pentru viitorul populatiilor crestine orientale.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact