Despre rugaciunea Domnului


CAPITOLUL XXIV

Despre rugaciunea Domnului

Rugaciunea este ridicarea mintii catre Dumnezeu. Sau: rugaciunea este cererea celor ce se cuvin de la Dumnezeu. Asadar, in ce sens se ruga Domnul la invierea lui Lazar (Ioan XI, 41-42.) si in timpul patimii (Matei XXVI, 39-44; Marcu XIV, 32-41; Luca XXII, 41-46; Ioan XVII, l -26.)? Caci sfanta Lui minte n-a avut nevoie sa se urce catre Dumnezeu, o data ce era unita dupa ipostasa cu Dumnezeu Cuvantul, si n-avea nevoie sa ceara ceva de la Dumnezeu. Caci unul este Hristos. Dar impropriindu-si persoana noastra si formand in El insusi firea noastra, ni s-a facut noua pilda, ne-a invatat sa cerem de la Dumnezeu, sa ne ridicam mintea spre El, deschizandu-ne noua, prin sfanta Lui minte, urcarea spre Dumnezeu. Caci dupa cum a suferit afectele, pentru ca sa ne dea biruinta asupra lor, tot astfel s-a si rugat, ca sa ne deschida, dupa cum am spus, urcarea catre Dumnezeu si sa plineasca in locul nostru toata dreptatea (Matei III, 15.), dupa cum a spus catre Ioan, si sa ne impace cu Tatal Lui, sa-l cinsteasca ca principiu si cauza si sa arate ca El nu este potrivnic lui Dumnezeu. Cand la invierea lui Lazar a spus: "Tata, iti multumesc ca m-ai ascultat. Eu insa stiam ca totdeauna ma asculti; dar am spus pentru poporul care se afla aici ca sa cunoasca ca Tu m-ai trimis" (Ioan XI, 41-42.), nu este clar tuturor ca a rostit aceste cuvinte pentru a cinsti pe Tatal, ca pe cauza Lui, si a arata ca nu este potrivnic lui Dumnezeu?

Dar cand a spus: "Tata, de este cu putinta, treaca de la Mine paharul acesta, da nu cum voiesc Eu, ci cum Tu voiesti" (Matei XXVI, 39; Marcu XIV, 36; Luca XXII, 42.), nu este clar oricaruia ca ne invata sa cerem in ispite ajutor numai de la Dumnezeu, sa preferam vointa dumnezeiasca vointei noastre si arata ca si-a impropriat cele ale firii noastre si ca are cu adevarat doua vointe, corespunzatoare firilor Lui, firesti, dar nu potrivnice? A spus "Tata", pentru ca este deofiinta cu El; a spus "de este cu putinta" nu pentru ca nu stia - caci ce este cu neputinta la Dumnezeu? - ci pentru ca sa ne invete pe noi sa preferam vointa dumnezeiasca vointei noastre. Cu neputinta este numai ceea ce Dumnezeu nu, voieste, nici nu ingaduie. A spus: "Dar nu cum voiesc Eu, ci cum Tu voiesti", deoarece ca Dumnezeu are aceeasi vointa cu Tatal; ca om, insa, arata, in chip natural, vointa omenirii Lui. in adevar, aceasta in chip firesc evita moartea. A spus cuvintele: "Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce m-ai parasit"( Matei XXVII, 46; Marcu XV, 34.), pentru ca si-a impropriat persoana noastra. Caci Tatal nu este Dumnezeul lui Hristos, afara numai daca, despartind pe cale abstracta vizibilul de spiritual, s-ar fi asezat in acelasi rand cu noi, si nici n-a fost parasit vreodata de Dumnezeirea Sa, ci noi suntem cei parasiti si noi cei trecuti cu vederea. Pentru aceea s-a rugat, pentru ca si-a impropriat firea noastra.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact