Catre cei ce spun: firile Domnului se reduc la o cantitate continua sau la una intrerupta


CAPITOLUL VIII

Catre cei ce spun: firile Domnului se reduc la o cantitate continua sau la una intrerupta

Daca va intreba cineva despre firile Domnului daca se reduc la o cantitate continua sau la una intrerupta, vom spune ca firile Domnului nu sunt nici un corp, nici o suprafata, nici o linie, nici timp, nici spatiu, ca sa se reduca la o cantitate continua. Caci acestea sunt lucrurile care se numara continuu.

Trebuie sa se stie ca numarul este pentru acelea ce se deosebesc si este cu neputinta sa se numere cele care nu se deosebesc intru nimic, intrucat se deosebesc intru atata se si numara. Spre exemplu: Petru si Pavel, intrucat sunt uniti nu se numara, caci sunt uniti prin definitia fiintei si nu pot sa se numeasca doua firi. Dar prin faptul ca se deosebesc dupa ipostasa, se numesc doua ipostase. Astfel numarul este pentru acelea care se deosebesc; si in modul in care se deosebesc cele ce se deosebesc, in acela si mod se si numara.

Asadar, firile Domnului sunt unite dupa ipostasa fara de amestecare, dar se impart fara sa se desparta prin definitia si prin modul deosebirii. Prin modul in care sunt unite nu se numara, caci nu spunem ca firile lui Hristos sunt doua dupa ipostasa. Dar prin modul in care se impart, fara sa se desparta, se numara, caci firile lui Hristos sunt doua prin definitia si prin modul deosebirii. Deoarece prin faptul ca sunt unite dupa ipostasa si au intrepatrunderea reciproca, sunt unite fara amestecare, pastrandu-si fiecare propria sa deosebire naturala. Prin urmare, pentru ca firile se numara numai prin modul deosebirii se vor reduce la cantitatea intrerupta.

Unul este deci Hristos, Dumnezeu desavarsit si om desavarsit, caruia impreuna cu Tatal si cu Duhul ne inchinam printr-o singura inchinaciune impreuna cu preacuratul Lui trup, deoarece nu sustinem ca trupului Lui nu i se cuvine inchinaciune. Trupul este adorat in singura ipostasa a Cuvantului, care s-a facut ipostasa trupului. Prin aceasta nu ne inchin am fapturii, caci nu ne inchinam trupului Lui ca unui simplu trup, ci ca unuia unit cu Dumnezeirea, pentru ca cele doua firi ale Lui se reduc la o singura persoana si la o singura ipostasa a lui Dumnezeu Cuvantul. Ma tem sa ating carbunele din pricina focului care este unit cu lemnul. Ma inchin celor doua firi ale lui Hristos din cauza Dumnezeirii unita cu trupul. Caci nu introduc a patra persoana in Treime - sa nu fie! -, ci marturisesc o singura persoana a lui Dumnezeu Cuvantul si a trupului Lui. Caci Treimea a ramas Treime si dupa intruparea Cuvantului (Dupa acest capitol se afla in editia Migne PG un text pe care nu l-am incorporat traducerii, deoarece reproduce, in idei si in cuvinte, textul capitolului IX. Pentru aceasta il dau in nota. Dar ca sa se vada asemanarea dintre cele doua texte, am subliniat textele identice.

Catre cei care intreaba daca cele doua firi se reduc la o cantitate continua sau la una intrerupta. "Firile Domnului nu sunt nici un corp, nici o suprafa ta, nici linie, nici spatiu, nici timp ca sa se reduca la ocantitate continua. Caci acestea sunt lucrurile care se numara continuu. Firile Domnului sunt unite dupa ipostasa fara amestecare si se impart fara sa se desparta, prin definitia si modul deosebirii. Nu spunem ca firile lui Hristos sunt doua ipostase sau doua dupa ipostasa. Dar prin modul prin care se impart fara sa se desparta, se numara, caci sunt doua firi prin definitia si modul deosebirii. Deoarece prin faptul ca sunt unite dupa ipostasa si au intrepatrunderea reciproca, sunt unite fara amestecare si nu primesc schimbarea uneia in alta, pastrandu-si fiecare si dupa unire propria sa deosebire naturala. Ceea ce este creat a ramas creat, ceea ce este necreat a ramas necreat. Prin urmare, pentru ca firile se numara numai prin modul deosebirii, se vor reduce la cantitatea intrerupta. Este cu neputinta sa se numere cele care nu se deosebescintru nimic, intrucit se deosebesc intru atata se si numara. Spre exemplu: Petru si Pavel, intrucit sunt uniti,nu se numara, caci sunt uniti prin definitia fiintei si nici nu sunt, nici nu se numesc doua firi.Dar prin faptul ca se deosebesc dupa ipostasa se numesc doua ipostase, incat deosebirea este cauza numarului".).

Carti Ortodoxe

Cuprins

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact