Catre cei ce spun: firile Domnului se reduc la o cantitate continua sau la una intrerupta


CAPITOLUL VIII

Catre cei ce spun: firile Domnului se reduc la o cantitate continua sau la una intrerupta

Daca va intreba cineva despre firile Domnului daca se reduc la o cantitate continua sau la una intrerupta, vom spune ca firile Domnului nu sunt nici un corp, nici o suprafata, nici o linie, nici timp, nici spatiu, ca sa se reduca la o cantitate continua. Caci acestea sunt lucrurile care se numara continuu.

Trebuie sa se stie ca numarul este pentru acelea ce se deosebesc si este cu neputinta sa se numere cele care nu se deosebesc intru nimic, intrucat se deosebesc intru atata se si numara. Spre exemplu: Petru si Pavel, intrucat sunt uniti nu se numara, caci sunt uniti prin definitia fiintei si nu pot sa se numeasca doua firi. Dar prin faptul ca se deosebesc dupa ipostasa, se numesc doua ipostase. Astfel numarul este pentru acelea care se deosebesc; si in modul in care se deosebesc cele ce se deosebesc, in acela si mod se si numara.

Asadar, firile Domnului sunt unite dupa ipostasa fara de amestecare, dar se impart fara sa se desparta prin definitia si prin modul deosebirii. Prin modul in care sunt unite nu se numara, caci nu spunem ca firile lui Hristos sunt doua dupa ipostasa. Dar prin modul in care se impart, fara sa se desparta, se numara, caci firile lui Hristos sunt doua prin definitia si prin modul deosebirii. Deoarece prin faptul ca sunt unite dupa ipostasa si au intrepatrunderea reciproca, sunt unite fara amestecare, pastrandu-si fiecare propria sa deosebire naturala. Prin urmare, pentru ca firile se numara numai prin modul deosebirii se vor reduce la cantitatea intrerupta.

Unul este deci Hristos, Dumnezeu desavarsit si om desavarsit, caruia impreuna cu Tatal si cu Duhul ne inchinam printr-o singura inchinaciune impreuna cu preacuratul Lui trup, deoarece nu sustinem ca trupului Lui nu i se cuvine inchinaciune. Trupul este adorat in singura ipostasa a Cuvantului, care s-a facut ipostasa trupului. Prin aceasta nu ne inchin am fapturii, caci nu ne inchinam trupului Lui ca unui simplu trup, ci ca unuia unit cu Dumnezeirea, pentru ca cele doua firi ale Lui se reduc la o singura persoana si la o singura ipostasa a lui Dumnezeu Cuvantul. Ma tem sa ating carbunele din pricina focului care este unit cu lemnul. Ma inchin celor doua firi ale lui Hristos din cauza Dumnezeirii unita cu trupul. Caci nu introduc a patra persoana in Treime - sa nu fie! -, ci marturisesc o singura persoana a lui Dumnezeu Cuvantul si a trupului Lui. Caci Treimea a ramas Treime si dupa intruparea Cuvantului (Dupa acest capitol se afla in editia Migne PG un text pe care nu l-am incorporat traducerii, deoarece reproduce, in idei si in cuvinte, textul capitolului IX. Pentru aceasta il dau in nota. Dar ca sa se vada asemanarea dintre cele doua texte, am subliniat textele identice.

Catre cei care intreaba daca cele doua firi se reduc la o cantitate continua sau la una intrerupta. "Firile Domnului nu sunt nici un corp, nici o suprafa ta, nici linie, nici spatiu, nici timp ca sa se reduca la ocantitate continua. Caci acestea sunt lucrurile care se numara continuu. Firile Domnului sunt unite dupa ipostasa fara amestecare si se impart fara sa se desparta, prin definitia si modul deosebirii. Nu spunem ca firile lui Hristos sunt doua ipostase sau doua dupa ipostasa. Dar prin modul prin care se impart fara sa se desparta, se numara, caci sunt doua firi prin definitia si modul deosebirii. Deoarece prin faptul ca sunt unite dupa ipostasa si au intrepatrunderea reciproca, sunt unite fara amestecare si nu primesc schimbarea uneia in alta, pastrandu-si fiecare si dupa unire propria sa deosebire naturala. Ceea ce este creat a ramas creat, ceea ce este necreat a ramas necreat. Prin urmare, pentru ca firile se numara numai prin modul deosebirii, se vor reduce la cantitatea intrerupta. Este cu neputinta sa se numere cele care nu se deosebescintru nimic, intrucit se deosebesc intru atata se si numara. Spre exemplu: Petru si Pavel, intrucit sunt uniti,nu se numara, caci sunt uniti prin definitia fiintei si nici nu sunt, nici nu se numesc doua firi.Dar prin faptul ca se deosebesc dupa ipostasa se numesc doua ipostase, incat deosebirea este cauza numarului".).

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact