Pentru care motiv am fost facuti cu vointa libera?


CAPITOLUL XXVII

Pentru care motiv am fost facuti cu vointa libera?

Prin urmare noi spunem ca liberul arbitru insoteste in chip nemijlocit ratiunea si ca prefacerea si schimbarea este innascuta in cele ce se nasc. (Tot ceea ce este nascut este schimbator, deoarece este necesar sa fie schimbatoare acelea a caror nastere a inceput prin schimbare. Iar schimbarea este a fi adus de la neexistenta la existenta si a deveni altceva din o materie data.) Cele neinsufletite si cele irationale se schimba prin modificarile corporale pomenite mai sus; cele rationale, prin alegere.

Facultatea de a rationa are o parte teoretica si alta practica. Partea teoretica intelege existentele asa cum sunt. Partea practica delibereaza si hotaraste masura dreapta a lucrurilor care se savarsesc. Partea teoretica se numeste ratiune pura, iar cea practica, ratiune practica. Si iarasi, partea teoretica se numeste intelepciune, iar cea practica prudenta. Tot cel care delibereaza, delibereaza pentru ca are in stapanirea sa alegerea celor care trebuiesc facute, cu scopul de a alege ceea ce s-a judecat ca preferabil de deliberare si, alegandu-l, sa-l faca. Iar daca este asa, urmeaza ca liberul arbitru subzista cu necesitate ratiunii. Astfel, sau nu va fi omul rational sau, daca este rational, va fi stapanul faptelor si inzestrat cu liberul arbitru. Pentru acest motiv cele irationale nu au liberul arbitru, caci ele sunt conduse de natura mai mult decat o conduc.

Pentru acest motiv nici nu se opun dorintei naturale, ci, indata ce doresc ceva, se misca spre fapta. Omul insa, fiind rational, conduce mai mult firea decat este condus de ea. Pentru aceea cand doreste, daca ar voi, are putere sa-si infraneze dorinta sau sa-i urmeze. Din pricina acestor consideratii, cele irationale nu sunt nici laudate, nici blamate; omul, insa, este si laudat si blamat. Trebuie sa se stie ca ingerii, fiind fiinte rationale, sunt inzestrati cu liberul arbitru. Si pentru ca sunt creati sunt si schimbatori. Acest lucru l-a aratat diavolul. El a fost creat bun de creator, dar, in virtutea liberului arbitru, el si cu puterile care au apostaziat impreuna cu el, adica demonii, a ajuns descoperitorul rautatii, in timp ce celelalte cete ale ingerilor au persistat in bine.

Carti Ortodoxe

Cuprins