Pentru ce s-a facut om Fiul lui Dumnezeu si nu Tatal si nici Duhul?


CAPITOLUL IV

Pentru ce s-a facut om Fiul lui Dumnezeu si nu Tatal si nici Duhul? Ce a savarsit intrupandu-se ?

Tatal este Tata si nu Fiu; Fiul este Fiu si nu Tata; Duhul este Sfantul Duh si nu Tata si nici Fiu. Caci insusirea este imobila. Altfel cum ar putea sa ramana insusire, daca este mobila si se schimba? Pentru aceea Fiul lui Dumnezeu se face Fiu al omului, ca sa ramana imobila insusirea. Fiind Fiul lui Dumnezeu, s-a facut Fiul omului, intrupandu-se din Sfanta Fecioara, iar prin aceasta nu s-a departat de insusirea de a fi Fiu. Fiul lui Dumnezeu s-a intrupat ca sa daruiasca iarasi omului aceea potrivit careia l-a facut la inceput. Caci l-a facut "dupa chipul lui" (Facerea I, 26.), adica ganditor si liber, si "dupa asemanare", adica desavarsit in virtuti, atat pe cat este cu putinta firii omenesti. Un fel de caracteristici ale firii dumnezeiesti sunt acestea: lipsa de grija, curatia, bunatatea, intelepciunea, dreptatea si a fi lipsit de orice rautate. Asadar, la inceput l-a pus in comuniune cu El - "caci l-a facut pentru incoruptibilitate" (Intelepciunea lui Solomon II, 23.) - si l-a ridicat prin comuniunea cu El catre incoruptibilitate. Din pricina calcarii poruncii, insa, am intunecat si am distrus caracteristicile chipului dumnezeiesc, am ajuns in viciu si am fost lipsi ti de comuniunea dumnezeiasca. "Caci ce impartasire are lumina cu intunericul?" (II Corinteni VI, 14.). Si ajungand noi in afara vietii, am cazut in stricaciunea mortii. Pentru ca Dumnezeu ne-a dat o stare mai buna, dar n-am pazit-o, Cuvantul ia starea mai rea, adica firea noastra, ca sa innoiasca, prin El insusi si in El insusi, starea omului "dupa chipul si dupa asemanarea lui" (Facerea I, 26), ca sa ne invete pe noi vietuirea in virtute - caci ne-a facut virtutea prin El insusi usoara de practicat - ca sa ne libereze de stricaciune prin comuniunea cu viata, facandu-se parga invierii noastre si sa reinnoiasca vasul cel netrebnic si stricat, ca sa ne rascumpere de tirania diavolului, chemandu-ne la cunostinta de Dumnezeu, sa ne intareasca si sa ne invete sa biruim pe tiran prin rabdare si smerenie.

A incetat religia demonilor, s-a sfintit zidirea prin dumnezeiescul sange, sau surpat capistele si templele idolilor, s-a sadit cunostinta lui Dumnezeu; Treimea cea deofiinta, Dumnezeirea nezidita este inchinata, un Dumnezeu adevarat, creator si Domn al tuturora; virtutile sunt indeplinite, nadejdea invierii s-a daruit prin invierea lui Hristos; diavolii se infricoseaza de oamenii pe care alta data ii tineau sub a lor robie. Si lucru minunat este ca toate acestea s-au facut prin cruce, prin patimi si prin moarte, in tot pamantul s-a predicat vestea cea buna a cunoasterii lui Dumnezeu si n-a pus pe fuga pe cei potrivnici cu ajutorul razboiului, nici cu ajutorul armelor, nici cu ajutorul ostilor; nu, ci putini oameni goi, saraci, neinvatati, persecutati, batuti, dati mortii, au biruit pe cei intelepti si pe cei puternici, predicand pe cel rastignit in corp si pe cel care a murit, caci cu ei era puterea atotputernica a celui rastignit. Moartea, atat de infricosatoare inainte, este invinsa; ea, socotita alta data groaznica si odioasa, acum este preferata vietii.

Acestea sunt izbanzile venirii lui Hristos! Acestea sunt semnele puterii lui! Caci n-a mantuit ca prin Moise un popor din Egipt si din robia lui Faraon, despartind marea (Iesirea XIV, 16-31.; Deuteronom XI, 4.), ci mai mult, a izbavit intreaga omenire de stricaciunea mortii si de sub robia crudului tiran, a pacatului. Nu duce cu forta spre virtute, nici nu acopera cu pamant (Numeri XVI, 31-33; Deuteronom XI, 6.), nici nu arde cu foc (Numeri XVI, 35.) si nici nu porunceste sa fie loviti cu pietre cei pacatosi (Iisus Navi VII, 25.), ci convinge, prin blandete si indelunga rabdare, ca oamenii sa aleaga virtutea, sa lupte prin necazuri pentru ea si sa se bucure de roadele ei. Alta data cei care pacatuiau erau pedepsiti, dar staruiau mai departe in pacat si pacatul le era socotit ca Dumnezeu; acum, insa, oamenii aleg pentru credinta si virtute asupriri, torturari si moarte.

Slava Tie Hristoase, Cuvinte al lui Dumnezeu, intelepciune. Putere si Dumnezeule atotputernic! Ce-ti vom da noi neputinciosii, in schimbul tuturor acestora? Caci toate sunt ale tale si nu ceri de la noi nimic altceva decat sa ne mantuim; dar si pe aceasta o dai si din pricina nespusei Tale bunatati esti chiar recunoscator celor care o primesc.

Multumesc Tie celui care ne-ai dat existenta, celui care ne-ai daruit o fericita existenta, celui care ne-ai adus, prin negraita Ta bunavointa, iarasi la aceasta stare pe noi, cei cazuti din ea!

Carti Ortodoxe

Cuprins

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact