Catre cei care spun: daca Hristos are doua firi, sau adorati creatia inchinandu-va unei firi create, sau spuneti ca o fire este adorata si una neadorata


CAPITOLUL III

Catre cei care spun: daca Hristos are doua firi, sau adorati creatia inchinandu-va unei firi create, sau spuneti ca o fire este adorata si una neadorata

Ne inchinam Fiului lui Dumnezeu impreuna cu Tatal si cu Sfantul Duh; inainte de inomenirea Lui il adoram necorporal, dar acum, dupa intrupare, il adoram pe acelasi intrupat si facut om, dar si Dumnezeu. Asadar, trupul lui Hristos, in virtutea firii Sale proprii, dac a vei desparti pe cale abstracta vizibilul de spiritual, este neadorat, pentru ca este creat; dar pentru ca este unit cu Dumnezeu Cuvantul este adorat din pricina Cuvantului si in Cuvant. Caci in chipul in care imparatului i se da inchinaciunea si cand este dezbracat si cand este imbracat, iar porfira, ca simpla porfira, se calca in picioare si se arunca, dar cand ajunge imbracaminte imparateasca este cinstita si slavita, iar daca ar dispretui-o cineva este condamnat la moarte, lucru care s-a intamplat de multe ori, si dupa cum simplul lemn se poate pipai, dar cand este unit cu focul si facut carbune nu poti sa-l atingi, nu din cauza lui, ci din cauza focului unit cu el - caci firea lemnului nu este inaccesibila pipaitului, ci carbunele, adica lemnul inrosit in foc - tot astfel si trupul, in virtutea firii sale, nu este adorat, dar este adorat in Cuvantul lui Dumnezeu intrupat; nu este adorat din pricina lui, ci din pricina lui Dumnezeu Cuvantul, unit cu el dupa ipostasa. Si nu spunem ca ne inchinam unui simplu trup, ci trupului lui Dumnezeu, adica Dumnezeului intrupat.

Carti Ortodoxe

Cuprins