Despre Cuvantul si Fiul lui Dumnezeu


CAPITOLUL VI

Despre Cuvantul si Fiul lui Dumnezeu. Demonstrare silogistica

Asadar acest unic si singur Dumnezeu nu este fara de Cuvant. Avand Cuvant, nu-L va avea pe cel neipostatic, caci nu a avut inceput al existentei si nici nu va inceta de a exista. N-a fost un timp cand n-a fost Dumnezeu Cuvantul. Dumnezeu are pururea Cuvantul Sau nascut din El; nu este neipostatic cum este cuvantul nostru, care se raspandeste in aer, ci este enipostatic, viu, desavarsit. Nu se departeaza in afara de El, ci este pururea cu El. Caci unde va fi, daca este in afara de El? Pentru ca firea noastra este supusa mortii si lesne stricacioasa, pentru aceea si cuvantul nostru este neipostatic. Dumnezeu, insa, pentru ca exista pururea si pentru ca este desavarsit, va avea si Cuvantul Lui desavarsit, enipostatic, pururea existent, viu, si are toate cate are cel care l-a nascut. Cuvantul nostru, care iese din minte, nu este in totul acelasi cu mintea, dar nici cu totul deosebit de ea; dar pentru ca este din minte, este altul decat ea, si pentru ca aduce insasi mintea la expresie, nu este cu totul deosebit de ea, ci este una cu ea in ce priveste natura, dar deosebit de ea in ce priveste subiectul. Tot astfel si Cuvantul lui Dumnezeu, prin faptul ca exista prin el insusi, se deosebeste de acela de la care are existenta; dar prin faptul ca arata in El insusi pe acelea care se vad la Dumnezeu, este identic cu El in ce priveste natura. Caci dupa cum se vede desavarsire in toate la Tatal, tot astfel se vede si la Cuvantul nascut din El.

Carti Ortodoxe

Cuprins