Despre expresiile antropomorfice date lui Dumnezeu


CAPITOLUL XI

Despre expresiile antropomorfice date lui Dumnezeu

In dumnezeiasca Scriptura gasim foarte multe expresii simbolice antropomorfice cu privire la Dumnezeu. Trebuie sa se stie ca noi, fiind oameni, imbracati in trupul acesta gros, nu putem sa intelegem sau sa exprimam activitatile dumnezeiesti, sublime si imateriale ale Dumnezeirii decat numai daca intrebuintam imagini, tipuri si simboluri adecvate felului nostru de a gandi. Asadar, toate cate s-au spus antropomorfic despre Dumnezeu sunt spuse in chip simbolic si au un sens mai inalt, caci Dumnezeirea este simpla si fara de forma. Prin ochii lui Dumnezeu, prin pleoape si prin vedere, intelegem puterea lui atoatevazatoare si cunostinta Lui careia nu i se poate acunde nimic, de acolo ca si noi prin acest simt dobandim o cunostinta si o incredintare mai desavarsita. Prin urechi si prin auz intelegem capacitatea lui de a fi milostiv si de a primi rugaciunea noastra, caci si noi prin acest simt ne imbunam fata de acei care ne roaga, aplecandu-ne cu mai multa dragoste urechea spre ei. Prin gura si prin grai intelegem facultatea prin care isi exprima vointa lui; de acolo ca si noi facem cunoscute gandurile noastre intime prin gura si prin grai. Prin mancare si bautura intelegem conlucrarea noastra cu vointa lui, caci noi, prin simtul gustului, implinim o dorinta necesara a firii. Prin miros intelegem facultatea Lui de a primi gandurile si sentimentele noastre bune fata de El (Tradus prin corectarea textului editiei din MG, dupa editia de la Verona, 1531, f. 16v.), de acolo ca si noi prin acest simt primim mireasma cea buna.

Prin fata intelegem aratarea si aparitia Sa prin fapte, de acolo ca aparitia noastra se face prin fata noastra. Prin maini intelegem facultatea prin care realizeaza activitatea Lui, pentru ca si noi savarsim cu ajutorul mainilor lucrurile necesare si pe cele mai de cinste. Prin mana dreapta intelegem ajutorul lui in lucrurile cele bune, de acolo ca si noi ne folosim de mana dreapta mai cu seama in lucrurile mai nobile, mai de cinste si care au nevoie de cea mai multa putere. Prin pipait intelegem cunoasterea si perceperea Lui mai exacta a lucrurilor foarte fine si ascunse, de acolo ca si cei pe care noi ii pipaim nu pot sa ascunda in ei insisi nimic. Prin picioare si mers intelegem venirea si prezenta Lui ca sa ajute pe cei care sunt in nevoi sau ca sa pedepseasca pe dusmani sau pentru orice alta fapta, de acolo ca si noi venim facand uz de picioare. Prin juramant intelegem imutabilitatea hotararii Sale, de acolo ca si noi intarim prin juramant legamintele unora fata de altii. Prin urgie si manie intelegem ura si aversiunea fata de rau, caci si noi ne maniem atunci cand uram cele potrivnice opiniei noastre. Prin uitare, somn si somnolenta intelegem intarzierea Lui pentru pedepsirea dusmanilor si amanarea ajutorului obisnuit fata de cei ai Lui. Si ca sa spun intr-un cuvant, toate expresiile antropomorfice cu privire la Dumnezeu, afara de cele care s-au spus despre venirea in trup a Cuvintului lui Dumnezeu, au un sens ascuns si ne invata din lucrurile proprii firii noastre cele ce sunt mai presus de noi. Cuvantul lui Dumnezeu, insa, a primit pentru mantuirea noastra pe om in intregime, suflet rational, trup, insusirile firii omenesti si afectele naturale si neprihanite.

Carti Ortodoxe

Cuprins

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact