Despre Dumnezeire


CARTEA INTAI

CAPITOLUL I

Dumnezeirea este necuprinsa de minte. Nu trebuie sa cautam si sa ne interesam de cele ce nu ni s-au predat de sfintii profeti, apostoli si evanghelisti

"Pe Dumnezeu nimeni nu L-a vazut vreodata; Fiul, Unul-Nascut,care este in sanurile Tatalui, acela L-a facut cunoscut"( Ioan I, 18.). Prin urmare, Dumnezeirea este inefabila si incomprehensibila, "caci nimeni nu cunoaste pe Tatal afara de Fiul si nici pe Fiul afara de Tatal"( Matei XI, 27.). Sfantul Duh, insa, cunoaste cele ale lui Dumnezeu, in chipul in care duhul omului cunoaste cele ce sunt in el (I Corinteni II, 11). In afara de prima si fericita fire (Adica: firea dumnezeiasca.), nimeni n-a cunoscut vreodata pe Dumnezeu, decat numai acela caruia ea i s-a descoperit.

Nimeni, nu numai dintre oameni, dar nici dintre puterile suprapamantesti, adica chiar dintre Heruvimi si Serafimi. Dumnezeu, insa, nu ne-a lasat in completa nestiinta, deoarece cunostinta existentei lui Dumnezeu este insamantata de El in chip firesc in toti oamenii. Pe langa aceasta, insasi creatia, conservarea si guvernarea acesteia vestesc maretia firii dumnezeiesti (Romani I, 20).

Dumnezeu s-a facut apoi cunoscut, atat cat ne este cu putinta sa-l intelegem, mai intai prin lege si prin profeti, iar in urma prin Fiul Lui, Unul-Nascut, Domnul si Dumnezeul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Pentru aceea primim, cunostem si cinstim toate cele predate noua prin lege, prin profeti, prin apostoli si prin evanghelisti si nu cercetam nimic mai mult decat acestea. Dumnezeu, fiind bun, este cauza a tot binele si nu este supus nici invidiei, nici patimii. Invidia este departe de firea dumnezeiasca, singura buna si in afara de orice patima.

Prin urmare, Dumnezeu, cunoscand toate si ingrijindu-se dinainte de folosul fiecaruia, ne-a descoperit sa cunoastem numai ceea ce este de folos si a trecut sub tacere ceea ce n-am putut sa purtam. Pe acestea deci sa le iubim si in acestea sa ramanem, nemutand hotarele vesnice (Pilde XXII, 28) si nedepasind dumnezeiasca predanie.

Carti Ortodoxe

Cuprins