Despre nestiinta si robie


CAPITOLUL XXI

Despre nestiinta si robie

Trebuie sa se stie ca Hristos a luat o fire ignoranta si roaba. Caci firea omului este roaba lui Dumnezeu, care a facut-o, si nu cunoaste pe cele viitoare. Asadar, daca, dupa cum spune Grigore Teologul, desparti vizibilul de spiritual (Cuvantul XXX, al patrulea cuvant teologic, despre Fiul, Migne PG, XXXVI, col.124B.), trupul se numeste rob si ignorant. Din pricina identitatii ipostasei, insa, si a unirii nedespartite, sufletul Domnului a fost imbogatit cu cunoasterea celor viitoare si cu celelalte faceri de minuni. Trupul oamenilor, potrivit firii Lui, nu este facator de viata; trupul Domnului, insa, unit dupa ipostasa cu insusi Cuvantul lui Dumnezeu, nu s-a despartit de mortabilitatea fireasca, ci a devenit facator de viata din cauza unirii dupa ipostasa cu Cuvantul si nu putem spune ca n-a fost si nu este totdeauna facator de viata. Tot astfel firea omeneasca nu poseda in chip substantial cunoasterea celor viitoare; sufletul Domnului, insa, din pricina unirii cu insusi Dumnezeu Cuvantul si a identitatii ipostatice a fost imbogatit, dupa cum am spus, cu celelalte minuni si cu cunoasterea celor viitoare.

Trebuie sa se stie ca nu putem sa-L numim rob. Caci numele robiei si al stapanirii nu indica firea, ci relatia, cum este numele de Tata si de Fiu. Aceste nume nu indica fiinta, ci relatia. Asadar, dupa cum am spus si despre nestiinta, tot astfel si aici, daca desparti prin ganduri pure sau pe cale abstracta, ceea ce este creat de ceea ce este necreat, atunci trupul este rob, daca nu este unit cu Dumnezeu Cuvantul. Dar o data ce s-a unit dupa ipostasa cum va fi rob? Caci unul fiind Hristos, nu poate fi Lui si rob si Domn. Aceste nume nu se spun despre cele absolute, ci despre cele relative. Asadar cui va fi rob? Tatalui? Dar daca este rob Tatalui nu sunt ale Fiului toate cate le are Tatal (Ioan XVI, 15.). Iar rob al Sau nu este nici intr-un caz. Dar daca este rob, in ce sens spune apostolul despre noi, care am fost infiati prin El (Galateni IV, 4-5.): "Incat nu mai esti rob, ci fiu" (Galateni IV, 7.)? Se numeste rob cu numele - caci El nu este rob - deoarece a luat pentru noi chip de rob (Filipeni II, 7.) si a fost numit rob impreuna cu noi (Filimon 16.). Impasibil fiind, a robit pentru noi patimilor, si s-a facut slujitor mantuirii noastre. Dar cei care numesc pe Hristos rob, impart pe unul Hristos in doua, intocmai ca Nestorie. Noi, insa, il numim Stapanul si Domnul intregii creatii si afirmam ca unul Hristos, acelasi Dumnezeu si om in acelasi timp, stie totul. "Caci in El sunt toate visteriile cele ascunse ale intelepciunii si ale cunoasterii" (Coloseni II, 3.).

Carti Ortodoxe

Cuprins