Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu


CAPITOLUL XII

Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu. Contra nestorienilor

Propovaduim ca Sfanta Fecioara este in sensul propriu si real Nascatoare de Dumnezeu. Prin faptul ca cel nascut din ea este Dumnezeu adevarat, este adevarata Nascatoare de Dumnezeu aceea care a nascut pe Dumnezeul adevarat, intrupat din ea. Spunem ca Dumnezeu s-a nascut din ea, nu in sensul ca Dumnezeirea Cuvantului a luat din ea inceputul existen tei, ci in sensul ca insusi Cuvantul lui Dumnezeu, cel nascut inainte de veci, in afara de timp, din Tatal, care exista fara de inceput si vesnic impreuna cu Tatal si cu Duhul, in zilele cele mai de pe urma, pentru mantuirea noastra, s-a salasluit in pantecele ei, s-a intrupat si s-a nascut din ea fara sa se schimbe.

Sfanta Fecioara n-a nascut simplu om, ci un Dumnezeu adevarat: si nu un Dumnezeu simplu, ci un Dumnezeu intrupat. Cuvantul nu si-a pogorat din cer corpul, care sa fi trecut prin ea ca printr-un tub, ci a luat din ea un trup de o fiinta cu noi pe care l-a ipostasiat in El insusi. Caci daca si-ar fi adus corpul din cer si n-ar fi luat firea noastra, la ce mai foloseste inomenirea? Inomenirea lui Dumnezeu Cuvantul pentru aceasta s-a facut ca insasi firea, care a pacatuit, care a cazut si care s-a corupt, sa invinga pe tiranul, care a inselat-o si astfel sa se elibereze de stricaciune, dupa cum spune dumnezeiescul apostol: "Pentru ca prin om moartea, tot prin om invierea mortilor"( I Corinteni XV, 21.). Daca prima este adevarata, este adevarata si a doua.

Dar daca spune: "Primul Adam, din pamant, pamantesc, al doilea Adam, Domnul din cer"( I Corinteni XV, 47.), nu afirma ca este din cer corpul lui, ci evident ca nu este simplu om. Caci iata l-a numit si Adam si Domn, indicand pe amandoi. Cuvantul "Adam" se talmaceste: facut din pamant; si este neindoielnic ca firea omului este facuta din pamant, pentru ca a fost plasmuita din pamant. Cuvantul "Domn", insa, arata fiinta dumnezeiasca.

Si iarasi spune apostolul: "A trimis Dumnezeu pe Fiul Sau Unul-Nascut, care s-a facut din femeie"( Galateni IV, 4.). N-a spus "prin femeie", ci "din femeie". A aratat asadar dumnezeiescul apostol ca insusi Fiul Unul-Nascut al lui Dumnezeu si Dumnezeu este cel facut om din Fecioara si ca insusi cel nascut din Fecioara este Fiul lui Dumnezeu si Dumnezeu. Caci s-a nascut in chip corporal, intrucat s-a facut om. N-a locuit intr-un om mai dinainte facut, ca in profeti, ci insusi s-a facut om in chip substantial si real, adica in ipostasa Lui exista un trup insufletit cu suflet rational si ganditor si El insusi s-a facut ipostasa trupului. Aceasta inseamna cuvintele: "s-a facut din femeie". Caci cum ar fi fost sub lege insusi Cuvantul lui Dumnezeu, daca n-ar fi fost om deofiinta cu noi? Pentru aceea pe buna dreptate si cu adevarat numim Nascatoare de Dumnezeu pe Sfanta Maria. Acest nume constituie toata taina intruparii. Iar daca aceea care a nascut este Nascatoare de Dumnezeu, negresit si cel nascut din ea este Dumnezeu si, negresit, este si om. Caci cum s-ar fi nascut din femeie Dumnezeu, care are existenta inainte de veci, daca nu sar fi facut om? Este evident ca Fiul omului este om. Iar daca cel nascut din femeie este Dumnezeu, este evident ca este unul si acelasi atat cel nascut din Dumnezeu Tatal, potrivit fiintei dumnezeiesti si fara de inceput, cat si cel care in vremurile din urma s-a nascut din Fecioara, potrivit fiintei care are inceput si cade sub timp, adica fiintei omenesti. Acest fapt indica o singura ipostasa, doua firi si doua nasteri ale Domnului nostru Iisus Hristos.

Nu numim deloc pe Sfanta Fecioara Nascatoare de Hristos. Aceasta denumire a nascocit-o spurcatul, pangaritul Nestorie, cel cu cuget iudeu, vasul necuratiei, pentru a desfiinta termenul: "Nascatoare de Dumnezeu", ca suparator si spre a necinsti pe singura care cu adevarat este mai cinstita decat toata zidirea, pe Nascatoarea de Dumnezeu, chiar daca ar crapa el impreuna cu Satan, tatal sau. Hristos (= uns) este si David regele si Aaron arhiereul, caci demnitatea de imparat si preotia se ungeau. Poate sa se numeasca de asemenea Hristos orice om purtator de Dumnezeu; acesta, insa, nu este Dumnezeu prin fire. Astfel urgisitul de Dumnezeu Nestorie s-a semetit sa numeasca purtator de Dumnezeu pe cel nascut din Fecioara.

Departe de noi de a-l numi sau de a gandi ca este purtator de Dumnezeu! Nu, ci il numim Dumnezeu intrupat. Caci insusi Cuvantul s-a facut trup, a fost conceput din Fecioara, s-a nascut Dumnezeu impreuna cu natura pe care a luat-o si care a fost indumnezeita de El in acelasi timp in care a fost adusa la existenta, in asa fel incat cele trei: luarea naturii noastre, existen ta si indumnezeirea ei de Cuvant s-au intamplat simultan. Si in chipul acesta Sfanta Fecioara se intelege si se numeste Nascatoare de Dumnezeu si nu numai din pricina firii Cuvantului, ci si din pricina indumnezeirii firii omenesti.

Zamislirea si existenta acestora, adica zamislirea Cuvantului si existenta trupului in insusi Cuvantul, au avut loc intr-un chip minunat in acelasi timp. Insasi Maica lui Dumnezeu a dat in chip minunat Facatorului sa se plasmuiasca, iar lui Dumnezeu si facatorului universului sa se faca om, indumnezeind ceea ce a luat; unirea a pastrat cele unite asa cum ele au si fost unite, anume nu numai firea dumnezeiasca, dar si fireasca omeneasca a lui Hristos, cea mai presus de noi si cea asemenea noua. Nu sa facut mai intai om, si mai pe urma Dumnezeu, ci totdeauna, din primul moment al existentei, a existat in amandoua chipurile, pentru ca de la inceputul zamislirii a avut existenta in insusi Cuvantul. Este omenesc, deci, potrivit firii omenesti; si este a lui Dumnezeu si dumnezeiesc intr-un chip supranatural. Mai mult, a avut si insusirile unui corp insufletit, caci Cuvantul le-a primit pe acestea in virtutea intruparii. Acestea, potrivit ordinii activitatii naturale, sunt cu adevarat naturale.

Carti Ortodoxe

Cuprins