Sfanta Nascatoare de Dumnezeu a nascut doua firi?

 

CAPITOLUL VII

Catre cei care intreaba daca Sfanta Nascatoare de Dumnezeu a nascut doua firi si daca au fost rastignite pe cruce doua firi

Cuvintele agenhtos si genhtos , scrise cu un singur n, se raporta la fire si indica firea necreata si creata. Cuvintele agennhtos si gennhtos, scrise cu doi n, nu se refera la fire, ci la ipostasa si indica ceea ce este nenascut si nascut. Firea dumnezeiasca este agenhtos, adica necreata; iar cele ce vin dupa firea dumnezeiasca sunt genhta, adica create. In firea dumnezeiasca si necreata se vede nenascutul in Tatal, caci n-a fost nascut; nascutul in Fiul, caci s-a nascut din vesnicie din Tatal; iar purcesul in Sfantul Duh. Primele exemplare ale fiecarei specii de animale sunt agennhta, nenascute, dar nu agenhta, necreate, caci ele s-au facut de creator, dar nu s-au nascut din cele asemenea lor. Cuvantul genesis inseamna creare, iar cuvantul gennhsis inseamna nastere. Cu privire la Dumnezeu nasterea este iesirea numai din Tatal a Fiului celui deofiinta cu El; cu privire la corpuri, insa, nasterea este iesirea unei ipostase de aceeasi fiinta din impreunarea barbatului cu femeia. Din aceasta cunoastem ca nasterea nu este o insusire a firii, ci a ipostaselor. Caci daca nasterea ar apartine firii, nu s-ar vedea in fire si nasterea si nenasterea. Prin urmare Sfanta Nascatoare de Dumnezeu a nascut o ipostasa cunoscuta in doua firi; in ce priveste Dumnezeirea Sa a fost nascut din Tatal in afara de timp, dar in ce priveste omenirea sa, a fost intrupat in vremurile din urma din Sfanta Fecioara in timp si s-a nascut in trup.

Daca cei care intreaba ar lasa sa se inteleaga ca cel care s-a nascut din Sfanta Nascatoare de Dumnezeu este din doua firi, spunem: da, sunt doua firi, caci acelasi este Dumnezeu si om. Tot astfel si despre rastignire, inviere si inaltare. Aceste fapte nu sunt ale firii, ci ale ipostasei. Hristos, care este in doua firi, a suferit si a fost rastignit cu firea cea pasibila, caci pe cruce a fost rastignit cu trupul si nu cu Dumnezeirea. Dar daca ar raspunde negativ la intrebarea noastra: daca au murit doua firi, vom spune: prin urmare n-au fost rastignite cele doua firi, ci Hristos a fost nascut, adica Cuvantul dumnezeiesc inomenindu-se a fost nascut in trup, a fost rastignit in trup, a patimit in trup, a murit in trup, ramanand, insa, impasibila Dumnezeirea Lui.

Carti Ortodoxe

Cuprins