Catre cei care spun: Daca omul are doua firi si doua activitati, este necesar ca Hristos sa aiba trei firi si tot atatea activitati


CAPITOLUL XVI

Catre cei care spun: Daca omul are doua firi si doua activitati, este necesar ca Hristos sa aiba trei firi si tot atatea activitati

Omul, luat separat, fiind alcatuit din doua firi, din suflet si din corp, si avandu-le pe acestea neschimbate in el, se poate spune, pe bun a dreptate, ca are doua firi. Fiecare pastreaza si dupa unire insusirea naturala. Nici corpul nu este nemuritor, ci muritor; nici sufletul muritor, ci nemuritor; nici corpul nevazut, nici sufletul vizibil ochilor trupului, ci unul ra tional, ganditor si necorporal, altul, gros, vizibil si irational. Cele care se impart prin opozitie dupa fiinta nu sunt de aceeasi fire; prin urmare sufletul si corpul nu sunt de aceeasi fiinta.

Si iarasi: omul este fiinta rationala si muritoare. Daca orice definitie indica firile asupra carora se face definitia si daca potrivit notiunii de fire nu este identitate intre rational si muritor, urmeaza ca omul, potrivit legii propriei sale definitii, nu are o singura fire. Iar daca se spune uneori ca omul are o singura fire, atunci se ia numele firii in locul speciei, ca atunci cand spunem ca omul nu se deosebeste de om prin vreo deosebire a firii. Dar pentru ca toti oamenii au aceeasi constitutie si pentru ca sunt compusi din suflet si corp si pentru ca fiecare om are doua firi, toti se reduc la o singura definitie. Acest lucru nu este absurd. Si sfintitul Atanasie, in lucrarea: "Contra celor care hulesc Duhul Sfant", a spus ca exista o singura fire a tuturor fapturilor, pentru ca sunt facute. El spune astfel: "Este cu putinta sa se vada iarasi ca Duhul Sfant este superior creatiei, ca este altceva decat firea celor facute si ca este propriu numai Dumnezeirii"( Epistola I, catre Serapion, contra celor cari hulesc si spun ca Duhul cel Sfant este faptura. Migne PG, XXVI, col. 589 C.). Tot ceea ce este comun si se observa in multi, fara ca sa fie in unul mai mult, iar in altul mai putin, se numeste fiinta. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singura fire a oamenilor, pentru ca orice om este compus din suflet si corp. Despre ipostasa Domnului insa, nu putem spune o singura fire, caci fiecare din firi pastreaza, si dupa unire, insusirea fireasca si nu este cu putinta sa gasim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire si omenire, acelasi si Dumnezeu si om.

Si iarasi: nu este acelasi lucru a fi unul potrivit speciei de om, si a fi unul potrivit fiintei sufletului si trupului. A fi unul potrivit speciei de om indica completa asemanare in toti oamenii; a fi unul potrivit fiintei sufletului si corpului, insa, distruge insasi existenta acelora, ducandu-i la completa inexistenta. Caci sau cel unul isi va schimba fiinta in cealalta fiinta, sau din cele doua se va face altceva, sau amandoua se vor schimba sau, daca raman in definitiile lor proprii, vor fi doua firi. Caci, potrivit notiunii de fiinta, nu este identitate intre corporal si necorporal. Prin urmare nu este necesar, daca vorbim de o singura fire cu privire la om - caci vorbim de o singura fire nu pentru ca este identica calitatea substantiala a sufletului si a corpului, ci pentru ca sunt cu totul asemenea indivizii de sub specia om - sa vorbim de o singura fire cu privire la Hristos, pentru ca aici nu exista o specie care sa cuprinda mai multe ipostase. Mai mult: se spune ca tot ceea ce este compus consta din cele imediat compuse. Caci nu spunem ca o casa este compusa din pamant si apa, ci din caramizi si lemn. Daca ar fi asa ar fi necesar sa spunem ca omul este compus din cel putin cinci firi, adica din cele patru elemente si suflet. Tot astfel si cu privire la Domnul nostru Iisus Hristos, nu avem in vedere partile partilor, ci pe cele ce sunt imediat unite, adica Dumnezeirea si omenirea.

Mai mult: daca noi spunem ca omul are doua firi, vom fi siliti sa admitem la Hristos trei firi; si atunci si voi veti invata ca Hristos este din trei firi, pentru ca spuneti ca omul este din doua firi. Tot astfel si despre activitati, caci este necesar ca activitatea sa corespunda firii. Ca omul se numeste si este din doua firi este martor Grigore Teologul, care zice: "Sunt doua firi, Dumnezeu si omul, pentru ca este si suflet si corp". Iar in cuvantarea la Botezul Domnului zice astfel: "Pentru ca noi suntem dubli, din suflet si corp, din o fire vazuta si nevazuta, este dubla si curatirea, prin apa si prin duh".

Carti Ortodoxe

Cuprins

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact