Catre cei care spun: Daca omul are doua firi si doua activitati, este necesar ca Hristos sa aiba trei firi si tot atatea activitati


CAPITOLUL XVI

Catre cei care spun: Daca omul are doua firi si doua activitati, este necesar ca Hristos sa aiba trei firi si tot atatea activitati

Omul, luat separat, fiind alcatuit din doua firi, din suflet si din corp, si avandu-le pe acestea neschimbate in el, se poate spune, pe bun a dreptate, ca are doua firi. Fiecare pastreaza si dupa unire insusirea naturala. Nici corpul nu este nemuritor, ci muritor; nici sufletul muritor, ci nemuritor; nici corpul nevazut, nici sufletul vizibil ochilor trupului, ci unul ra tional, ganditor si necorporal, altul, gros, vizibil si irational. Cele care se impart prin opozitie dupa fiinta nu sunt de aceeasi fire; prin urmare sufletul si corpul nu sunt de aceeasi fiinta.

Si iarasi: omul este fiinta rationala si muritoare. Daca orice definitie indica firile asupra carora se face definitia si daca potrivit notiunii de fire nu este identitate intre rational si muritor, urmeaza ca omul, potrivit legii propriei sale definitii, nu are o singura fire. Iar daca se spune uneori ca omul are o singura fire, atunci se ia numele firii in locul speciei, ca atunci cand spunem ca omul nu se deosebeste de om prin vreo deosebire a firii. Dar pentru ca toti oamenii au aceeasi constitutie si pentru ca sunt compusi din suflet si corp si pentru ca fiecare om are doua firi, toti se reduc la o singura definitie. Acest lucru nu este absurd. Si sfintitul Atanasie, in lucrarea: "Contra celor care hulesc Duhul Sfant", a spus ca exista o singura fire a tuturor fapturilor, pentru ca sunt facute. El spune astfel: "Este cu putinta sa se vada iarasi ca Duhul Sfant este superior creatiei, ca este altceva decat firea celor facute si ca este propriu numai Dumnezeirii"( Epistola I, catre Serapion, contra celor cari hulesc si spun ca Duhul cel Sfant este faptura. Migne PG, XXVI, col. 589 C.). Tot ceea ce este comun si se observa in multi, fara ca sa fie in unul mai mult, iar in altul mai putin, se numeste fiinta. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singura fire a oamenilor, pentru ca orice om este compus din suflet si corp. Despre ipostasa Domnului insa, nu putem spune o singura fire, caci fiecare din firi pastreaza, si dupa unire, insusirea fireasca si nu este cu putinta sa gasim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire si omenire, acelasi si Dumnezeu si om.

Si iarasi: nu este acelasi lucru a fi unul potrivit speciei de om, si a fi unul potrivit fiintei sufletului si trupului. A fi unul potrivit speciei de om indica completa asemanare in toti oamenii; a fi unul potrivit fiintei sufletului si corpului, insa, distruge insasi existenta acelora, ducandu-i la completa inexistenta. Caci sau cel unul isi va schimba fiinta in cealalta fiinta, sau din cele doua se va face altceva, sau amandoua se vor schimba sau, daca raman in definitiile lor proprii, vor fi doua firi. Caci, potrivit notiunii de fiinta, nu este identitate intre corporal si necorporal. Prin urmare nu este necesar, daca vorbim de o singura fire cu privire la om - caci vorbim de o singura fire nu pentru ca este identica calitatea substantiala a sufletului si a corpului, ci pentru ca sunt cu totul asemenea indivizii de sub specia om - sa vorbim de o singura fire cu privire la Hristos, pentru ca aici nu exista o specie care sa cuprinda mai multe ipostase. Mai mult: se spune ca tot ceea ce este compus consta din cele imediat compuse. Caci nu spunem ca o casa este compusa din pamant si apa, ci din caramizi si lemn. Daca ar fi asa ar fi necesar sa spunem ca omul este compus din cel putin cinci firi, adica din cele patru elemente si suflet. Tot astfel si cu privire la Domnul nostru Iisus Hristos, nu avem in vedere partile partilor, ci pe cele ce sunt imediat unite, adica Dumnezeirea si omenirea.

Mai mult: daca noi spunem ca omul are doua firi, vom fi siliti sa admitem la Hristos trei firi; si atunci si voi veti invata ca Hristos este din trei firi, pentru ca spuneti ca omul este din doua firi. Tot astfel si despre activitati, caci este necesar ca activitatea sa corespunda firii. Ca omul se numeste si este din doua firi este martor Grigore Teologul, care zice: "Sunt doua firi, Dumnezeu si omul, pentru ca este si suflet si corp". Iar in cuvantarea la Botezul Domnului zice astfel: "Pentru ca noi suntem dubli, din suflet si corp, din o fire vazuta si nevazuta, este dubla si curatirea, prin apa si prin duh".

Carti Ortodoxe

Cuprins

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact