Catre cei care spun: Daca omul are doua firi si doua activitati, este necesar ca Hristos sa aiba trei firi si tot atatea activitati


CAPITOLUL XVI

Catre cei care spun: Daca omul are doua firi si doua activitati, este necesar ca Hristos sa aiba trei firi si tot atatea activitati

Omul, luat separat, fiind alcatuit din doua firi, din suflet si din corp, si avandu-le pe acestea neschimbate in el, se poate spune, pe bun a dreptate, ca are doua firi. Fiecare pastreaza si dupa unire insusirea naturala. Nici corpul nu este nemuritor, ci muritor; nici sufletul muritor, ci nemuritor; nici corpul nevazut, nici sufletul vizibil ochilor trupului, ci unul ra tional, ganditor si necorporal, altul, gros, vizibil si irational. Cele care se impart prin opozitie dupa fiinta nu sunt de aceeasi fire; prin urmare sufletul si corpul nu sunt de aceeasi fiinta.

Si iarasi: omul este fiinta rationala si muritoare. Daca orice definitie indica firile asupra carora se face definitia si daca potrivit notiunii de fire nu este identitate intre rational si muritor, urmeaza ca omul, potrivit legii propriei sale definitii, nu are o singura fire. Iar daca se spune uneori ca omul are o singura fire, atunci se ia numele firii in locul speciei, ca atunci cand spunem ca omul nu se deosebeste de om prin vreo deosebire a firii. Dar pentru ca toti oamenii au aceeasi constitutie si pentru ca sunt compusi din suflet si corp si pentru ca fiecare om are doua firi, toti se reduc la o singura definitie. Acest lucru nu este absurd. Si sfintitul Atanasie, in lucrarea: "Contra celor care hulesc Duhul Sfant", a spus ca exista o singura fire a tuturor fapturilor, pentru ca sunt facute. El spune astfel: "Este cu putinta sa se vada iarasi ca Duhul Sfant este superior creatiei, ca este altceva decat firea celor facute si ca este propriu numai Dumnezeirii"( Epistola I, catre Serapion, contra celor cari hulesc si spun ca Duhul cel Sfant este faptura. Migne PG, XXVI, col. 589 C.). Tot ceea ce este comun si se observa in multi, fara ca sa fie in unul mai mult, iar in altul mai putin, se numeste fiinta. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singura fire a oamenilor, pentru ca orice om este compus din suflet si corp. Despre ipostasa Domnului insa, nu putem spune o singura fire, caci fiecare din firi pastreaza, si dupa unire, insusirea fireasca si nu este cu putinta sa gasim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire si omenire, acelasi si Dumnezeu si om.

Si iarasi: nu este acelasi lucru a fi unul potrivit speciei de om, si a fi unul potrivit fiintei sufletului si trupului. A fi unul potrivit speciei de om indica completa asemanare in toti oamenii; a fi unul potrivit fiintei sufletului si corpului, insa, distruge insasi existenta acelora, ducandu-i la completa inexistenta. Caci sau cel unul isi va schimba fiinta in cealalta fiinta, sau din cele doua se va face altceva, sau amandoua se vor schimba sau, daca raman in definitiile lor proprii, vor fi doua firi. Caci, potrivit notiunii de fiinta, nu este identitate intre corporal si necorporal. Prin urmare nu este necesar, daca vorbim de o singura fire cu privire la om - caci vorbim de o singura fire nu pentru ca este identica calitatea substantiala a sufletului si a corpului, ci pentru ca sunt cu totul asemenea indivizii de sub specia om - sa vorbim de o singura fire cu privire la Hristos, pentru ca aici nu exista o specie care sa cuprinda mai multe ipostase. Mai mult: se spune ca tot ceea ce este compus consta din cele imediat compuse. Caci nu spunem ca o casa este compusa din pamant si apa, ci din caramizi si lemn. Daca ar fi asa ar fi necesar sa spunem ca omul este compus din cel putin cinci firi, adica din cele patru elemente si suflet. Tot astfel si cu privire la Domnul nostru Iisus Hristos, nu avem in vedere partile partilor, ci pe cele ce sunt imediat unite, adica Dumnezeirea si omenirea.

Mai mult: daca noi spunem ca omul are doua firi, vom fi siliti sa admitem la Hristos trei firi; si atunci si voi veti invata ca Hristos este din trei firi, pentru ca spuneti ca omul este din doua firi. Tot astfel si despre activitati, caci este necesar ca activitatea sa corespunda firii. Ca omul se numeste si este din doua firi este martor Grigore Teologul, care zice: "Sunt doua firi, Dumnezeu si omul, pentru ca este si suflet si corp". Iar in cuvantarea la Botezul Domnului zice astfel: "Pentru ca noi suntem dubli, din suflet si corp, din o fire vazuta si nevazuta, este dubla si curatirea, prin apa si prin duh".

Carti Ortodoxe

Cuprins