Despre activitate


CAPITOLUL XXIII

Despre activitate

Trebuie sa se stie ca toate facultatile amintite mai sus, cele de cunoastere, cele vitale, cele naturale si cele tehnice se numesc activitati. Activitatea este puterea si miscarea naturala a fiecarei fiinte. Si iarasi: activitatea naturala este miscarea innascuta a fiecarei fiinte. Pentru aceea este clar ca existentele care au aceeasi fiinta au si aceeasi activitate, iar acelea care au naturi deosebite au si activitatile deosebite. Caci este cu neputinta ca fiinta sa fie lipsita de o activitate naturala. Activitatea naturala este iarasi puterea care aduce la expresie orice fiinta. Si iarasi: Activitatea naturala este prima putere vesnic mobila a sufletului ganditor, adica ratiunea ei vesnic mobila, care izvoraste continuu in chip natural din ea. Si iarasi: Activitatea naturala este puterea si miscarea fiecarei fiinte, de care este lipsita numai neexistenta.

Se numesc activitati si faptele, spre exemplu: a vorbi, a merge, a manca, a bea si cele asemenea. Dar si afectele cele naturale se numesc de multe ori activitati, spre exemplu: foamea, setea si altele asemenea. Se numeste iarasi activitate si indeplinirea puterii.

In doua moduri se zice ca ceva este in putere si in act. Spunem ca sugarul este filolog in putere, caci are facultatea de a invata si de a deveni filolog. Spunem iarasi ca filologul este filolog si in putere si in act; in act, ca are cunostinta gramaticii; in putere, ca poate sa interpreteze, dar nu interpreteaza. Spunem iarasi ca este filolog in act, cand activeaza, adica cand interpreteaza.

Trebuie sa se stie ca al doilea mod este comun si celui in putere si celui in act. In al doilea loc celui in putere si in primul loc celui in act. Prima, singura si adevarata activitate a firii este vointa voluntara sau rationala si libera, care constituie firea noastra omeneasca. Cei care lipsesc pe Domnul de aceasta fire nu stiu pe ce se intemeiaza cand spun ca El este Dumnezeu intrupat. Activitatea este o miscare eficace a firii. Iar eficace se numeste ceea ce se misca de la sine.

Carti Ortodoxe

Cuprins